Sempre 0 Postad 22 April , 2013 Hej! Har en Fairline Targa 34 där jag har ett problem med laddningen av på ett av batterierna. I motorrummet har jag 1st 135Ah startbatteri som laddas av ena motorn samt 2st 135Ah batterier som förbrukningsbatterier vilka laddas av den andra motorn. Ca 6-7 meter längre fram har jag ett 90Ah batteri till bogpropellern. Så fort jag startar motorerna eller sätter på den inbygda batterladdaren går både förbruknings och starbatteri upp till ca 14v. Problemet är att bogpropellerbatteriets spänning under laddning endast går upp med ca 0,2-0,3v. Kan spänningsfallet vara så stort eller har jag något annat problem? Tips på felsökning mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 22 April , 2013 Skaffa dig en multivoltmeter och kolla var spänningsfallet är. Biltemas för 100kr duger alldeles utmärkt. Går upp med 0.2-0.3V från vaddå? Har du tunna kablar till bogbatteriet eller oxid på kontakterna? Sånt är lätt att mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sempre 0 Postad 22 April , 2013 Spänningen på bogprop-batteriet går upp från 12,24v till ca 12,5v när laddningen är på. De andra batterierna ligger under laddning på närmare 14v. Kan inte detta med kabelareor etc. men kablarna som går fram är nästan dubbla arean mot en iPhone-laddsladd för att använda en beskrivning som de flesta känner till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 April , 2013 Och 7 meter lång, låter alldeles för klent. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 22 April , 2013 Om kablarna går från ett 14V batteri till 12,24 till 12,5V batteriet har du uppenbart spänningsfall ca 1,5-1,76V. Om det är rimligt med avseende på kablarna och strömmen där går får du utreda med hjälp av förslagsvis tångampermeter för att kolla strömmen samt räkna ut resistansen i kablarna. Koppar 0,017 ohm mm²/m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sempre 0 Postad 22 April , 2013 Ok, blir nog att köpa en tångamperemeter. Måste man klippa kabeln för att mäta med en sådan eller kan man mäta utifrån kabeln? Vill bara förtydliga att de kablar som går från bogprop-batteriet till bogprop-motorn är rejäla så det är bara laddkablarna som är tunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 22 April , 2013 Vitsen med just en tångampermeter är att man sätter tången runt ena kabeln och så mäter den strömmen i kabeln genom det magnetfält den alstrar. Du ska dock se till att du köper en som klarar likström (DC) och inte bara växelström (AC) . Många klarar även mäta spänningar mm med tillhörande mätsladdar. Sen om du kan utreda det hela beror även på hur väl du var med på fysiklektionernas ellära och kan förstå mätresultaten rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 April , 2013 Den tunna kabeln är nog orsaken till spänningsfallet. Bogbatteriet är ganska urladdat, när det blir laddat så minskar spänningsfallet. Kan du sätta laddaren direkt på det så det laddas? Eftersom man oftast förbrukar ganska lite energi från bogbatteriet så brukar det fungera med lite tunnare kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sempre 0 Postad 22 April , 2013 Har en laddare som jag kan sätta på bogbatteriet så att det blir ordentligt laddat. Det konstiga var att när jag mätte batterispänningarna igår innan jag började ladda så var det ca 12,35v i förbrukningsbanken och 12,24 i bogbatteriet. Tycker att det borde ha jämnats ut under de veckor båten stått utan laddning och vara samma spänning förbrukningsbanken och bogbatteriet. De är ju sammanlänkade med laddkablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Windy38 0 Postad 23 April , 2013 Ta det inte fel nu! Man ska inte ge sig in på sådant man inte kan! Har man råd med en Fairline 34 så har man väl råd att låta ett båtvarv ordna felet! Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 April , 2013 Fast Jag har tre ganska skruttiga båtar och ha aldrig haft nån som fixat nåt i dom (mer än motorbytet i min nuvarande motorseglare för ca 1 år sen), fast jag kanske har haft råd till både det ena och det andra. Nu är inte båtel min starkast sida och jag visste inget om el förrän jag började jobba som elektriker i slutet på 1960-talet. Att man börjar fundera över ett problem man uppmärksammat och fråga tror jag beror på nåt helt annat än ekonomi. Till slut måste man kanske ta hjälp ändå, som jag gjorde när hydraldriften på min gamla motor började krångla. Det slutade med att jag bytte till motor med rak axel - det blev betydligt biligare än att reparera den gamla hydralpumpen och tillhörande hydralmotor och ändå ha kvar en gammal trögstartad diesel från 1979. I båten gör jag i stort sett allt. Jag har nästan aldrig rört en enda skruv på mina bilar - de lämnar jag alltid bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 April , 2013 Ligger bogbatteriet på förbrukningskretsen? De spänningar du anger var det spänningen på respektive batteri efter vintern? De är ju i underkant på vad som rekomenderas när det gäller urladdning. Om du lägger av ena kabeln på bogbatterien, vad får du för spänning i respektive kabelände? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sempre 0 Postad 23 April , 2013 Tar inte illa upp alls Windy38 Det var en ganska rolig kommentar om att jag borde lämna båten till ett varv och inte ge mig i kast med sådant jag inte kan! För mig handlar det mest om att lära mig båten. Saker och ting händer alltid när man minst anar det under semestern och då vill jag känna min båt och förstå hur saker och ting hänger ihop. Tror nog att jag med alla tips ni gett mig i tråden kan göra en ordentlig felsökning i helgen. Håller med om att spänningarna ligger i underkant och förmodligen är det dags att byta förbrukningsbanken och bogbatteriet. Jag har dessutom laddat regelbundet under vintern. Om jag inte postar igen efter helgen så är det nog att betrakta som case closed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser