Molsson 0 Postad 23 April , 2013 Hej Mina 2 st Kad 44 varvar inte ut ! Varv räknarna stannar vid 3500 varv , det saknas 3-400 varv vid fullgas. Dom är identiska så när på 50 varv. Båten gör 30,5 knopp skall maxa ca 33 vid 3900 varv. Alla filter och oljor är byta , båten är precis sjösatt efter vintern. Bägge Turbona är renoverade på auktoriserad firma. Detta är 2:a säsongen som dom inte varvar ut. Maskinerna går väldigt bra annars . Kör iock försig på diesel från förra säsongen , betydelse ? Oerhört tacksam för goda bra råd ! Kan det vara EDC ? Med vänlig hälsning, Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornx 1 Postad 24 April , 2013 Halloj, Tänkte bara kolla om du har kalibrerat reglagen ? Om du har manualen kvar, står det där hur du kalibrerar gaspådraget, förutsatt att det är elektroniska reglage du har. Enda tipset jag har nu mitt i den svenska natten /bjornx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 April , 2013 God morgon! När jag läste tråden ploppade bara följande svar upp. Byt propellrar dina nyvarnade har för hög stigning. må väl/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 April , 2013 Som föregående skriver; byt propellrar. Chiptrim kan också möjligen vara ett alternativ. Inget jag gjort eller har erfarenhet av och många avråder. Och toppfarten/marschfarten duger väl som den är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 24 April , 2013 Propellrar låter spontant som den troligaste orsaken. Strul med EDC, laddtryck etc skulle göra att motorerna skiljer sig åt. Kalibrering av reglagen skulle möjligen kunna vara en anledning också men att då båda ska vara lika felkalibrerade, hm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 April , 2013 Och varför ''byta proppar''? jo, det brukar vara lika med båtar som med oss människor vår trivselvikt ökar med åren. Till skillnad från båtar som får byta propellrar så byter vi människor klädstorlekar.. må väl/Nitro Glömde skriva att både vi och båtar med åren också tappar lite i sting, det vill säga motorer tappar lite i ex komp medan vi tappar i kondition Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser