Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
nimbus800

nmea signaler till usb för dator

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med.

Jag ska montera in navigations instrumenten i min nya båt.

Så till  min fråga någon som har något annat förslag än en multiplexer för att få ihop alla nmea  signaler till en usb till min dator.

Någon som vet om det finns någon byggsats tille n multiplexer verkar ju inte vara så komplicerat. Tycker att dom är otroligt dyra.

MVH Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en RS232 ->USB omvandlare, kostar 15 kr på eBay, drygt 200 hos Dustin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet om att sådana finns. Men jag har flera nmea signaler som ska ihop till en usb. Och då kan man inte andvända en sådan tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat om det går med serie-USB omvandlare en för varje nmea och sen USB hub.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i samma situation och jag har bestämt mig för en Comar NMEA-2-WIFI (Benns och andra har den). Kanske inte billigaste lösningen men så slipper jag USB-kabeln och kan dessutom plocka in all nmea på mobil och ipad också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, du kan köra flera RS232->USB omvandlare + ev om datorn har RS232 ingång.  Men en multiplexer är en elegantare lösning, satsa på en med nätverksanslutning eller WiFi så blir det mindre kablar. De här har några olika modeller: http://brookhouseonline.com/nmea_multiplexer.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får väl bli en multiplexer.

Bara att punga ut med slantarna. Men man får tacka för ideerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var/är i samma situation som dig men ignorerade brookhouseonline eftersom dom inte sätter ut några priser - ogillar att man måste maila för att få veta priset.

Det finns även hobbyprojekt som detta:

http://www.gadgetpool.de/nuke/index.php?newlang=english

Men även hos dom kostar en multiplexer (med fyra ingångar, en NMEA-utgång, en SeaTalk-utgång och USB-anslutning till dator) trots allt €238. Men för vissa av projekten finns både ritningar och programvara för nedladdning, t.ex för SeaTalk till NMEA-bryggan. Där ser man hur dom byggt NMEA-interfacet med både RS232 och RS422-support. Och att det bara är bussdrivare, en processor och lite programvara.

Så bortsett från arbetet borde man inte behöva betala mer än någon hundralapp för en mux. Men det var ju just det, bortsett från arbetet...

Så jag har inte kommit längre än hit i mina funderingar. Hittar du något bättre så låt oss få veta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

någon som provat en comar ais multi. det ska ju vara en multiplexer i den. Då får man ju en ais på köpet. men funkar den som en riktig multiplexer???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigast är väl MiniPlex Lite, tre NMEA in, en ut + USB, 800 spänn. Ska man ha Wifi och fyra ingångar finns MiniPlex-2Wi för 2900 kr, iMux kostar ungefär lika mycket. Idag ska man nog helst ha Wifi.

En mux är egentligen löjligt enkel, en enkortsdator, några portar och några rader kod. Jag har sett några projekt med Arduino, kanske ska ta tag i det framöver.

Comar AIS multi har väl bara en NMEA in + AISen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...