Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Havsvargen

Hur hitta rätt båt till rätt pris?

Rekommendera Poster

Jag har efter två år lyckats sälja min båt och är nu på jakt efter en ny.  Från liten (20 fot) modern centerbordsbåt vill vi nu åter ha en båt som vi kan bo i och sticka iväg ett par veckor med. Vi siktar på en båt på 30 eller kanske 32 fot. 

Vår budget är mellan 150 och 200 tusen och om man tittar på Blocket  så finns det ju en uppsjö  70-talare i varierande skick och pris. Frågan är vad jag skall välja och hur mycket man egentligen skapp betala idag.  Det är såklart en nästan omöjlig fråga, men fler än jag måste ju ha gått i samma tankar.  

Vad betalas i verkligheten för en Ballad eller Linjett som annonseras ut för 175 tusen. Är det 150 elelr kanske till och med 120 som är rätt pris idag.  Det kommer upp nya anonser varje dag, men det försvinner ju i princip inga. Ingen av de båtar jag har varit intresserad av den sista månaden har blivit sälda. 

Är det en dum prisnivå jag tittar på? Får jag bara en båt som inte kommer att gå att sälja om fyra eller fem år? Om det är så kanske det är bättre att försöka lägga 150 tusen till och få en båt  man kan planera att leva med länge.

Vilka är era erfarenheter och tips?

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

Prio 1 när man ska välja båt är att göra en önskelista. Vad vill du ha? Partialrigg? Stor sittbrunn? Ståhöjd? Sandwish-skrov? Stort pentry? Varmvatten? Avskild toalett? Antal kojer? mm.

Kolla sedan i 700 båtar i test (finns en del faktafel men mycket ät rätt, finns på biblioteket kanske). Eller på sailguide http://www.sailguide.com/batfakta/

Kolla sedan på blocket vad de kostar och var beredda på att det ni kan pruta kommer ni troligtvis få betala i renovering/upprustning.

Finns många båtar ni kan tänka er ute för försäljning kommer nästa önskelista: Ny/renoverad motor? Bra elsystem? Nya segel? Sittbrunnstält? Nya dynor? mm

Det är köparens marknad nu så passa på att vara noggrann och ha höga krav på skick på båten. Hellre några 10000 kr till och en toppenbåt än en billig med dåligt elsystem och taskig motor tex. Kolla på ett par ex innan du slår till om det inte klickar från början och ta en opartisk kunnig person med dig om du har lätt att dras med i entauism.

Av allt dett tycker jag att frågan om vad ni vill ha är viktigast. Ska man bo mycket i en båt är ståhöjde väldigt viktig. Likaså ärsandwish-skrov bra om man vill ha ett behagligt klimat inombords. Partialrigg är bra om man seglar ensam ofta. Har du barn så tänk minst 5 år framåt - får ni plats i båten då de är större? Räkna med att priserna inte kommer att öka utan kanske minska ännu mer. Att få förmånen att ha ett eget fordon och bostad på sjön för semestrar och övrig fritid kommer inte vara ett gratisnöje som tidigare, Men det är likväl ett nöje!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jo, vi har nog ganska bra uppfattning om vad vi vill ha. Har haft lite olika båtar genom åren, men nu är marknaden så skum. Två likvärdiga båtar kan ligga ute för 140 respektive 200 tusen.

Utmaingen är att förstå hur mycket luft det är i priserna. Framför allt kanske säljarna måste förstå att det nog inte dyker upp någon som vill betala 200 när de finns en minst lika fin för 150 runt hörnet.  Ändå verkar de istället ofta vilja vänta och hoppas på att deras skötebarn kommer att gå att sälja nästa vecka elelr månad istället.

Jag tror att alla skulle vinna på om det blev fler affärer nu.  Då kommer fler att kunna köpa nästa båt och så kanske vi kan se en kedjeeffekt...

Men min ursprungsfråga var egentligen hur mycket prutas det? Som jag ser det måste man för vissa objekt ha som utgångspunkt att pruta inte bara 20% utan snarare 40%. 

För att svara på vad våra behov är så kan de nog sammanfattas såhär:

* Skön ombonad båt att bo i under ett par veckor. Gärna  ståhöjd.

* 2 vuxna i dubbelkoj och plats för totalt fem personer (varav två i barnstorlek)

* Bra seglare, men vi kommer inte att kappsegla mera. 

* Bytt eller renoverad motor väger tungt.

* Längd 30-32 fot. Inte mycket mer än 3 meter bred. 

* Frun gillar rattstyrning, men det är bara en bonus

* Fungera bra i Stockholms skärgård. Jag har haft båtar som sticker 190 cm och en som sticker 30 cm med uppdraget centerbord så jag vet skillnaden.

* Tåla en tuff havsöversegling om det behövs. 

* Gärna partialrigg utan backstag, men utbudet av mastheadriggar är ju mycket större i den storleks/prisklassen

* Värmare, fräscha dynor och fräsch inredning är plus

*  Vi räknar med att ha den i ca fyra år för att därefter byta mot en båt för långfärd söderut. 

Det finns Ballader, Linjett 30 och en del andra båtar som uppfyller kraven. Nyare båtar är svårare att hitta utan att priset sticker iväg.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om 4 år? Det är väldigt kort tid och det tog halva den tiden för er att bara sälja förra båten.

Att köpa långfärdsbåten nu måste vara en betydligt bättre affär. Ni får längre tid på er att förbereda den för färden och nedlagda pengar investeras i er egen framtid.

Om ni ska ha båten så kort tid så är det viktigt att ni köper ett verkligt fint exemplar av ett välkänt märke. Det gör i alla fall att ni har möjlighet att få den såld i framtiden.

Kul med långfärdsplanerna. Önskar er lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

intressant frågeställning! Jag har också noterat att utgångspriserna kan skifta mycket på äldre  båtar.

Jag instämmer i de svar du fått men skulle ändå vilja att tråden handlade lite mer om själva båtmarknaden.

Jag tänker att det kan bero på flera olika anledningar men ett sätt att ta reda på prutmånen är att titta på flera olika båtar. Åk gärna och titta på de båtar som är till salu på mäklarfirmorna och tänk sedan att en likvärdig båt som säljs privat generellt sett bör vara något billigare. Hur mycket är svårt att säga men du bör åtminstone kunna dra av 20%. 

En båt som kostar 150 bör altså ha en prutmån på ca 30 000.  Jag vill dock inte gå så långt som att säga att det är bättre att köpa av en privatperson. Det finns fördelar och nackdelar med båda tillvägagångssätten.

Jag har även tittat på några båtar som sålts av privatpersoner och i samtliga fall har jag blivit överraskad när jag inspekterat båten på plats, för det mesta har det handlat om negativa överraskningar. Jag tror att ganska många har tröttnat på att sköta om sina båtar vilket också avspeglar sig i antalet båtar som lämnas övergivna. 

Sedan ska det bli intressant att se vad som händer med 70-talsbåtarna i framtiden. Jag har själv en Maxi 84 som är uppdaterad med ny motor, nytt drev, värmare, segel och så vidare, men idag finns det ganska gott om nyaare båtar vilket gör att priserna pressas nedåt. Jag är inte helt säker på att 70-talsbåtarna har rasat färdigt.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med vad som sagts ovan.

Jag brukar även tänka så här när man går runt och flanerar och tittar på båtar, en båts utseende är väldigt viktig, finns det tex något vackrare än en långsmal skärgårdskryssare. Opraktisk ja-visst, men känslan designen och fartkänslan nästan obeskrivligt grymm.

En båt som bara är praktisk och samtidig billig är troligtvis dess motsats. (utan att nämna några exempel)

Jag skulle värdera båtens:.

1. Skick (främst det som inte kan FIXAS eller uppdateras)

2. Design och utseende (båtar skall vara vackra, hopplös ful design går bort direkt)

3. Seglingsegensakaper

4. Hanterbarhet, manövrebarhet, lättstyrd och att tex kunna hantera ensam

5. Trygg sittbrun och säkra mantåg, däck mm

6. Praktisk och rymlig

7. Uppdaterad med mycket nytt (spar pengar och kan vara prisvärt just nu)

Andra kanske prioriterar i omvänd ordning....!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det må vara något av en utvikning från ämnet men det tangerar.

70-talsbåtarna bedömer jag kommer att bli i det närmaste värdelösa. Se på hur marknaden för 60-talsbåtar ser ut. Se på hur bilmarknaden ser ut. Min tanke är alltså att 70-talsbåtarna kommer att sakna köpare utom det segment som får betraktas som entusiaster. Säljarna kommer inte att inse den trenden lika fort som den sker och därför kommer priserna inte att sjunka i samma takt som köpintresset vilket riskerar att leda till just fler övergivna båtar och överprisade båtar som tappar i skick medan priset inte går ner.

Det är väl egentligen inget problem utan en möjlighet. För säljare är det tråkigt men för Båt-sverige kan det ju leda till ett ökat antal aktiva på sjön, när priserna går ner. Det som ororar mig i sammanhanget är att många (som inte är intresserade nog att hänga på ett forum som detta) inte tycks vara intresserade av att renovera eller ens ta hand om en båt. Det är mer slit och släng som tycks gälla och det är inte riktigt rimligt med tanke på den investering en båt utgör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller att priserna slutat att sjunka. Inte på någon sorts båt oavsett årsmodell.

Tråkigt för dom som ser båten som en ekonomisk investering men det faktum att man i tidningarna nu skriver om prisraset gör att jag tror att vi kan få ut en ny kategori på sjön; dom som har liten plånbok men stor vilja.

Jag var själv en sådan en gång när jag som 33-årig ensamstående småbarnsmamma fick upp ögonen för att man kunde få en bobar båt för oss för bara 10.000 kr. Innan dess hade jag trott att drömmen om segling var dyrare och ouppnålig så jag tittade inte ens efter egen båt. På de viset blev först en Stortriss såld, sedan en Karlskronavigg, en Albin Nova och nu en Linjett 37.

Jag tror alltså att vi kommer att bli fler på sjön och att prisraset kommer att bromsa in såsmåningom. Men dom som inte har ett fint exemplar kommer att få svårt att överhuvud taget sälja sin båt vilket kommer att minska slit- och släng-mentaliteten. (hoppas jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...