Heldefolksingers 0 Postad 25 April , 2013 Jag funderar på att konstruera ett vindroder till min katamaran. Har hört om någon enklare variant med gummilina från förseglet men ej fattat hur. Själv funderar jag på ett mindre balanserat roder i fören, vars axel går rakt upp till en plast vinge som kan låsas i vindriktningen för den aktuella kursen. Rodret skulle ha låg verkningsgrad. Finns det någon som vet eller tror något om detta.Tacksam för alla reflektioner. Tomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 25 April , 2013 Tror du behöver läsa på en del. Fick jag göra själv när jag för 30 år sedan när jag gjorde mitt första vindroder. Vindroder ska vara i aktern...och inget annat. Tänk själv...minsta motsjö så lyfter ofta fören från vattnet medan aktern ligger i. Sen...om båten kränger vid kryss och ena pontonen hamnar ovanför vattnet...låter problematsikt att då ha effektiv nytta av vindrodret. Hmm...kanske någon annan har erfarenhet av vindroder till flerskrovsbåtar...men det låter svårt att få en vettig lösning Läs detta till att börja med! En bibel vad gäller vindroder. http://windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf Lycka till oavsett! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heldefolksingers 0 Postad 25 April , 2013 Tackar för länken till boken. Finns det mer sådan marin litteratur på nätet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser