Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
glenn30

tohatsu 5 hk startar inte

Rekommendera Poster

hej har en gammal 5 hk som inte startar,inte ett tändande ens,jag har kollat följande,bytt tändstift,bra kompression,gjort rent förgasare,det är fin gnista på stiftet så jag tycker den borde starta,den tänder inte ens på startgas,det hänger en svart sladd på sidan av motorn men den tror jag är till dödaren som inte finns längre,någon som har nån ide vad mer jag kan göra,vill tillägga att motorn är luftkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Glenn! 

Som du nämner så finns det ingen dödare längre till motorn, har du haft motorn igång sedan den togs bort?

Om inte så kan det vara så att dödaren som satt där innan var en brytande kontakt dvs att det går en ström i den ena ledaren in i dödaren och tillbaka i den andra ledaren(antar att sladden är en 2-ledare?) och när man då trycker på dödaren bryts kretsen och motorn stannar. 

Om du då vill göra ett lätt fix till detta så skalar du av någon cm på båda ledarna på kabeln och tvinnar ihop dem och sedan isolerar du dem med el-tejp.

Detta är inte det bästa alternativet då du inte kan stanna motorn om du inte har ändrat tomgången till ett lägre läge motorn inte klarar av att gå på. Därför rekomenderar jag att köpa en ny dödare eller ännu bättre en som denna.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu provat och jordat den svarta kabeln och då förvann gnistan,så det är nog kabeln till dödaren,prova även nu igen med startgas både in i förgasaren och sen direkt i cylindern,inte ett tändande den gjorde,det är så konstigt för det är bra komprission o väldigt bra gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar det bensin ??

Motor behöver ju gnista, bensin och luft. Har du gnistan så får du kolla bensintillförseln. Om den inte startar och bränsletillförseln funkar så skall det lukta bensin efter några startförsök.

Du får kanske kolla även brytarspetsar och tändförställning, det gäller att gnistan kommer i rätt ögonblick....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min betydligt nyare (gissningsvis) Tohatsu 9,8 Fyrtakt, så hade jag ett liknande fel för en månad sedan. Tillsynes helt död motor även med startgas. Hade även gnista på stiften. även om det såg märkligt ut.

Mätte upp de avstörda tändhattarna (skall vara ca 5 kOhm) och där var det avbrott när jag mäte med vanlig Ohm meter!!  Skumt!

 Beställde 2 nya tändhattar på nätet, och vips blev motorn i gammal god form igen, spann som en katt.  Mycket underligt då jag bevisligen hade nån form av gnista även med de kass tändhattarna. Men tydligen inte tillräckligt med energi i den för att antända bensinblandningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ja jag får prova att byta tändhatt,ja bensin kommer det för stiftet blir blött och jag har haft isär o kollat o filat lite mellan brytarna med smärgelduk,men jag ska ta o proa byta tändhatt får vi se,märkligt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även tändinställning, det hjälper inte att du får en fin gnista om den kommer vid fel tidpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...