Soumi_batti 3 Postad 21 April , 2013 Jag bättringsmålar på mitt drev till Yamahan. Självklart tog klarlacken slut just idag söndag när allt ligger dammfritt och preppat. Men då tänkte jag att det borde vara samma klarlack till alla färgfabrikat, så jag hittade på Seasea en som hette scepter som skulle fungera till dera egna lacker, där det fanns en för Yamaha. Jag kollade extra med personalen i butiken. Ja visst det skulle gå bra minsann. Sagt och gjort, efter rengöring, 5 minuter skakning och preppning började jag lacka. Som den droppade! Stora klumpdroppar for över hela drevet. Vilken SKIT-produkt! Frågan är hur jag ska få ordning på det? Måste man slipa ned allt och börja om från scratch? Nåväl, om man inte har problem så skaffar man sig... Stor tummen ner för Sea&Sea personal som harplar ur sig något utan att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 April , 2013 Pärlade det sig så fort lacken träffade ytan? Försökte du spraya på något annat för att kolla om det var kemet som inte funkade ihop? Se har jag själv erfarenhet av personalen i dessa butiker och dem frågar jag aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 April , 2013 Jag tror att kemet fungerade. För det ser inte flammigt ut. Jag kom på sen att jag hade kunnat byta munstycke till Yamahas riktiga spray. Men läget nu är att hela den sidan av drevet måste våtslipas ned igen till jämn yta. Sk-t! Apropå personalen på Sea&sea vet jag bara två som kan något på just den butiken. Ingen av de jobbade idag. Just denna säljare jag fick har sagt fel varje gång jag varit där. Tyvärr var de andra två som jobbade idag helt gröna så de hänvisade till denna säljare. Nåväl, är man stressad som jag är inför sjösättning får jag skylla mig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 April , 2013 Hoppas du får ordning på det innan splash , själv stickar jag iväg till värmen och sjösätter först 17/5 i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 April , 2013 Tack, jag får revidera det jag skrev ovan. Det är kemin också. För de droppar som blev har lämnat mörka fläckar som inte går att slipa bort om man inte går djupt ned. Slutsats är att Yamahas originalfärg och Scepters klarlack inte är kompatibla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 April , 2013 Men det borde sea sea anställda veta.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 April , 2013 Jo eller åtminstone kurage att säga att de inte vet. Jag frågade speciellt om det fanns risk för att klarlacken skulle smälta underliggande lager vilket jag sett hända på billacker, men det var ingen risk hette det. Nåväl cred till de första två som sa att de inte visste. Det borde väl rimligen finnas utbildningar i hur färger fungerar? Kanske färgtillverkarna har kurser? Summa summarum, den sidan på drevet får lackas om med blågrå metallic färgen, därefter klarlackas med riktig klarlack. Och den sidan var i princip helt klar, 2 lager färg och 3 lager klarlack redan. Hoppas jag hinner innan 5 maj... Sen var det bottenfärg, polish mm. Hua! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 April , 2013 Självklart började jag jobba för tidigt med att få det slätt så lacken släppte i ett 5 cm sjok på sidan av drevhuset. Jag ska bespara er kombinationerna svärord som flög mellan väggarna. Gör om gör rätt, undvik Sea&sea, såh! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 22 April , 2013 Jag tycker att man ställer väldigt höga krav på butikspersonalen om man tror att dom ska veta allt om olika fabrikats ev. blandbarhet ! Om man själv väljer att blanda olika fabrikat på någon produkt ex. färg borde man kanske testa på någon undanskymd plats innan man vräker på på stora ytor. Men jag förstår att man behöver en syndabock ibland när det går åt fanders. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 22 April , 2013 Jo du har rätt, det är klart det var mitt fel. Oavsett vilket är det jag som får göra om allt jobb. Den saken ändrar sig inte oavsett skuldfrågan. Jag var för övrigt förbi Hammarby Marinservice idag och köpte den korrekta klarlacken. De bara himlade på ögonen när de hörde att någon trodde att en tredjeparts klarlack skulle fungera med deras färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 23 April , 2013 Så här ser det ut nu. Jag börjar få slut på aceton, men den vaxade topcoaten är på väg bort. Man får dra av den i sjok. Man skymtar originalfärgen på fenan t.ex. Detta var inte så skoj direkt, ett misstag man bara gör en gång (förhoppningsvis) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 23 April , 2013 Börjar ta sig. Största utmaningen är att hitta bommullstyg för att torka bort med. 2 gamla t-shirtar har gått. Nu blir det lakan nästa. Min teori är att jag nu tar bort både klet-klarlacken och touch up paint-lagret. Det jag kommit ned till är troligen Yamahas egna 2 komp klarlack. Vilket såklart är att föredra. Man kan också tydligt se att Touch Up Painten skiljer sig i nyans mot Yamas original. Så antingen fick jag fel färg, eller så är det något annat knas. Ev lutar det åt att jag tar bort all ditmålad färg och låter det vara som det var innan med det små jack och bumps som fanns. Får se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser