Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Sunkan7194

Misstänkt frostskada Mercruiser 5,7

Rekommendera Poster

Searay 260 Sundancer -01 med byttt motorblock -08

Jag har idag kört igång motorn efter vinterförvaringen och fick mig en liten överraskning.

Motorn gick igång på en gång och gick jämnt och fint. Märkte dock att inget vatten kom ut ur drevet. Däremot så märkte jag att efter att det började samlas vatten under motorn.När jag då stängde av motorn direkt hör jag hur det rinner vatten på baksidan av motorn vid  startmotorn.

Efter 15 sekunder ungefär slutar det rinna något vatten.Jag lättade på de blå dräneringspluggarna på sidorna för att se om det finns vatten där och det fanns varmt vatten där.

Efter ett tag ser jag att det ligger och flyter ett plastlock i vattnet under motorn.

Är det någon som vet vad det är och om det kan ha med saken och göra?

Jag kontrollerade oljan och det finns inget vatten i den.

I höstas blev allt väldigt sent och därför hann jag inte med den vanliga vinterkonserveringen.

Det blev två kupèvärmare i motorrummet istället över vintern.

Jag ångrar mig bittert men måste försöka lösa problemet. Är det bara att åka till verkstad?

Tacksam för tips och idéer.

 

Mvh Mats

 

 

 

post-10004680-1394237469,5159_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte komma på vad det skulle vara för ett plastlock som sitter i kylsystemet på 5,7an. Kan du se mer exakt var det läcker någonstans?

 

Verkar det rinna högt upp ifrån (topparna), eller rinner det längre ner typ vid vattenanslutningen från drevet?

 

Har min 5,7a på pall i några timmar till (skall i båten idag). Om du vill kan jag titta mer exakt hur det ser ut på baksidan av motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Det är ju så förbaskat trångt...

Jag tycker det verkar vara ganska långt ner. När jag sträcker in handen under startmotorn så känner jag någon sorts metallvinkel eller liknande. Ganska nära mitt i men på baksidan på motorn. Där rinner vattnet ner och det är ingen liten stril utan det rinner kraftigt.

Hur ser vattenanslutningen till drevet ut? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl troligast.

Sitter det två frostpluggar på baksidan?

De på de andra sidorna som jag kan se sitter som de ska.

Finns det någon inom 10 mils radie från Avesta som skulle vilja reparera det här?

 

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggarna sitter bakom svänghjulskåpan så om de gått så borde vattnet komma ut typ under motorn i bakkant, inte långt upp på motorn. Möjligtvis kan det hitta ut vid startmotorn.

Tömde du blocket/limpor på vatten i höstas?

Det finns billiga kameror att köpa för att titta bakom/runt motorn ifall du vill se vad som finns där

http://www.ebay.com/itm/USB-Endoscope-Borescope-Inspection-4-LED-IP67-Waterproof-Camera-2m-6-feet-Cable-/140956159505?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20d1a44e11

Jag tror dock att det inte är mkt att be för utan det är bara riva ut motorn och se vad som är trasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt brukar inte frostpluggarna ge efter vid frostsprängning utan det är sidan på blocket som spricker. Strax under topplocket

 

För övrigt så är det egentligen inga frostpluggar utan pluggar för att få ur sanden som används vid gjutning av blocken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jag tror bara det är att åka till någon som kan hjälpa mig med detta, så får vi be för att det bara är en frostplugg som gått.

Vet någon vem som skulle kunna vara sugen att ta åt sig detta inom 10-12 mil från Avesta.

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömde limporna på vatten men ej blocket.

Jag var dum nog och lade ner två kupevämare i motorutrymmet och tänkte att jag får köra i glykolvatten lite senare. Nu står man där med brallorna nere efter att ha skjutit på det hela vintern.

Man får vad man förtjänar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skall undersöka hur det ser ut i trånga utrymmen (typ bakom motorn) brukar jag filma eller ta kort med telefonen med blixten/lampan påslagen. Detta brukar i regel kunna ge en bra bild av hur det ser ut. Så trångt kan det väl inte vara i motorrumet? Jag har samma motor i en 19fots Chris Craft och där är det ganska gott om plats runt motorn...

 

Har du tur är det bara slangen vid vattenanslutningen på drevet som läcker. Undersök detta först innan du lämnar in båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu har jag filmat.

Inte världens bästa film men det är nog bara att åka till verkstaden!  

Visst verkar det vara frostpluggen som ligger dold under kåpan till svänghjulet?

 

Se film: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för filmen, betydligt enklare att diagnostisera då man sett var det läcker och hur mycket.

 

Med tanke på var det läcker och att flödet är så kraftigt känns frostplugg bakom sprängkåpan absolut rimligast. Enda alternativet är att blocket spruckit så kraftigt att det lossnat en bit, vilket inte känns troligt.

 

Säker på att du inte skall lösa det själv då du hittat problemet? Så länge du kan få hjälp av någon att lyfta ur och i motorn med traktor eller gaffeltruck är frostpluggen enkel att byta, då kan du lägga pengarna på bensin i sommar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkar ha sånna pluggar liggandes ifall det nu skulle vara den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då blocken som sagt brukar spricka på sidan så har du nog haft turen att det kan vara en frostplugg. Kanske lutar åt att köpa en lott senare ;)

Om du har utrustning för att lyfta så är det ganka enkelt och snabbt gjort att lyfta ur/i motorn samt koppla ur/in kringutrustning. Fåtal slangar och kablar. I vissa fall måste limpor/knän plockas av beroende på hur trångt det är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man en annan tillfällig lösning och sätter dit en expander frostplugg om man nu inte känner för att lyfta ur motorn just nu!

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man får in under svänghjulskåpan och lyckas montera? Det lär vara pilligt värre :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så sitter det ingen frysplugg innan för svänghjulskåpan,

Det sitter en plugg som ser ut som en frysplugg men det är en plugg för kamaxeln och där är det bara olja inget vattten,

Håller just nu på och plockar ihop en 454 och är just i färd med att slå i fryspluggarna och på den sitter det ingen frysplugg där. bara den pluggen som ser ut som en frysplugg och som går in till kamaxeln.

 

 

post-12770-1394237472,7764_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen frysplugg, med lite tur kan det fungera som en dock. Här är en bild på mitt 350 block, pilen visar den pluggen som det ev. kan vara.

post-10022245-1394237472,8867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilket fall så finns bara alternativet att lyfta ur motorn och titta vad som hänt.

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...