Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
LasseLinjett

Hjälp! Snart är vår båttoa olaglig!

Rekommendera Poster

Är det någon som står och funderar på hur man på bästa sätt ska kunna byta ut nuvarande toalösning på bästa och billigaste sättet innan det blir olagligt att tömma skiten direkt i havet? Jag kan definitivt skriva under på det och har börjat fundera i banorna behöver man verkligen använda sug!? Kan man inte bara montera in en uppsamlare för vätska (urin) och tömma det i havet. Och det övriga samlar man upp i en påse precis som en vanlig mulltoa!

/LasseLinjett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kiss innehåller c:a 20 ggr mer näring än bajs, så är det miljön du tänker på ska du samla upp båda.

Vad har du för lösning idag?

Toa med/utan tank?

Har du tank kan du kanske komplettera m sugtömningsbeslag och börja suga ur skiten till en station avsedd för ändanmålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller installera mulltoa.

Det finns speciellt framtaget för båtar. En i grunden svensk konstruktion, fast det fanns ingen marknad för det i Sverige då, så man har tillverkat i USA för de stora sjöarna där det är totalförbud för utsläpp.

Milo Dalman har en sådan i sin båt.

Annars är det väl inget märkvärdigt med hålltank och däckstömning. Har haft tank i några båtar och däckstömining på två. Har/hade visserligen så jag kan tömma till havet på bäge med däckstömning, men fördrar att suga för att det är så enkelt.

Nu har vi ju visserligen en sugtömmingsstation ganska nära min hamn och mycket lättillgängligt. Skulle jag behöva gå 10 distansminuter för att tömma tanken, så hade det varit ett annat läge.

post-945-1394237478,9796_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också portapotti och trivs med det. Men undrar följande: får man tömma en pp i ett torrdass i t ex en naturhamn? Med tanke på sanitetsvätskan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20 ggr mer!! Hoppsan det visste jag inte. Och ja jag vill vara miljömedveten och inte skita ner mer än vad som redan görs. Så då går det bort.

Blir nog en ny större tank och däckstömning i alla fall då.

Tack för den informationen :-). Tur att den kom i tid!

/LasseLinjett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mulltoa

Jag läser just nu Milo Dahlmanns bok Till Pigvinernas land. Hon lät bygga en båt med mulltoa installerad (tyvär platskrävande). En båt i stål efter eget önskemål som hon sedan seglade med till Antarktis.

Spoltoalett med holdingtank

Jag själv har en gammal toa som jag nu kommer byta ut i min Omega 28. Det blir en modernare spoltoalett (elektrisk för att en manuell inte rymms) och en ny holdingtank utrustad för sugtömning alternativt dumpning i havet.

Hade tidigare länge en tanke att istället installera en Porta-porti, men nackdelen är ju att tömningen då blir en trist uppgift, och kanske inte alltid välkommet i de gästhamnar man besöker.

Kommer att beskriva jobbet på hemsidan, länken nedan.

http://www.123minsida.se/S175/87306936

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill minimera hanteringen av obehagligheter så är väl nog septiktank med däckstömning det bästa alternativet.

Gjorde av intresse (märkliga interssen man har) en google-sökning på composting boat toilet. Det finns en hel del i ämnet. I det stora amerikat säljs tydligen några modeller. Nackdelen är att urinen separeras i en behållare som skall tömas, rätt ofta dessutom efter vad det verkar. Dessutom kräver systemet en liten elfläkt, något som många med liten elproduktion kan få problem med. Några laborerar med solcellsdrivna ventilatorer vilket verkar fungera i vissa fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt få till en pålitlig och enkel lösning med så lite ingrepp som möjligt i den befintliga installationen. Den bifogade bilden illustrerar hur det ser ut idag (t v) och hur det kommer att bli efter modifiering för sugtömning.

Nya delar inskränker sig till en T-koppling med slanganslutningar, några meter slang samt en däcksförskruvning för sugtömningen. Tömning via självfall på det gamla sättet är fortfarande möjligt om ventilerna 9 samt den vid septitanken öppnas. Normalt är de båda stängda. Vid sugtömning öppnas ventilen vid septitanken. Vid vinterförvaring kan systemet lätt tömmas helt. Eventuella stopp ska kunna rensas via däcksförskruvningen (spola vatten eller rensa med wire el dyl).

Tacksam för synpunkter på denna lösning. De flesta borde kunna göra på liknande sätt om det finns en befintlig installation med självfall (tanken över vattenytan).

post-10010271-1394237567,2698_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda synpunkten jag har är att jag tycker ventilen under tanken inte behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna princip kommer vi att köra efter när vi gör om till däckstömning.

Vi kommer att byta ut alla slangar samt holdingtanken(då den är av plast och till åren gången). Samt utnyttja den befintliga kulventilen som redan sitter på plats, den längst ner.

Ventilen under själva tanken fyller väl ändå föga funktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är en enkel och bra lösning. Den extra ventilen under tanken är bra, risken att tunga partiklar sjunker ner mot bordsventilen och orsakar stopp. Vilket kan ske om man inte har möjlighet att tömma tanken på ett tag. Dessutom kan man byta slangen även om tanken är full.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att den extra ventilen under tanken är bra. Tidigare ägare hade monterat den ventilen, och den hålls stängd förutom vid tömning av tanken. Har aldrig haft problem med stopp i slangarna eftersom innehållet i tanken skvalpar runt och finfördelas under färd. Om denna ventil inte fanns skulle det vara betydligt större risk för stopp i slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel med ventilen under tanken är att det minskar risken för dålig lukt genom slangen. Man klarar sig utan diffusionstät slang om man aldrig har annat än vatten ståendes i slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh, det har jag aldrig tänkt på. min tömningspump sitter stumt i sidan på tanken. Sen en ventil i skrovgenomföringen. Så när jag pumpar ut och kör borde det ju sen stå havsvatten i slangen fram till pumpen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fortfarande tillåtet att göra allt i en hink, sedan tömma hinkens innehåll överbord!!!

Eller gå upp tio meter på stranden och göra det bakom en buske, var hamnar detta efter en tid, vem plockar upp papperet efter vedrbörande?

Med detta inlägg vill jag tycka att saken är inte färdigberedd ännu utav myndigheterna. Själv har jag toa med hålltank utan sug.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om man monterar sugtömning så kommer det inte att vara förbjudet att ha kvar den gamla utisjönpumpen....vem skall kontrollera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Vad säger lagstiftningen om man pumpar över septitankinnehållet till en potta som man sedan tömmer överbord ;-)

Måste man ha suttit på pottan?

Detta är bara ett hypotetiskt resonemang då jag inte har vettigare saker för mig. Det är alltså inget skäl att drabbas av moralpanik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu monterat klart den nya spoltoaletten med septitank. Fungerar bra.  Tyvärr rymdes inte så stor tank (ju större ju bättre). Men det fungerar och används inte så ofta, men är definitivt värt besväret att installera.

Absolut bör man bygga möjlighet att dumpa ut i sjön för att kunna undvika översvämning i nödlägen och för att kunna rengöra systemet.

Ni kan se hur det blev i denna länk http://www.123minsida.se/S175/87306936

Jag tycker det är bra att det blir lag på att installationen måste byggas in i våra båtar, då bör vi slippa se avföring i vattnet inne i båthamnar och naturhamnar. Men att det skall vara förbjudet att tömma så små mängder som det är fråga om ute till havs är lite för restriktivt och i vilket fall omöjligt att övervaka. Men om det blir många fler tömningsstationer så kommer nog många att vilja nyttja dessa för att värna miljön.

Portaporti tycker jag inte är ett vettigt marint alternativ då man inte är välkommen att tömma dessa i våra hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle det bli mindre skit i hamnen bara för att det är förbjudet att tömma? De som tömmer idag kommer väl inte bry sig om ett förbud?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara svårt att få plats med så stor hålltank som man vill/behöver ha.

Är det möjligt att sammankoppla flera tankar?

I så fall hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tömmer redan när möjlighet finns i tömmningsstation men problemet är att det är långt mellan dom. För oss kan det bli så att vi får köra 3 timmar för att kunna tömma när förbudet inträder.

Det motsvarar tex att alla stockholmare skulle tvingas köra till Gävle tor för att tanka miljöbensin om det bara skulle finnas där och vara förbjudet att tanka med något annat. Inte så miljömässigt.

Hoppas att det kommer mängder med nya tömningsstationer innan det blir förbjudet.

En sak jag undrar är ett uttalande av en politiker  om att det är äckligt att simma på en bajskorv i en naturhamn. Det har jag under mina 25 år på sjön aldrig gjort. I Kroatien och i Spanien har jag gjort det men aldrig här i Sverige.

Har någon av er gjort det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna korv har knappast blivit utspolad ur en båttoalett.

Så sådana kommer att finnas även efter förbudet om inte badande tvingas ha stomipåse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer det bli olagligt med toa utan tank?

Eller bara olagligt att använda toan vid ett visst avstånd från land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tidigare en 24 L tank med Wema mätare och självfall. Den räckte 3-4 dagar för två personer och har fungerat bra. Först testade jag med en 56L men vid tillskärning efter skrovet skulle den bli mindre än de ca. 60L jag fick genom sammankopplingen. 

På bilden se ni att jag fått en 90gradersböj svetsad upptill och ett T-rör nertill.  Vidare har båda tankarna avfasats för att följa skrovet. Mellan tankarna har jag en kort slang nertill som utjämnar nivån. Ventilationen är sammankopplade med den stora tanken. Fick ta upp en nytt hål i däcket för det nya däcksbeslaget. På det gamla limmades fast en 25mm 90graders slangstos och sedan drogs en slang till övre tilloppet på den lilla tanken. På så vis kan jag spola igenom systemet. Att ha mätaren på den lilla bekräftar att system fungerar och tömms.  

post-4350-1394237608,1243_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade sedan tidigare en 24L med däckgenomföring, dock gick allt genom tanken. I min nya installation har jag satt samman en litet konstverkt Det blev 2 kranar och en L-ventil. Ofta är jag vid rors och upptagen. Vad göra, aha olika färger.... Öppna Grön kran när du tömmer och om det skulle vara fullt och den lilla varianten gäller.... Fäll den Gula nedåt  Har funkat bra hittilswink

post-4350-1394237608,4137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte skrovmatta och när all inredning lackad och nya tankar var installerade bestämde jag att limma laminat under toan med en ram runtom. Redan första semesterveckan läckte en ventil i toan efter 5 års användade och det blev en del söl under bytet. Då uppskattade jag att det inte rann ner till den stängda utrymmet inunder..... utan det gick lätt att svampa upp. Tål att tänka på nu när många måste installera och bygga om sina båtar att det kan vara värt att passa på att renovera toautrymmet.

post-4350-1394237608,4863_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbjud båtar utan tank istället, ta ett morgondopp i tex gluppö en fin sommarmorgon och du får sicksacka mellan bajskorvarna, det är äckligt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med!

Det är väl ganska logiskt att man INTE häller ut skit och piss överbord?

Kallsupen är otrevlig som den är!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...