Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
chris__m

Hjälp! Nolla försöker fixa Volvo Penta utombordare

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har blivit  motorbåtägare, utan att helt fatta hur det gick till. Och jag vet knappt vad som är upp och ner på en motor.

Har insett att det är dags att lära mig det - och kanske lite mer. Kanske någon vänlig själ här har lust att hjälpa till - eller peka mig till något jag kan läsa på nätet?

Motorn i fråga är en Volvo Penta 60hk, nån gång från 70-talet. Blå är den i alla fall.

Fråga 1:

Vilken typ av underhåll bör jag göra på den innan båten skall i (det gjordes inget när båten togs upp förra året). Byta olja kanske? Något annat? Och hur gör man det?

Fråga 2:

Motorn gick fint förra och förrförra säsongen, men efter ett haveri med tändningslåset (en separat tråd här på forumet) får jag nu inte igång den. Jag är i princip hundra procen säker på att tändningslåset nu är fixat, men motorn startar inte längre. 

Var skall jag börja felsöka?

Ledsen om detta är fel forum för totala landkrabbor.

Hälsar,



Chris

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej1

 

Och detta är absolut inte fel forum för oss landkrabbor eller andra levande varelser.

 

För att en ottomotor skall starta behövs att följande förutsättningar är uppfyllda:

 

1. bränsle

 

2. komp.

 

3. gnista.

 

Därtill måste tändningen stå rätt och bränle/luftblandningen var riktig. Men ifall vi bortser från detaljerna så föreslår jag att du kontrollerar punkterna 1 tom 3.

 

Kommer det bränsle in till motorn, du har kompression och tändstiftet ger en ordentlig gnista så skall motorn starta. Det är bara att leta fram vilken av förutsättningarna inte uppfylls och därefter hitta vad som falerar. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Gnista tror jag att jag vet hur man i teorin kollar. Om jag klarar att få loss tändstiften. Måste alla tre vara klockrena för att det skall gå?

 

Kompression... Hur kollar jag det?

 

Bränsle... ser att det går in bensin till motorn när jag pumpar på handpumpen - men är det något annat jag kan kolla?

 

Hälsar och tackar!

 

Chris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soppan ska en bit till väl inne i motorn. Jag gillar att titta på stiften efter ett par varv med choken. Torka snustorrt innan så ser du om det kommer fram bensin dit. Är där torrt så vet du problemet. Går den med startgas i förgasaren så vet du att du inte har tändningsproblem heller.

I regel brukar inte tänningen röra på sig från år till år i det mekaniska. Men om du kortat någon när du bytt lås låter jag såklart vara osagt. Skruva ur stiften och sätt stiftet mot jord/motorns metall och du bör se en blå gnista.

Kompet brukar inte rasa bara hux flux efter en vinterförvaring. Det går successivt med allmänt slitage och kokning eller helt märkbart genom ett faktiskt lagerbrott eller nyp - skulle inte oroa mig i ditt fall. Mätning gör du med vertyg från Biltema, slå på: kompressionsmätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Tack. Tror jag skall plocka fram ordlista såväl som biltemakatalog. Återkommer med mer frågor - garanterat. Tack så länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

¨här har du ett el schema jag har själv en vp 60hk ja har en kontakt på penta delar han är helt kanon o tro inte på alla som säger att vp är skit o dyrt för det stämmer inte volvo penta delar 0704777324 helt underbar kille han kan berätta en hel livshistoria om vp

post-10024341-1394237480,4878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byt inpeller o olja i växelhuset det är segt som fan o byta oljan  men det är värt det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Månne jag/vi använda för mycket slang? Fråga i sådant fall. Orden kanske ställer till lika mycket oreda i sin rena form och behöver helt enkelt en medföljande definition när man stöter på dem första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har även text o bild på hur man ställer in förgasarna o tändning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla som svarat,

 

Jag har i helgen fördjupat mig i VPs underbara värld. Mätt lite också. Det ser ut som om det kommer ström så långt som till transformatorn som är det sista som sitter innan tändstiftet, men inte längre. Kan alla tre transformatornerna ha lagt av?? Är det ens möjligt? Eller är det något annat fel? Jag har hela tiden haft onda tankar om de tre svarta sladdarna som går från motorns stoppmekanism...

 

Frogg, tack för schema. Jag har hela manualen (motorn är förresten 55hk inte 65 som jag skrev, den heter 550). Skicka gärna texten du pratar om, om den inte finns i manualen.

 

Ang slang: Det är inte det som är problemet, utan att jag inte vet vad delarna du refererar till är, men snart så! Jag har lärt mig mer i helgen än på en livstid hittils.

 

Impeller  -  vad gör den, var köper jag den och hur svårt är det att byta?

Olja: Hur byter man?

Tack igen!

 

Hälsar



Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget konstruktivt att tillföra tråden mer än att jag bara vill uttrycka min glädje över att se någon så ”okunnig” ge sig fan på att lära sig och fixa det här. Är likadan som person och man växer verkligen lite som människa för varje projekt man åtar sig. Många kan stå bredvid och tycka man är dum och att man ska köpa sig fri från sånt man inte har koll på. Keep up the good work!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern är en gummi propeller som sitter i vattenpumpen, den gör alltså så att vattnet snurrar in/ut ur motorn. Impellerna ska bytas varje år, fungerar inte den blir motorn för varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Här har du en guide om hur du byter olja och impeller, inte på samma motor dock, men borde hjälpa dig på travensmiley

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte om detta funkar gick inte o maila till dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns en lucka på sidan som måste öppnas dör o lossa växel väljaren 2 skruvar lite bökit o få dit den sen men det går men dom måste lossas annars får du inte isär växelhuset ifrån motorn jag försökte maila till dig men det gick inte du kan maila till mitt jobb mail så kan ja maila 3 sidor med förgasar o tändinställning maila på jorgen@tm-s.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igen: Tack allihop! Särskilt uppmuntrande från dig som hejar på mig trots min totala okunnighet. Jag kommer inte ge mig innan den här grunkan går som ett spjut. Och snart vet jag hur en impeller ser ut!

Var köper jag förresten en ny?

 

c

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellrar finns hos biltema och diverse båtbutiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort spiktricket eller vad det hette, och ser att det inte är gnista på något tändstift när startmotorn går och svänghjulet går runt.

Frågan är vart jag skall fortsätta felsökningen. Läste någonstans att tändplattan under svänghjulet kan glappa (?) pga utsliten packning under. Kan detta vara en trolig grej?

Jag vet inte ens hur jag får bort svänghjulet. Behöver jag en jättestor insexnyckel (hålet verkar vara 17mm på toppen av svänghjulet)

Eller bör jag koncentrera mig på stoppmekanismen med de tre svarta kablarna igen? Om jag skulle koppla loss dem från kopplingsplinten i motorn - hur får jag då stopp på motorn, om den mot förmodan skulle gå igång? 

Hälsar



Chris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skruvat särskilt mkt i utombordare i allmänhet eller VP i synnerhet men...

Att 3 tändspolar ger upp samtidigt känns inte helt sannolikt.

Eftersom du bytt tändningslås och hade vissa problem med vad som skulle kopplas var skulle jag i första hand kolla att du VERKLIGEN kopplat rätt. Om motorn gick innan byte av t-lås och därefter inte får nån gnista har med stor sannolikhet ett samband

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man choke'ar, då dör den. Du menar de tre kablarna på stoppknappen?

Mest troligt tycker jag det verkar vara felkopplat eller att tändspolarna har gett upp.. Konstigt bara att alla tre skulle vara gågna.

Vet att vi elda upp en sån på en likadan motor.

Marinhallen i Eskilstuna har alla delar till hela motorn, kan vara bra att veta.

Det Biltema...och alla andra båtbutiker har till Volvo Penta, rör inombordare!

Kliver du in i ngn båtbutik med en skylt VolvoPenta stolt tronande ovanför disken, och säger att du skall ha en impeller(eller valfri annan del), säger de: -jajjamensan....o vänder sej om o plockar ner en Penta pärm från hyllan, slickar sej på tumme o pekfinger och börjar bläddra samt frågar vilken pryl exakt du skall ha.... När de då blir varse om att det rör en utombordare, blir de först helt ställda, sen byts den gemytliga tonen ut mot: -Sånt gammelt har vi inte, åk någonannanstans.

Det de däremot kan ha, är propeller.

Har du stora växelhuset med avgasutblås i centrum på propellern, då har du den bästa riggen. Hög kvalite på både drev och växelhus.

När du frågar om en propeller till en sån, får du inte nämna att det skall vara till en Penta, de kan isåfall vägra att lämna ut ngn under förevändning att ''det passar inte''.

Jag kan berätta att propellrar till OMC utombordare, dvs Johnson/Evinrude trecylindriga 80-90-tal passar utmärkt...men du måste låtsas att det rör sej om t.ex en Evinrude 70 hästar's från 1992 eller ngt ditåt, inte Penta.

Nu kanske inte du söker ngn propeller men andra som läser kanske gör det och är man osäker på storlek, är en med 15 tum's stigning vettig som allround. 17 tum funkar på liten lätt båt om man inte tänker dra skidor.

 

Jag och mina båtkompisar, vilka alla fem kör eller kört Penta, byter impeller vid behov, dvs vart sjunde till vart tionde år. Vi kör uteslutande i insjö varför ett haveri på sin höjd innebär att vi kommer hem några timmar senare bara. Skall du ut i havet kan impellerbyte vart annat år kanske vara mer vettigt.

Jag såg en annons på blocket nyss om ngn som säljer nya impellrar till Penta utombordare, kolla där.

Impeller, är alltså en förslitningsdetalj i vattenpumpen som sitter under vattenytan innuti riggen.

Där uppe, i underkåpan på motorn, kan du med huven av se en slang från motorn gå ner till en plastnippel. Detta är till för att man skall kunna se om motorn får kylning genom att man leder en liten del av kylvattnet ut genom denna nippel så man kan se om det kommer ngn stråle med motorn igång.

 

Långt inlägg detta...men Du orkar nog läsa. Tänk på att impellern är av gummi med mässingscentrum. Denna sitter tajt nedstoppad i pumphuset och kommer, av friktionen att bränna sönder om motorn inte körs i vattentunna.

Rigga alltså inte upp motorn på en höft i garaget bara för att testa ''lite snabbt''. 30 sekunders gång i ''torre'' kan räcka för att smula sönder den finaste impeller.

Den nya impellern smörjas in i diskmedel för lättare montering.

 

Förutom impeller, är det väl bara oljan i växelhuset som skall bytas.

Den oljan SKALL bytas varje år. Det beror inte på förslitning utan på att det alltid kommer in lite lite vatten genom ngn av oljepluggarna eller packboxarna.

 

Växelhusolja inhandlas i båtbutiker o ibland kan även mackarna ha. Vanligen är den förpackad i en slags tub eller flaska med en pip på.

Åtgång 1&halv ''Texaco tub'' eller 3-4 dl nånting.

 

Byte: låt motorn hänga rakt ner, som ''vanligt'', lossa översta av de 2 ganska stora skruvarna som liksom sitter försänkta nere på växelhuset.

Lämplig mejsel är den största spårskruvmejseln du hittar i verktygslådan.

Lossa nu den nedre likadana skruven och nu kommer oljan/sörjan rinna ur ner i en tom kakburk eller ngt. Låt den stå sådär en halv dag o droppa klart.

Ta nu oljetuben med växelhusolja o pressa in olja i det nedre hålet tills det kommer ut lite ur översta hålet, avlägsna tuben o stoppa tummen snabbt som hundan i det nedre hålet, skruva i den övre oljeskruven, sedan den nedre.

Ta en trasa och torka rent, kolla att inte olja läcker ut - klart.

 

Om det är den äldre typen av växelhus, det med avgasutblås ovanför propellern....går oljebytet till på samma sätt.

Det som gör äldre typen till ngt sämre är dels ökad svårighet att hitta passande propeller och dels att växelhuset är delat, dvs det är gjutet och skruvat ihop i två halvor. Delningen där brukar till slut läcka in vatten och ibland även då, frysa sönder vintertid. Växelhus till såna är i princip slut på skrotarna så har du ett helt sådant så var rädd om det, byt oljan på hösten o se upp för grynnor/grund ty det är mekaniskt ganska klent också.

 

Lite nyfiken på vilket block du har....om det är det i aluminium eller om det är gjutjärns varianten? Sistnämnda på dessa motorer är det bästa iaf och känns bl.a igen på den stora, röda luftburken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag har ju hela tiden misstänkt att det är något med stoppmekanismen - men jag kan för mitt liv inte förstå hur den fortfarande skulle kunna förhindra starten av motorn när man kopplat loss de tre svarta sladdarna helt från tändningslåset - och stoppknappen fungerar som den skall. det är inga brott på sladdarna någonstans.

Med stoppmekanismen frånkopplad på detta sätt, kan den väl inte förhindra en start?

Jag har kopplat in det gamla orginaltändninslåset som ramlat ur, och är ganska trasigt, men det går att vrida om med en skruvmejsel fortfarande för att dra igång startmotorn och därmed svänghjulet. Choken sitter också i, men för att få gnista är väl den oväsentlig.

Alltså: stoppmekanism urkopplad, startmotor och svänghjul går, men ingen gnista.

Är det endast startspolarna som kan vara boven nu? Eller kan det vara starttransformatorerna? Elller ytterligare något??

Tack för långt inlägg du som svarat sist. Angående rigg, så tror jag det är den i gjutjärn - det är stor röd luftlåda på motorn.

Aaaghh, jag blir helt uppgiven. Vad skall jag göra? Försöka få av svänghjulet och kolla spolarna? Hur ser man att de är dåliga? Finns det någon man kan ringa och snacka med om detta? Någon pratade om Bengt Ahl i Tyresö?

Hälsar,

 

Chris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns långsökt med att ngt skulle vara knas under svänghjulet. Där sitter ju inget som kan gå sönder eller slitas.

Vad det verkar så har du dessutom brytarlös tändning.

Det du kallar transformatorer kanske är tändspolarna ? De jag kallar tändspolar är iaf. de svarta grunkorna tändkablarna till stiften sitter på.

Bakom dem sitter kondensatorplattorna..fästa med samma skruv som spolarna.

Känns långsökt att alla tre skulle vara körda.

Försök kom ihåg hur allt satt förut när det funka, med stoppknapp och allt och börja från början.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bortmonterad stoppmekanism.

 

Jag har haft en VP 700 och om jag inte minns fel så fungerar stoppknappen på så sätt att den bryter ledningarna till tändspolarna. Om du har moterat bort stoppmekanismen som misstänker jag att du kanske har sladdarna hängande fritt någonstans. Alltså samma effekt som intryck stoppknapp - därav ingen gnista.

 

Jag har för övrigt kvar en sprillans ny oanvänd impeller till en sådan motor. Kan mycket väl passa till din motor också. Kolla storleken i såfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sakkunnig!

Jag är ganska säker på att stoppknappen fungerar omvänt mot det du säger. Alltså - när den trycks in kopplas alla de tre ledningarna ihop (inte isär) - alltså bör de hänga fritt för att kunna få gnista...?

Impellern lät intressant! Jag har fått följande mått (utan att ännu ta ut min egen) på den:

Total diameter 70 mm, höjd 22 mm och hålet är 17 mm.

Stämmer det med din? Vad vill du i så fall ha för den?

Hälsar!

 

Chris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla måtten på den när jag kommer hem. Under tiden tycker jag att du ska säkerställa att det verkligen slutande stopp och inte brytande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också för mej att stoppknappen funka så...men är inte helt säker.

Borde vara en enkel match i sammanhanget att lossa stoppknappen...om nu kablaget hänger illa o koppla på den.

Marinhallen har ju nya såna om man skulle råka dra sönder den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat impellern och den har de måtten du anger. Innerdelen är i mässing. Jag har förvarat den mörkt i en lufttät påse så den är fräsch i gummit. Inga torrsprickor. Helt ny naturligtvis. Eftersom de här inte är helt lätta att få tag i vill jag gärna ha 250 kr för den. Maila mig om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag har tagit loss stoppknappen och sett att den funkar genom att koppla ihop sladdarna. Alltså bör inte stoppmekanismen vara problemet.

 

Sakkunnig, jag köper gärna impellern om du kan skicka den till Oslo.

Var bor du förresten? Maila mig gärna på:

 

chris (at) momentagency (punkt) com

 

Hälsar

 

Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla vänliga själar,

 

Jag ringde häromdagen i min desperation till Bengt Ahl i Tyresö, som tydligen är en stor auktoritet på gamla Penta utombordare.

Han kunde hjälpa mig med följande information på telefon:

Man kan mäta på stator och trigger via sladdar som kommer från under svänghjulet. Mellan 1-2 skall det vara 400ohm, likaså mellan 2-3. Mellan 1-3 skall det vara 800ohm.

Sedan sitter det stickkontakter bakom kondensatorblocken som är svart-vita, där skall det visst vara 25 ohm (vet inte om jag helt hängde med på hans förklaring där, om det är mellan en svart och en vit sladd jag skall mäta?).

Om dessa siffror stämmer menar han att det bara kan vara fel på kondensatorblock eller tändspolar, och dessa måste mätas i en speciell maskin.

Har jag fattat hans förklaring rätt tro? Jag skall strax ut och mäta.

Hälsar

Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...