Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
rgsson

Autopilot till rorkult: frigång vid standby?

Rekommendera Poster

Hallå!

Vet någon om det finns en autopilot till rorkult som har frigång vid Standy?

Åkte med en båt med ratt förra året och då är tydligen autopiloten alltid inkopplad. När han behövde släppa ratten tryckte han bara på Auto så styrde autopiloten. Var autopiloten på Standby kunde han styra själv. Något liknande skulle jag vilja ha till rorkulten. Vid Standby ska det gå att röra rorkulten i sidled och vid Auto skall autopiloten styra. Har letat men inte hittat något sådant någonstans.

Det slutar väl med att man får bygga något själv...

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där.

Det första jag gjorde med min pilot var att göra en extra rorkult (ledbar på mitten) med en stor läderbricka som broms. En stor vingmutter för att låsa med. 

Nu har jag min ledade rorkult under akterdäck nästan stum. Vid panikgir vinner ratten over nedre rorkulten. Har aldrig behövt göra detta. Framme vid ratten har jag gjort ett stoppreglage som alltid används då jag inakiverar piloten. Även strömpåddraget sitter där. När jag drar i stoppreglaget lyfts piloten fri från den nedre rorkulten/ tillern.

Lite bökigt att aktivera den då jag måste under däck med armen och pillla på den. Har en fjärrkontroll och styr för det mesta med pilot och fjärr vid motorgång. Också vid segling vid långa bogar.

Skoj att ha en fungerande pilot utan större utgifter. Också för glädjen att lura ut hur jag vill ha

det.

Lycka till vad du än gör med Din pilot. Uno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...