Northsea 3 Postad 23 April , 2013 Bytte impeller innan sjösättning och efter att motorn stått och gått ett tag så kände jag på impellerlocket, då var det rätt varmt.. Är detta normalt? Slits den in eller hur funkar det? Motorn gick precis normalt så märkte inget konstigt vare sig med kylvatten eller tempratur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 23 April , 2013 Det är icke normalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 23 April , 2013 Vad är fel då? Eller vad gör jag för att lösa det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 23 April , 2013 Fann svar på saken, ska kolla imorgon om det fortfarande är varmt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 23 April , 2013 Vad pumpar impellern? Om den sitter på sjövattenslingan och vattnet inte har passerat ett varmt backslag så borde pumpen vara ca.+2 grader så här års. Är kranen öppen? Är bottensilen igenmålad ? Om den sitter på glykolslingan kan man fundera på om termostaten fungerar ? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 23 April , 2013 Sitter på sjövattnet, men det bubblar bra i drevet. Körde en bit och tempen steg normalt. Kan ju vara som i länken, att det var luft i början.. Antar jag? (Motortempen steg normalt) Kranarna öppna och inte igenmålat. Ska ut imorgon igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 24 April , 2013 Uppdatering - Körde igång idag och det var kallt plus att jag öppnade försiktigt på filtret och det kom vatten. Så allt verkar vara i ordning. Varvsgubben trodde det kunde vara för att impellern var nu och slits in lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 24 April , 2013 Vad du än gör så ta aldrig råd från den varvsgubben för det var det dummaste jag hört. Antingen så orkade han inte prata med dig eller så kan han ingenting om impellerpumpar mm. En impeller sliter inte in sig. En sliten impeller är en defekt impeller. Impellern har inte fått vatten i början och därför gått lite varm. Du bör plocka loss impellern och kontrollera den då den kan ha tagit skada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser