Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Ola_V

Utombords elmotor till liten segelbåt?

Rekommendera Poster

Sköter segelbåtarna åt en scoutkår och det kroniska problemet är utombordarna. Eftersom det ofta blåser rakt in i viken behöver vi ibland använda motor för att kunna komma ut, annars klarar vi oss utan motor. Problemet är att vi inte är några motormänniskor och har slitna motorer som alltmer sällan startar.

Har funderat på att skaffa elmotor istället för 4-taktare, är det någon som vet om en sådan klarar en båt på 700 kg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inga problem, det blir toppen med elmotorer. Det enda molnet på himlen är batteriet vilket vägen en del. Till råga på allt har el-motorpriserna gått ner och ligger idag på en skälig nivå. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, att det blir ett tungt batteri är ok, däremot är akterspegeln vek, så jag vill inte ha en alltför tung motor hängande på akterspegeln.

Någon som har en uppfattning hur stark motor man ska välja, räcker det med t ex Minn Kota för 5-6 tusen eller ska man välja Torqedoo för 15 tusen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att effekten ut är skral på elutombordarna. Därför försöker säljarna prata bort verkligheten med sånt som dragkraft eller sk jämförbart med istället för Hästkrafter.

4Hkr är ju 4*736W = 2994W Det är vad som kommer ur en 4Hkr motor.

Min El MinnKota endura 36 är på ca 500W IN. Det blir ut på propellern ca 0,2Hkr om man räknar snällt. I praktiken sämre.

Och det drar 40A på 12V batteri.

Min båt (se bild) kan man inte med framgång köra i motvind med elmotorn pga vindfånget.

Men att justera läget från vasskanterna vid gäddfiske och köra i vindstilla vatten sakta går bra. Max fart med båten ca 400kg är ca 1.3 Knop. JAg har en lättare båt med och den gör 1,7knop max vid vindstilla.

Tänk dig för vad du behöver innan ni rusar iväg och köper elmotor. Starka elmotorer kräver stora tunga batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det är sådant jag vill kolla innan jag köper. Vi kör med 2,5 hkr just nu men behöver sällan mer än 1/2 gas men det landar nog ändå på en rätt stor elmotor om det blir något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 40lbs elmotor och en 2hk honda 4 takt, jämför jag dessa så har elmotorn inte en chans emot bensinaren.

Däremot håller jag med ovanstående skribent, elmotorn är perfekt för kortare förflyttningar vid ex. fiske. Jag har haft den till min Uttern 510 HT och den flyttar båten(ca 600kg), utan problem, funkar även bra att dra trolling efter den, men vid lite motvind blir det ju besvärligare.

Kan tillägga att jag aldrig haft några större problem avseende batteri kapacitet. Jag har ett normalt frtidsbatteri runt 70Ah och det brukar räcka länge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffar man en rejäl solpanel också så behöver man ju inte tanka, det sköter sig själv. En solpanel borde kunna ladda batterierna fulla ganska enkelt om motorn bara är tänkt för korta förflyttningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en elmotor på öb som utan problem drev den Stortriss jag hade då. In och ut ur hamn var inga problem, inte heller 3 nm när jag tappade masten :-) Använde ett vanligt fritidsbatteri köpt på Bilmetro. Blev väl runt 2000 kr för allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...