Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
fredbjar

Provstarta motor innan sjösättning

Rekommendera Poster

Hej

Vågar jag prova att dra igång inombordsmotorn snabbt på land innan sjösättning utan kylning.

Ligger väl en del glykol kvar i systemet.

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte uppger vad du har för motor blir det svårt att ge dig hjälp om hur du ska göra.

Generellt så ska man inte göra så då impeller riskerar att skadas men nu kanske din motor är skapt på ett sätt där detta är möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har en Volvo Penta MD7A.

Finns ingen möjlighet till vatten där jag ligger idag.

Är mest intresserad av att se att den startar o sedan direkt stänga av

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dumt att chansa om du inte kan säkerställa att impeller och kylning tillgodoses som det ska.

Starta/stänga av: Hur länge vill du ha motorn igång för att du ska vara nöjd s.a.s. ? Den startar troligtvis men till vilket pris och nytta är frågan du får ställa dig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inget vatten där båten ligger är det dumt att prova.

Men du kan göra som jag gör för konservering. En 12 pump som förser kylintag med vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vanlig slang till sjövattenpumpen, fyll vatten i slangen först med tratt. Stoppa sen ned slangen i en hink eller dunk fylld med vatten. Då kan du köra motorn i säkert 1 minut utan problem. Busenkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

suomi_batti skrev:

En vanlig slang till sjövattenpumpen, fyll vatten i slangen först med tratt. Stoppa sen ned slangen i en hink eller dunk fylld med vatten. Då kan du köra motorn i säkert 1 minut utan problem. Busenkelt!

-------------------------------------------------------

Instämmer!

Jag brukar dessutom med en annan hink vid vattenutkastet samla upp glykolblandningen som sprutar ut, då av två skäl.....Kan återanvändas nästa vinter om det skickas in först och för att skona miljön !

Vill du köra längre så är det bara att kontinuerligt fylla på mer vatten, så hinken aldrig är tom.

Kör dock ej torrt (impellern förstörs) och kör absolut inte propellern om du har ett vattensmort cutleslager (inte ens lite) då förstörs även det.!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtfolk är de mest oroliga som finns och de får man respektera. Jag vill inte ge dig några råd, men jag har alltid innan sjösättningen startat upp motorn 5-10 sekunder för att veta att den går när man kommer i sjön. Så har jag gjort sedan slutet av 70-talet på ett antal V-P- och Yanmardieslar och jag har alltid haft impellen monterad utan tillförsel av vatten. Men jag kan ju haft tur, men kommer ändå göra lika i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag plockar väck impellern över vintern, och provstartar innan jag monterar tillbaks den. inte bra att torrköra den, speciellt inte i lite kyligare temperatur. Det somm räddat er som provstartar med impeller är säkert lite glykolrester som ligger som droppar på impellern.

Lite OT

jag smörjer alltid impellern innan monteringen då det är några liter vatten som ska fyllas upp innan vattnet når pumpen, slangar kylvattenfilter och liknande.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar ju säga att en impellerpump klarar 30 sek torrkörning. Har man smörjt impellern med glycerin så är det säkert att köra 10-15 sek, det har jag gjort i alla tider. Har man 3-vägskik på intaget så ansluter en dunk (spillvattenlunga är praktisk). Sen kan man köra flera minuter. Då kan man se att allt är tätt, något som jag uppskattar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...