Caribic410 757 Postad 2 Mars , 2018 9 timmar sedan, bhemac säger: Jag har inte provat men jag tror dig. Men varför kör inte bilrekond så? Kanske för att det är lättare att ta betalt om man har en märklig maskin. Jag hr för mig att den sades ge 0,5ppm tidigare. Jag har för mig att 0,5ppm räcker för att få bort lukt. Men eftersom man absolut inte vill ha mögel så är det bättre tycker jag med lite kraftfullare grejer. Ett problem med ozon är den korta halveringstiden, typ 30min. Har man för liten generator så får man aldrig upp koncentrationen. Samtidigt är det skönt att lukten av ozon försvinner snabbt. Det är många bilrekond som kör så, framförallt djurbilar å bilar där lukt kommer tillbaka efter ozonbehandling. Även beg-bilar i bilhallar där det luktar när rutor varit stängda och man måste ha snabb åtgärd, kanske på fler bilar utan att behöva "stänga" dom pga ozonbehandling. Inrökta bilar, husvagnar mm. Fick tips första gången av en bilrekondare iumeå, dom hade behandlat en rökskadad bil efter elektronikbrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 2 Mars , 2018 Kanske är Kjell-apparaten dimensionerad för att kunna användas långvarigt i boutrymmen, med ozon bekvämt under gränsvärdena hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2018 2 timmar sedan, raol säger: Kanske är Kjell-apparaten dimensionerad för att kunna användas långvarigt i boutrymmen, med ozon bekvämt under gränsvärdena hela tiden? Jo så är det nog. Den fungerar nog mot dålig lukt. Att ange mängden i ppm är ju lite udda .Är det i luften som blåser ut eller? De borde ange mg/tim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Mars , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: Jo så är det nog. Den fungerar nog mot dålig lukt. Att ange mängden i ppm är ju lite udda .Är det i luften som blåser ut eller? De borde ange mg/tim Om det inte är miljondelar av den luft som kommer ur maskinen.. fast då är det ju bra om dom anger hur mycket totalt flöde genom maskinen är. Då kan man ju räkna ut, om man klarar hantera halveringstiden, hur länge den behöver stå på för en viss volym luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 2 Mars , 2018 5 timmar sedan, raol säger: Kanske är Kjell-apparaten dimensionerad för att kunna användas långvarigt i boutrymmen, med ozon bekvämt under gränsvärdena hela tiden? Jag köpte en sådan till min 70-talsbåt men det blev aldrig något bra test då ciggkabeln hoppade ur hela tiden. Det slutade med att jag monterade den hemma och den tar definitivt bort lukt om den går kontinuerligt. Nu har jag inte mögel hemma men jag röker mellan 1-3 cigaretter om dagen inomhus utan att lukten sitter kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 4 Mars , 2018 På 2018-03-02 på 10:59, bhemac säger: Jo så är det nog. Den fungerar nog mot dålig lukt. Att ange mängden i ppm är ju lite udda .Är det i luften som blåser ut eller? De borde ange mg/tim På 2018-03-02 på 12:57, Caribic410 säger: Om det inte är miljondelar av den luft som kommer ur maskinen.. fast då är det ju bra om dom anger hur mycket totalt flöde genom maskinen är. Då kan man ju räkna ut, om man klarar hantera halveringstiden, hur länge den behöver stå på för en viss volym luft. Svårt att bedöma flödet genom burken eftersom den går på självdrag eller snarare luftcirkulation i rummet. De när tänkt att vara i mer eller mindre kontinuerlig drift och den är på 6 watt. Kollade på en 110 W generator och den ger 10 000 mg/h. 6 watt i en enkel manick borde då i bästa fall kunna generera 600 mg/h (hoppas ni har överseende med den grova avrundningen). Jag har ingen uppfattning om detta är mycket eller lite i en båt. Någon som vet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 Min generator ger 400mg/tim och drar ca 12W, körs 15 min för att få 4ppm i en 27 fot båt. Om jag räknat rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 4 Mars , 2018 Det finns ju ett par olika mekanismer för att generera ozonet, och de kan ju ha radikalt olika verkningsgrader, så kanske går det inte att jämföra effekt så bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 29 minuter sedan, raol säger: Det finns ju ett par olika mekanismer för att generera ozonet, och de kan ju ha radikalt olika verkningsgrader, så kanske går det inte att jämföra effekt så bra? Nej men det kan ge en fingervisning. De flesta billiga generatorer har en luftpump, oftast en akvariepump och en Coronacell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 4 Mars , 2018 29 minuter sedan, bhemac säger: Min generator ger 400mg/tim och drar ca 12W, körs 15 min för att få 4ppm i en 27 fot båt. Om jag räknat rätt. Det är rätt rätt räknat om det är volym-ppm som avses, vilket det oftast är. Är det vikts-ppm blir det ungefär det dubbla. Ozon väger 2,14 kg/m3 och luft 1,2 kg/m3. 29 minuter sedan, raol säger: Det finns ju ett par olika mekanismer för att generera ozonet, och de kan ju ha radikalt olika verkningsgrader, så kanske går det inte att jämföra effekt så bra? Jo så är det ju, där av skrev jag i bästa fall. Om man tar bhemac indata blir det bara 200 mg/h för grejen från Kjell... Med tanke på att det annonseras att kjellgrejen ger nivåer som är ok att vistas i vid kontinuerlig drift i relativt små rum (upp till 25 m3) så pratar vi nog mera runt 20 mg/h. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 10 minuter sedan, Mackey säger: så pratar vi nog mera runt 20 mg/h. Det låter rimligt. -- Jag har nu kopplat in landströmmen i båten i helgen. Ozongeneratorn kör jag på 230V, 4x15min/dygn. Toalukten är helt borta, det luktar precis som det gör efter ett försommarregn ombord. Nästan så att man får vårkänslor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser