lunkanzor 0 Postad 22 April , 2013 Hej hej, hoppas kunna få lite svar här eftersom det inte verkar finnas några återförsäljare som har nån kunskap om denna motor. Har sökt runt ordentligt på nätet och hittar i princip ingen information om min motor. Ville bara ha reda på vilka reservdelar som passar på den, det som jag har kommit fram till är väl att den ska va tillverkad 1980 och är en kortrigg om det nu stämmer. Hoppas på lite hjälp eftersom jag har läst igenom här när jag haft strul med tidigare motorer. Om det är till hjälp så står det Seahorse på kåpan men den kan ju va utbytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 April , 2013 Välkommen till forumet! Motorbeteckningar verkar vara en snabbmuterad djungel, men ibland kan viss logik spåras. Visserligen med mystiska undantag, men ändå. ;-) Skulle själv kollat noga på dessa reservdelsskisser, verkar en viss reservdel helt lik den i din motor så är det förmodligen samma. (Enskilda motortillverkare försöker väl så långt det går att undvika onödiga nymodifieringar, blir väl om inte annat lättare med reservdelshållningen.)[in i djungeln, tolkar enligt denna sajt beteckningen 55EL80C precis som du. (55 hästar-elstart-20tumsrigg-1980-suffixC). Tydligen gjordes ett skifte mellan 1979 och 1980 där årsmodellerna fick bokstavskoder (CS för 1980), detta bekräftas även i denna digert matnyttiga verkstadshandbok där 79:orna fortfarande har siffror enligt de uppslagna sidorna. Kanske tillverkades din motor strax efter julhelgen och man råkade glömma att informera modellstämplar-gubben om denna nyordning??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lunkanzor 0 Postad 24 April , 2013 Tackar och bockar!, handboken är en ren juvel som räddat sommarens lilla projekt!. Erfarenheter att beställa från boats.net?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser