Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
1394

Grankullaviken

Rekommendera Poster

Siktar på Öland i sommar då Danviksbron håller stängt, och då kanske Grankullaviken.

Låg där längst in mot en stenpir för några år sedan, en gubbe kom och ville ha betalt. Det fick han inte då det inte är en gästhamn... han blev sur, svor och skulle kasta loss mina tampar.

Jag bad gubben dra åt skogen, la mig på svaj 10m från piren istället.

Fråga: Är piren kvar, är gubben kvar?

Tänkte återvända och hävda allemansrätten. Det är väldigt fint där längst in med en liten badplats brevid och trollskogen intill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska skönt att inte va hamntillsyningsman med tanke på vissa gästande båtägare.

Edit: rättat stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh alltid dessa wannabepoliser.

Det var inget svar på frågan, din fascistoida auktiritetskrypande jasägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du som är en sån tuffing kan väl bara dra dit..klappa till gubben om han finns kvar...p...o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en jävla attityd du har! Med den borde du inte få några svar alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vi lär oss ju en massa fina ord som vi dumstrutar inte kunde förut.

Grankullavik har en intresant historia, som färjehamn. 

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=3&placid_text=3&id=4277#.UXV20LWeMzI

Vid mitt senaste och enda besök på Öland en fruktansvärd varm sommarvecka var jag lika grinig och sur som TS. Åka bil över halva Sverige, när man kunde varit ute och seglat. Höjdpunkten på resan var i alla fall den norra delen av ön. 

En del av det som gjorde mig på lite bättre humör var när vi kom upp på bron till fyren Långe Erik. Där luktade det underbart, Det luktade rutten tång. Sen steg humöret ytterligare när vi vandrade kring i Trollskogen. Har för mig att det låg ett vrak på stranden syd ost Trollskogen.

http://www.hamnen.se/hamnar/gasthamnar/listingdetails.php?lid=342&name=Grankullavik

TS - du får väl ringa till hamnvärden och fråga hur det ligger till.

Bifogad bild är tagen på Grankullavik samma år som jag köpte min nuvarande båt.

post-945-1394237470,5904_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Låg här i sommars (2012) en natt. Kommer en kille och kollar varje kväll. Färskvatten finns ej, men man kan få tillgång (kod) till dush och toa (toan var nog gratis).

Om man tittar på bilden i artikeln så är det en radda med bojar på högersidan. 8-10 bojar eller så.

Känns som ett ganska övergivet ställe, men viken är ju helt suverän om det vankas hårt väder. Du vet säkert redan, men området är notorisk för dimma. Har drabbats av dimma två gånger i tad på två år nu där och dimman rullar gärna in på 20-30min eller så. Kan bli spännande med Gotlands färjan som går i krokarna ;).

Tyckte killen som kollade var hellt ok. Jag fråga om det fanns el, vilket det inte fanns, men fick ändå koppla upp mig på ett skåp i närheten efter jag frågade....

/o

Edit : Året

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS är nog mest orolig för att hamnfogden skall känna igen honom eller båten.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var försiktiga med siffer nic, har vi inte dåliga erfarenheter av sådana.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, jag kunde inte låta bli att härja, fast ni har missuppfattat lite.

Ja rutten tång hör grankulla till, atmosfär.. viken är bra vid dimma och färjorna har slutat gå in där. Ryktet går att kommunen vill bygga en ny marina där inne istället.

Nja, det är faktiskt INTE piren på bilden jag låg vid, även om jag tycker att ta betalt för en natt där är ett rån. Piren jag hittade är liten och undanskymd, 4 bojar, ingen vatten, el eller toa. Antar att det var markägaren som gör sig en hacka svarta pengar på sommaren. Men där är allemansrätten solklar, en natt om inte det är en tomt med bostadshus.

Vidare ser jag båtlivet som den sista vildmarken och friheten, blir trött på att alla ska slå en i huvudet med plånboken eller lagboken av alla och inga skäl.

Fotnot, på Åland 2012 låg vi vid några bryggor och kajer, vid en liten hamn och vid ett kulturminne av en ruin. Ingen kom och krävde pengar för inget, stavas gästfrihet och trivsel, herreminje vad skönt att mammon inte greppat allt och alla.

post-10024614-1394237470,654_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du helt säker på att du har rätt när det gäller allemansrätten i det här fallet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tillfälligt förtöja eller bada vid en brygga som ligger utanför en tomt finns det inget förbud mot. En förutsättning är naturligtvis att den som äger bryggan inte blir hindrad från att använda sin brygga.

Man brukar tillämpa samma princip som för tältning- något enstaka dygn. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig.

Ja skapligt, även om jag inte är advokat. Det roliga är att på Åland är allemansrätten kraftigt begränsad, till skillnad mot Sverige där den anses som helig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver Antar att det var markägaren som gör sig en hacka svarta pengar på sommaren. Uppenbarligen anser markägaren att han bedriver en gästhamn. Skulle allemansrätten hindra honom från det? Har du försökt med samma argument på t ex Promarinas gästhamnar, att det är ok att ligga ett dygn gratis med hänvisning till allemansrätten?

Jag är ganska säker på att allemansrätten inte omfattar gästhamnar ens av det enklare slaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner ni inte igen stilen?

Mata inte trollen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag känner väl igen stilen.

Jag har ett par rättshaverister i min omedelbara närhet. Dom argumenterar ungefär lika dant. 

Den svenska allemansrätten är unik. Vi bör vara rädda om den. Det är ju ingen lag, utan en sedvanerätt med minst lika mycket skylldigheter som rättigheter.

Hade jag ägt en pir där båtar brukar bruka lägga till för att slippa betala hamnavgift i den ordinarie gästhamnen, hade jag också tagit ut en hamnavgift. Skulle inte tro att TS läpper ifrån sig något gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan inte anse sig driva en gästhamn hur som helst. Skärp dig.

Du måste ha F-skatt sedel och tillstånd att bedriva näringen. Vad gäller gästhamn så finns en tydlig skylt, finns det inte någon sådan, är det ingen gästhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står er fritt att vara skraja för aukteritet och buga för överheten, men kom inte och säg att bara för att man inte följer er jantelag är man rättshaverist.

Indira Ghandi och Nelson Mandela skulle inte kommit långt om de kröp för varenda bondtjyv som kom i deras väg.

Men jag antar att de är de största rättshaveristerna i era ögon.

Allemansrätten ska vi värna om, och inte tillåta att den begränsas eller utnyttjas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ingen som sagt att du är rättshaverist!?

Jag tror inte vare sig Indira Ghandi och Nelson Mandela skulle kallat en Ölänsk bonde som äger en pir för bondtjyv eller anklaga homom för att va skattesmitare.

Jag tro heller inte att de skulle kommit så lång och blivit så respekterade hos den breda massan om de hade haft din argumentationsteknik.

För att ta Nelson Mandela som exempel så var ju det han kämpade för helt andra värde än svenska segelbåtsägares rätt att lägga sig gratis på en enskild markägares pir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir lite allergisk när jag hör vissa ord.

Allemansrätten när personen uttalar det med betoning på rätten. Skulle ordet uppfinnas idag skulle de kloka juristerna formulera det som allemansskyldigheten. För det är väldigt mycket det som det hela handlar om. Skyldigheterna som ingår i vår möjlighet att utnyttja vår allmänna natur är i själva verket ganska långtgående, något som de flesta inte är medvetna om.

Får lite samma vibbar när ungdomar, framförallt invandrare, kräver respekt. Respekt är något man förtjänar inte något man kan kräva utan anledning.

Naturen kan däremot kräva respekt. Det är den som har livnärt människan i flera tusen år.

Nå, det blev väl lite väl mycket OT men TS började ju yla om att hävda allemansrätten så jag kunde inte låta bli.

Lev väl och var snälla mot varandra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChristerN

Hela tråden är OTwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är också så att om markägaren har haft kostnader i samband piren-bryggan så har han också rätt att ta ut en avgift för användandet av den.

Sen huruvida markägaren tar in det svart eller inte är ju inte din sak. Det du kan göra är att be att få ett kvitto på betalningen inget annat. 

Vidare kan inte markägaren själv avhysa dig som han tydligen försökte när han började lossa dina förtöjningar. Han måste anmäla dig för olaga intrång hos Polisen och när dom kommit begära avhysning med hjälp av kronofogdemyndigheten. Såvida det inte är riktigt olägligt för markägaren, då kan polisen dirkt bistå med att avhysa dig. Men så verkade det ju inte rikigt vara.

Så nästa gång tagga ner lite och försök komma överns istället, då behöver förmodligen inte vänta många år innan du vågar dig dit igen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämnda brygga renoverades för några år sedan.Vem som äger bryggan vet jag inte men antagligen samma som äger kiosken. Renoveringen kostade säkert en slant som jag är helt säker på att kommunen inte betalade. Visserligen ingen service alls men Öborna har 6 veckor att dra in en årsinkomst.

I ljuset av det kanske avgiften känns lättare att ta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämnda brygga renoverades för några år sedan.Vem som äger bryggan vet jag inte men antagligen samma som äger kiosken. Renoveringen kostade säkert en slant som jag är helt säker på att kommunen inte betalade. Visserligen ingen service alls men Öborna har 6 veckor att dra in en årsinkomst.

I ljuset av det kanske avgiften känns lättare att ta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte helt säker då det var några år sedan, men tror det var 120:-

Visserligen inte mycket mot promarina, men mycket för ingenting, en 40-50 spänn för en fräsch pir hade väl känts mer ok om det är så att de rustar den. Inte för att de rustar den bara för besökande men ändå.

Bilden är utsikt över aktern på nämnda plats.

post-10024614-1394237472,841_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ju badstrand och Trollskogen? Finns ingen gratis hamn på Öland,

Du kan ju välja att ligga i stimmet i Byxelkrok för 180 dygn.

Vi som har båt kan ju inte räkna med att folk iordningställer bryggor där utsocknes skall ligga mer eller mindre gratis. Kommer man sedan från 08 med den inställningen så blir vi alla dömda efter samma mall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kommer den självinsikten om 08;ors uppförande minst 30 år för sent. Många 08;or har alltid utmärkt sig - ytterst sällan åt det possitiva hållet. 

Ni är för många på för liten yta och lever i den misstron att man alltid måste hålla ett högt tempo och slåss för att va först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...