pedro32 0 Postad 10 Februari , 2005 hej,stålbåtsvänner,håller på att installera landström i min stålbåt,är det någon som har tips på hur man slipper galvaniska strömmar/korrosion,utan att behöva köpa dyra isolations transformatore o´,dyl .kan man inte bara strunta i skyddsjorden?,om jag förstått saken rätt så är det via skydds jorden krypströmmar går,mvh M;W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke69 0 Postad 10 Februari , 2005 Jag är inte proffs men lite el har det flutit genom mina ådror... (åhh så dåligt) För att slippa märka upp och alltid behöva tänka på hur man stoppar i kontakter mm så SKA man alltid ha både nollan och fasen avsäkrad via dvärgbrytare (automatsäkringar) Hemma vid bryggan är det ganska lätt att ha koll på hur det matas men är man ute på semester och vill ha landström så är det marigare. Fasen ligger inte alltid på samma sida du vet... Du matar båten via en Europa handske och den går inte att vända som en vanlig stickgök. Sen ska du ALDRIG jorda i skrovet, det är då du får krypströmar som påskyndar att skutan hamnar på havsbotten. Man jordar ALLTID i motorn och då är det viktigt att den står på hela och ordentliga motorkuddar så att det en är kontakt mellan motor/skrov. Allt ska naturligtvis ligga över jordfelsbrytare oxå. Att strunta i jorden låter inte som en bra idé tycker jag, olyckan KAN alltid vara frame du vet (belive me...=)) Det säljs färdiga små landströmscentarler i kapslingar på tex Sea Sea för klart överenskomliga priser(se senaste båtnytt eller om de va vi båtägare) (läste den hos tandläkarn... ). Satsa på en sån så slipper du jaga ihop något av lösa detaljer och knåpa ihop själv. Lycka till Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calzone11 0 Postad 12 Februari , 2005 Man ska skyddsjorda elutrustnig som kräver det,men motor och skrov kräver ju ingen skyddsjordning,så jag förstår inte varför man ska skyddsjorda dom. Sen kan man försöka avisolera de jordade apparaterna från skrov mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affal 0 Postad 6 September , 2005 Hej. Har en idé som jag försök få verifierad av experter utan framgång. Man ansluter inte landjorden men jordar ombord i skrovet. Detta tycker jag borde eliminera korrosionsrisken och bibehålla säkerheten men som sagt bara en icke verifierdad idé. LEG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 6 September , 2005 Om du menar utan isolationstrafo så hjälper det nog inte. I ett vanligt elsystem så är Jord och nolla sammanbundet i elcentralen. För att få en fungerande jordning i båten så måste du göra samma sak där. När du pluggar in landkabeln så förbinder du jordarna med varandra via nollan. Om du inte förbinder jord med nolla ombord så kan du vid jordfel få fasen i skrovet. Detta spelar ingen roll förrän du går iland och tar tag i något jordat och båten samtidigt. Då luktar det snart bränt fläsk. Sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 6 September , 2005 Många ideer finns det. Om man vill göra det efter alla konstens regler skall man använda en skyddstransformator som skall monteras isolerat från skrovet. Endast skyddstranformatorn skall jordas med skyddsjorden från landströmskabeln. Om det är så att man bara har för avsikt att använda mindre elapparater periodvis räcker det att montera ett erforderligt antal jordade vägguttag på lämpliga platser i båten. Eluttagen skall monteras så att jorden i uttagen inte kommer i kontakt med skrovet. I det här fallet behövs ingen skyddstransformator. Tänk dock på att inte ansluta varmvattenberedare eller elpatron till uttagen. Batteriladdare är OK under förutsättning att den monteras isolerat från skrovet. När det gäller batterispänningen skall all utrustning i båten vara tvåpolig. Alltså skall inte vare sig plus eller minus vara kopplad till motorn eller skrovet. Vart det mycket att ändra? Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 6 September , 2005 Håller med dig angående landströmsanslutningen. Smidigast är att inte jorda skrovet men är det tillåtet? Jag vet faktiskt inte vad som gäller. Inom yrkessjöfarten är samtliga växelströmsnät av förklarliga skäl jordade i skrovet. När det gäller batterispänning så är det ett problem. De flesta motorer har bara enpoliga givare. D.v.s. minus polen är kopplad till blocket på motorn. Om du sedan har en bensinare så är det lurigt att få gnista utan att ha motorn kopplad till minus. Vilket i sin tur gör att skrovet (ibland) är kopplat till minus via gas och växelreglage. Eftersom bränsletanken ofta är monterad direkt mot skrov så rekomenderar jag att man minusjordar skrovet om man har minusjordad motor. Ett klurigt ämne med många vinklingar. Skulle vara kul om en riktig marinelektriker blandade sig i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 6 September , 2005 Inom yrkessjöfarten tillverkar man sin egen växelspänning ombord med generatorer, därför har du inte de problemen med obalansspänning i förhållande till landjord. Dessutom är man nästan aldrig landansluten. Att få tag i tvåpoliga givare till en motor är inga problem. Hur det är med tvåpoliga tändstift känner jag inte till. Att koppla minus till skrovet bara för att det finns en rostfri bränsletank monterad mot skrovet finns det ingen som helst anledning till. Däremot skall man se till att det finns potensialutjämnare mellan alla metalldelar i båten, men det är en helt annan sak än skyddsjord (PE-ledare). Säger Jörgen efter 40 års elerfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 6 September , 2005 Helt rätt, men dyrt. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 6 September , 2005 Hej Jörgen Håller med dig men vill gärna räta ut ett par frågetecken. Jag nämnde inget om potentialskillnader mot landanslutning i mitt förra inlägg. Jag frågade bara om det är tillåtet att inte skyddsjorda. Min parallell med yrkessjöfart var bara för att belysa att det inte är förbjudet att skyddsjorda. Ursäkta om det blev oklart. Tvåpoliga givare är en mycket bra lösning på konventionella dieslar. Bensinare samt dieslar med förvärmning kommer att bli orimligt kostsamma att konvertera. Tändsystemet på bensinmotorer genererar spänningar på många tusen volt. En urladdning genom bränslesystemet kan vara mycket farligt därför bör man dra en kabel mellan motor och skrov/tank. Om man kan undvika skyddsjordning eller minusjordning av skrov och motor så är det bra, om det inte påverkar säkerheten. Slutligen en fråga. Räknas båten som flyttbart bruksföremål eftersom den ansluts till elnätet med lös kabel och kontakt, och går den då under lagen om nödig kännedom? m.v.h. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 September , 2005 Hej Här kommer några förtydliganden. Landströmskabeln och vad som är ansluten till den måste skyddsjordas. Om du inte kopplar minus till skrovet har du inte heller några 10.000 Volt från tändsystemet mellan bränsletanken och motorn. Jämför med fåglar som kan sitta på en högspänningsledning. Eller du får inte heller några stötar om du bara håller i en tändkabel på bilen och inte vidrör karossen samtidigt. Det höjer alltså säkerheten att inte jorda skrovet om landströmsinstallationen är rätt utförd. Flyttbart bruksföremål pratade man om förr i tiden. Nu skall alla elanläggningar vara utförda så att de ger ett fullgott skydd för människa, husdjur och egendom. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 September , 2005 Allting är ju relativt. Hur stor trafo får du för 5.000:- ? Kan du ansluta en dammsugare, microvågsugn, varmvattenberedare eller värmepatron t.ex. Eller kanske fler av dem samtidigt. Tror inte det. Jag frågade Tufassons transformatorfabrik för nå´t år sedan vad de skulle ha för en skyddstrafo som klarade 3 kW. Om jag inte missminner mig helt så var det en bit över 10.000:- Dessutom är ju trafon helt onödig om du inte tänker ansluta något som är kopplat direkt mot båten, typ varmvattenberdare eller värmepatron. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 7 September , 2005 Med tanke på allt som står ovan, med gissningar och antagande. Tala med en båtelektriker. Stålbåtar tillsammans med el kräver duktiga installatörer och rätt grejor. Forumet är för kort för att ge en utförlig beskrivning av hur en stålbåt ska kopplas. Det är mycket man ska ta hänsyn till när det gäller stål och aluminiumbåtar. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 September , 2005 Nu har du fel. Det är inte alls mycket man skall ta hänsyn till, det räcker med att hålla elinstallationen fri från skrovet. Varken plus eller minus från batterispänningen eller skyddsjord (PE) skall ha kontakt med skrovet. Det är väl inte så svårt. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 7 September , 2005 Följande text är kopierad direkt från Atlanticas Säkerhetsguide: Bränslesystemets alla metalldelar, från påfyllningsbeslag via rör, slangar, till tank m m skall vara ordentligt jordade med en separat mångtrådig jordkabel till motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 September , 2005 Visst, men det står inget om att det skall vara ihopkopplat med minus. Det som står i Atlanticas broschyr är viktigt för plast och träbåtar. När det gäller stålbåtar som vi nu diskuterar blir det så automatiskt så att säga. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 7 September , 2005 Jag orkar inte längre (det kommer bara att bli upprepningar och förtydligande av tidigare inlägg). Nu lämnar jag denna tråden så den får återgå till ämnet. Någon kanske startar en ny tråd framöver som behandlar säkerhetsrisker och indragna ersättningar från försäkringsbolag. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 7 September , 2005 Jörgen har rätt. Men det räcker med ett misstag(eller flera). Här är en lista med fel, från en Steel Lady II -Generatorn jordade minuspolen till motorblocket. Mekanikern hade råkat sätta dit en enpolig 12v generator. -En av vindrutetorkarna jordade också minus till skrovet. När den gamla byttes ut så hade man tagit en som var jordade i chassit. -Laddaren hade korroderat på insidan, vilket gav 220 volt i skrovet. -Trasig jordfelsbrytare. Sedan var det ytterligare en rad med elfel och tokigt blandade metaller. Tog bara med dom ovan som passade in i forumet. Strömmen i skrovet hade gett kraftiga rostangrepp i skrovet. På utsidan kunde man se tydliga kratrar i stålskrovet under vattenlinjen. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser