Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
chris__m

Hjälp! Nolla försöker fixa Volvo Penta utombordare

Rekommendera Poster

Nu har jag mätt på stator och trigger. (vilken av dem är vilken vet jag ännu inte...)

Jag fick följande värden:

Sladdar från under svänghjul in till kopplingsplinten:

1-2 464 ohm

2-3 500 ohm

1-3 Noll ohm  (eller så hoppade den en hel del. Ibland runt 200ohm, ibland upp till 1600, men oftast stannade den på 0)

Mellan de svarta och vita sladdarna som går in i kondensatorblocken skulle det vara 25 ohm, och det var det på de två jag mätte (kom inte åt att lossa den tredje)

Men felet verkar alltså kunna ligga mellan 1-3, där det skulle vara 800 ohm...? 

Vad gör jag nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering efter att ha snackat med diverse verkstäder på telefon:

Det är troligt att kondensatorblock och tändspolar kan ha brunnit upp efter felkoppling av nytt tändningslås. Alltså bör dessa testas. Detta kan bara göras med hjälp av en speciell maskin, som vad jag förstår finns endast hos Bengt Ahl i Tyresö, på Marinhallen i Eskilstuna och hos Turin Marin i Göteborg. Jag bor i Oslo, så det är lite meckigt, mej jag kanske får posta tändspolar och kondensatorblock till dem, eller dra till Göteborg...

Statorn verkar det ju också vara fel på, men den är väl den dyraste delen, så det kanske är dumt att börja med att byta ut den (och det verkar vara det svåraste att byta).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukt bra tråd! Har själv en Penta 400 som är svårstartad. När den väl går maxar den 20-25 knop på en Terhi 430S. Är detta normalt?

 

Impeller och bränslefilter? Någon som vet var man kan finna detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut normalt.

Svårstartad? Även med choke'?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Även med choke. Hittade läcka i bränslefiltret. Ingen som har ett sådant på lager?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har även text o bild på hur man ställer in förgasarna o tändning

 

Hej ser att du i detta gamla inlägg har tänd inställning till utombordare penta 240-241 333cc 2cyl 72-74.

Har du fortfarande texten om inställning tändning och förgasare.

Mvh

Flisan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla Volvo-entusiaster,

 

Jag kom på att jag aldrig följde upp den här tråden.

För er som är intresserade:

 

Jag skruvade loss tändspolar och kondensatorblock och skickade dem i posten till Bengt Ahl som mätte på dem åt mig.

 

Det visade sig att alla tre blocken och en spole var rökta.

 

Jag hade alltså lösningen på mitt problem: Köpa nya.

 

Men samtidigt hade min fru tröttnat - och gått och köpt en ny motor.

 

Sedan dess har den gamla fina Pentan stått i trädgården och jag har sett nostalgiskt på den. Min fru mindre så.  

 

Så nu tror jag tyvärr det är dags att sälja den.

 

Någon som är intresserad? Den finns ca 20min sydväst om Oslo...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...