Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Mauritx

Utombordsmotor som går att växla och gasa som en elmotor, finns det?

Rekommendera Poster

Hej första inlägg i år.

Det är så att jag har tänkt byta min gamla evinrude fisherman eftersom den passar inte riktig  på båten (kortrigg) plus att den sitter med en adapter som gör det näst intill  omöjligt att manövrera (1 meter ifrån akter så man måste  typ ligga med halva kropen ut ), Det bli väldigt spännande och akrobatiska manövrar när jag ska lägga till så jag är trött på detta som jag skaffar en ny.

Frågan är finns det någon utombordare som går att växla/gaxa som en elmotor?  Jag kommer ihåg att någon sa att det fanns till en mercury men jag hittar inget bensinare med växel/gas inbygg i hantagen. 

Visst går det att montera en enhandsreglage på en ny utombordare? Har du en som kan du säga model på motor och enhandväljare som att jag köper samma.

Tacksam på förhand.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mauritx!

Mercury har en modell som har slutbeteckningen XD, den modellen har inbyggd växling i gasreglaget som en elmotor som du kan se här. Dock så är den minsta modellen på 18hk om man jämnför med din fisherman, så blir den kanske för stor?

Det finns dock andra mindre motorer med växelspaken på gas-handtaget som tex på Johnsons nyare modeller eller evinrude.

Du kan annars bygga dig en egen version enligt min fina ritning i paint ;)

Dem röda prickarna ska vara rörbara länkar. 

MVH

post-10021291-1394237472,1735_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

18 HK blir det för tung. Det är redan för tung med min lilla fisherman.

Motorplacering är på sidan på min lilla Hurley 18, det kommer ju att vältas om jag sätter en som motor på den.

Din ritningen var väldigt bra om jag kunde ha motor där det egentligen ska sittas, Som det är nu kommer jag inte åt handtaget från sittbrunnen utan att behöva ha halvakroppen ut.  Den ligger inte heller i samma nivå som sittbrunnen utan typ 30 cm neråt. 

Så jag måste hela tiden vända mig om och ligga med halva kropen ut för att kunna gasa och växla och det går om man kör rakt men när man lägger till måste man ibland kunna växla och gassa snabb och ha blicken framot. Det har smällt några gånger eftersom jag hinner inte göra allt på en gång. 

Ska kolla på dem som har inbygg växlereglagen som du nämde.. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde tillfälligt med en utombordare fastsatt på en provisirisk plyfaskiva på badstegen nån månad en vår. 

Gasregalaget fölängde jag med ett 50 mm SRS-rör. Sånt som elevrken lägger när dom klammar kabel uppe på bergen och fram & back med en rostfrt stång dom jag bockade som en tringel i ena ände och svetsade fast en schalel på i andra. Schakeln satte jag fast i reglaget.

Fungerade bättre än att reglara motorn där den satt.

Bra kan det aldrig bli med en aktersnurra - speciellt inte om man kört med inombordare hela livet.

post-945-1394237472,3548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en båt jag hade tidigare satt motorn i en motorbrunn i aktern och under en lucka. Med delar från en gammal moped gjorde jag en anordning ovanpå rorkulten; en spak fram-friläge-back och ett vridhandtag att gasa med. Gas- och växelwire drogs till sina platser i motorn och kopplades in via lite hemgjorda länkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Nu har jag tänkt till och ritat upp en 3d skiss åt dig som jag tror kommer att passa efter dina behov. Det blev inte helt efter formen på motorn men du kommer att se hur det är tänkt i alla fall. 

Jag har själv en 18-hästare av samma märke och form som du och tror att detta borde funka på den och även mindre motorer.

Skissen hittar du här.

MVH 

EDIT: Skissen blev visst lite konstig när jag laddade upp den, du ser dock ändå hur det ska vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för er svar och engagemant.

Jag vill byta ut motorn, vill ha som är gjort till segelbåt.

Jag har kolla och Tohatsu har en MFS 6 sail pro och sedan mercury har en som är 5hk för segelbåtar med. 

Jag har läst och det står att det går att installera som tillvall en fjärstyrning, Är det någon som har en bild på denna typ av lösning? Vilken av det två rekomenderar ni?  

Evinrude hittar jag inte nån modell till segelbåt, Det som jag tycker att det är bra med Evinrude är att växelspaken sitter fram. 

Tack för er svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...