Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
netsplit

Steca PR 1010 visar 0,1 A

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är dålig på el men har nu monterat två solpaneler på taket. Jag har kopplat ihop plus och minus för att få dessa i serie (24v). Därefter har jag dragit plus från panel 1 samt minus från panel 2 till min Steca Charge Controler PR 1010. Från denna går det även en plus och minus till mina batterier.

Problemet är att Steca controllern inte visar några errors och ger till och med en glad gubbe vilket i manualen ska vara en bra sak :)

Men hur mycket solen än ligger på så kommer den inte upp i mer än 0,1 A laddning. Panelerna är på 40w styck så jag borde kunna komma upp i närheten av 2A /h i alla fall?

Är det någon som har en aning om varför den hela tiden visar 0,1A? Är det mina skarvar av kabeln som har dålig kontakt eller vad kan det vara? Enligt manualen ska den säga till om den inte känner av solpanelen i huvudtaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du har väl riktig polaritet i regulatorn?

Annars koppla loss panelerna från regulatorn och mät vad Du får för spänning mellan plus och minuskablarna, eventuellt om Du t.o.m bryter seriekopplingen mellan panelerna och mäter på respektive panel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte bara så att batterierna redan är fulladdade? Vad har du för spänning över batterierna? Vad har du för spänning från solcellen innan regulatorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det kan vara så att batterierna är fulladdade. Jag är så kass på sånt här men jag lär mig hela tiden så era tips är av stort värde för mig. Här kommer ett långt inlägg och jag hoppas ni orkar läsa hela.

Jag har två typer av laddningar av mina AGM batterier (2x12v seriekopplat till 24v). Dels har jag en Sterling-apparat som laddar dem via generatorn i utombordaren samt mina två seriekopplade (40w solceller jag skrivit om ovan.

Jag vet inte hur pass bra min Sterling-apparat laddar så jag vet inte hur pass fort batterierna blir fulladdade.

Det lämnar mig med ett antal frågor.

1. Vad ska man kunna läsa för spänning över batterierna om dem är fulladdade (24V och AGM).

2. Om jag kopplar loss panelerna från regulatorn. Vad förväntar jag mig för resultat om jag mäter spänningen över dessa?

3. Samma sak undrar jag om jag bryter seriekopplingen och mäter spänningen på varje enskild panel, vad förväntar jag mig för resultat om allt fungerar som det ska?

Jag tycker 0,1A/h en mulen dag i april låter lite för lite.. väntade mig lite mer än så - även om jag har relativt små paneler. Igår läste jag dock 1,1A med blå himmel och solen stod som högst - tycker ändå det är för lite? Borde kunna vara det dubbla.

En annan sak som bekymrar mig med denna Steca PR1010 laddaren är att varje gång jag gör en reset - dvs återställer till fabriksinställningarna så visar den Olika SOC (state of charge) varje gång. Ena gången visar den tex 74%, andra 86% och en gång hoppade den till o med upp på 100%. Vad händer egentligen? Kan det vara så att beroende på olika laddning för tillfället via solpanalerna så påverkas batteriernas spänning och därmed får man olika läsningar varje gång jag resettar? Sen så tycker jag inte att SOC påverkas något när jag använder batterierna, den verkar låst på samma värde.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, man brukar ofta vid motordrift med alternator bara reglera till konstant spänning på 14,3 V och sen tar batterierna den ström de behöver utifrån laddningstillståndet. Är det riktigt jäkla toppladdat så kan nog - som du säger - strömmen gå ner mot noll*. Skulle för att utesluta detta med eventuellt ström-ratande p.g.a. toppladdning snabbt** bränna bort ett par amperetimmar, exempelvis tänt lanternor mm nån timme. Sen vore det väl katten om inte panelregulatorn släpper på mer ström om det finns tillgängligt.

Ett annat intressant experiment kanske kan vara att delvis täcka över panelerna och kolla om laddströmmen ändrar sig, om så inte är fallet verkar väl regulatorn mer misstänkt än panelerna - för detta antyder att det finns mer kräm att hämta men att regulatorn har bestämt sig för just den nivån. Nåt sånt?

*) Har du kollat strömmen med nåt annat instrument, exempelvis multimetrar brukar klara 10 A?

**) Såpass snabb urladdning att panelerna garanterat inte klarar att på nåt vänster smygkompensera, d.v.s. över 2x40W belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min förbrukare (i mitt fall en frontmonterad elmotor) är inte kopplad via regulatorn utan den är direkt kopplad till batteriet. Till regulatorn går alltså endast solpanalerna samt batterierna.

När jag lämnade båten igårkväll visade regulatorn SOC 74% men batterispänning på 25,4V. Kan det verkligen stämma? Vad jag kan förstå så är 25,4V fulladdat?

Jag har prövat att skugga en solpanel och det påverkade laddningen omedelbart så det var ju positivt i alla fall. Eftersom jag har två solpaneler på taket som är seriekopplade så räcker det med att skugga den ena för att hela laddningen ska påverkas. Om ni tittar på bilden jag bifogat så ser ni att jag har en del grejer på taket som faktiskt skuggar delar av panelerna. Jag trodde inte detta skulle påverka så mycket men det kanske det gör?

Regulatorn sparar information om hur många AH den tryckt in i batterierna. Det ska bli intressant att se vad den visar nästa gång jag ska ner till båten (fredag).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föredömlig skuggfritt montage enligt din bild :)

Angående SOC (state of charge) och batterispänning: Finns nog inget riktigt perfekt sätt att ha superkoll, en metod är att räkna elektroner som går in- respektive ut ur batteriet utifrån ett fullställt värde just efter toppladdning. (Blir lite likt navigering med hjälp av  död räkning ifrån en känd fyr eller liknande, många små felräkningar gör positionen allt osäkrare, typ så.)

En annan är att mäta VILO-SPÄNNINGEN noga på batteriet, och 2x12,7V=25,4 antyder fulladdat. Men denna metod förutsätter att batteriet fått vila litet, ingen i- eller urladdning på helst ett helt dygn pratas det om. Kan ju bli knepigt detta med vilan ifall solpanelen hela tiden försöker maximera iladdningen.

Angående solpanelers skugg-känslighet så fanns det i.a.f. för några år sen en särskilt effektiv typ med en jättenackdel. Minsta skugga ifrån en tunn lina eller liknande släckte energiproduktionen fullständigt, kommer inte ihåg vad de hette men dess yta såg inte ut som i ditt foto (mer som stora blåaktiga flarn som landat likt snöflingor eller löv vid tillverkningen).

[Kollade f.ö. litet i en nätupplaga av manualen för regulatorn igår, den tycks trivas bäst ifall den får en belastning på sina därtill avsedda anslutningsskruvar (symboliserat av en rörkrokig lågenergilampa)?? Märkligt, minns nog fel men vad står det om - som tydligen i ditt fall - ingen sådan belastning alls kopplas på dessa anslutningar? Bara en flyktig tanke. :)]

Ps. kom att tänka på att snabburladdning enligt mitt tidigare inlägg med 2x40 knappast behövs, rimligen bara att istället täcka över panelerna för att garanterat undvika misstänkt kompensatorisk smygladdning. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha nej jag är medveten om att det inte är optimalt men jag har väldigt begränsat med yta att jobba med.

Jag har en knapp på regulatorn för att stänga av laddningen från solpanelerna. Jag ska pröva att stänga av den och låta det vila ett dygn för att därefter mäta spänningen över batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slå på en massa förbrukare så skall laddningen öka, om inte så koppla förbi regulatorn och mät strömmen. Om den laddar med någon ampere utan regulator så är det regulatorn som är kass, om det inte laddar då heller får du felsöka paneler och kablar. 

Mvh  Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,

Jag ska pröva dra ur batterierna lite och därefter se vad panelerna laddar.

Att koppla förbi regulatorn låter farligt eftersom den fungerar som en säkring men jag kan ju alltid mäta direkt på kablarna. Men vad ska jag mäta för något då? Volt eller Ampere? Och vad vill jag få för resultat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Netsplit skrev: haha nej jag är medveten om att det inte är optimalt men jag har väldigt begränsat med yta att jobba med.

Du missförstod nog mitt omdömme föredömligt skuggfritt, menade det alltså bokstavligt trots den kanske missplacerade smajlgubben! (Själv tänker jag segelbåt, blir ju särskilt svårt att hitta helt skuggfria platser med tanke på bom och segel, så strålkastare eller spöhållare räknas knappast. :)

[Detta med att en tunn lina kan släcka hela energiproduktionen gäller knappast i ditt fall, minnet har återvänt och de spräckiga kallas polykristallina enligt denna matnyttiga webbsajt (rubrik: typer av solceller och paneler).]

Bra idé att låta vila, och ifall du har en multimeter så passa på tillfället att mäta även med den förutom regulatorns inbyggda. (Multimetrar har alltid sina små mätfel och vid såpass noggrann mätning som laddningstillståndets lilla spänningsvariation kan det vara klokt att kolla skillnaden. Typ att okej, regulatorn visar 12,9 men multimetern 12,6 volt och anteckna skillnaden 0,3 nånstans säkert för eventuellt kommande behov.)

[Ps. Detta med ett särskilt uttag på regulatorn för belastningarna, och att du inte anslutit något alls där, verkar fortfarande litet skumt? (Kanske kan den troligen datoriserade regulatorn på nåt vänster må bra av en pytteliten men beräkningsbar strömlast som väl aldrig kan brytas av huvudbrytare, dess symbol med lågenergilampa antyder måhända nåt i den vägen??)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag måste kolla upp det där med att jag inte har någon förbrukare inkopplad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på shuntmotstånd, visst saknas ett yttre sådant på din regulator?

Batterimätare brukar ha ett shuntmotstånd som monteras i serie med minuskabeln nära batteriet för att mäta både in- och utström. Krävs bara en klen kabel upp till display-enheten då. Men i ditt fall verkar shunten vara inbyggd, och i så fall mäts bara ladd-strömmen från panelerna så som du har kopplat och laddningstillståndet kan bara beräknas enligt metoden med vilo-spänning. Antagligen tror regulatorn att du inte förbrukar nån ström och visar laddningstillstånd därefter? Fast strömmätningen från panelerna borde funka korrekt för det går väl via shunten så det låga 0,1A-värdet är fortfarande skumt. Bara en fundering.

Edit tillägg: Yttre shuntmotstånd brukar f.ö. tåla 100 alternativt 200 ampere, blir ju varma vid hög strömstyrka. Resistansen 5 milliohm om jag minns rätt. Borde väl framgå i din manual vilken maxström du kan belasta lamputtaget med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite ny info. Har läst lite mer om regulatorn och den har tydligen en självlärande processor för beräkning av SOC. Det skulle nog förklara varför jag fått olika värden hela tiden. Kanske är det så att den kommer börja visa mer korrekt i framtiden när den lärt sig?

Läste även att den tar hänsyn till temperatur. Nu när det är kallt ute kanske ett egentligen fulladdat batteri visar SOC 80%. Låter rimligt i mina öron men vad vet jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, antagligen lär den sig efter hand. Bra med mikroprocessorer som kan lära sig, men de blir knepigare att begripa sig på när nåt går snett. ;)

[PWM betyder f.ö. pulsbreddsmodulering, alltså att strömmen hackas till pulser vars varierbara bredd bestämmer medelvärdet. Utvecklas (nästan) ingen värme i regulatorn på det viset. Shuntregulator betyder att panelströmmen kortsluts till jord för att minska/reglera laddningen. (Vindgeneratorer måste ha sådana för att inte via frigång övervarva sina vingar, men för solpaneler minskar tydligen shuntmetoden bara störningarna till annan elektronik.)]

Bilden snodd ur operating instruction som kan laddas ner här, klicka på EN till höger. Tydligen får inte panel, batteri eller last ha gemensam jord enligt bilden. (De verkar f.ö. ha glömt att gråkryssa över jordningarna på det plusjordade systemet till vänster.) Skumt krav kan jag tycka, men det verkar bäst att lyda med tanke på hotet om pajad regulator.

I avsnittet 7.1 SOCcalculation framgår att man måste koppla rätt för att inte utesluta parametrar för beräkningen. Däremot framgår inte hur stor belastningsström man kan ta ut ur enhetens rätt klena anslutningar, siffran 10A gäller väl rimligen bara själva laddströmmen. Ser vid hastig titt heller inte till nån inställning för batteribankens Ah-tal, antagligen lär sig systemet detta efterhand. Bra automatik i.s.f. för Ah-talet minskar när batteriet åldras och sulfateras.

post-10006646-1394237472,735_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas-1 skrevTydligen får inte panel, batteri eller last ha gemensam jord enligt bilden. (De verkar f.ö. ha glömt att gråkryssa över jordningarna på det plusjordade systemet till vänster.) Skumt krav kan jag tycka, men det verkar bäst att lyda med tanke på hotet om pajad regulator.

Läser man texten som du länkade till så står där: All positive connections can be grounded but with negative grounding only one connection can be grounded.

Undrar om det är en Engelsk konstuktion ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag är helt med på det där med jordningen men här är ett kopplingsschema över hela mitt system. Borde väl vara lugnt på den fronten?

Jag har dock lite fler säkringar än vad bilden visar så oroa er inte :-)

Det står bland annat följande såg jag nu: If loads are directly connected to the battery and not to the controller

or the battery is also charged from a different source, then the Voltage

control (with bar display) operating mode must be selected. Otherwise, the

SOC calculation may be incorrect.

Om ni tittar på mitt schema så har jag ju en laddare direkt mot batterierna. Även min förbrukar går direkt från batteriet. Kanske är det som spökar för mig då? Skulle ju förklara en del... Kanske ska välja Voltage Control istället då enligt instruktionen.

post-10000922-1394237479,2791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, voltage control bör det väl vara. Blir spännande att se ifall ampere-mätaren också börjar visa rimlig ström då, tror att den gör det. Du lägger väl in facit tråden för oss nyfikna? :)

Din koppling är korrekt vad kan se, för man kan bara ansluta laster på upp till 10 A i lågenergilampe-uttaget. Står ju svart på vitt sist i instruktionen under tekniska data/ currents. Det första man blir blind på är ögonen, såg nu också att den upptäcker batteriets åldrande som jag förut bara gissade (7.1 SOCcalculation).

[Antagligen ligger det ett inbyggt shuntmotstånd på några milliohm i minusledningen till batteriet, skulle förklara varför inte paneler och last får ha egen direkt minusjordning. Shuntmotståndet blir ju kortslutet till noll ohm i så fall och dess strömmätande spänningsfall därmed också noll. Tja, tycker jag äntligen börjar få åtminstone lite kläm på funktionen nu. :)]

Ps. finns en skojig kalkylator här som tar hänsyn till soltimmar olika månader mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag drog om alla kablar och bytte ut alla skarvar, kabelskor och var genomgående mycket nogrann med allt.

Jag har mätt lite nu och har lite siffror att dela med

mig av. Till o börja med kan jag säga att idag laddade

mina paneler 4AH. Med ganska mycket sol blandat lite moln. Enligt det jag läst bör man komma upp över 10AH en sån här dag. Antar det förutsätter skuggfritt montage dock.

En meter från solpanelerna har jag själva seriekopplingen av panelerna. Jag mätte volten från panelerna här och det gav upp till 42,4V på eftermiddagen med solen uppe. Därefter mätte jag amperen INNAN regulatorn. Vid det här tillfället var solen på väg ner och det var mulet. Multimeter visade 0,122A och regulatorn 0,1 så det verkar vara i sin ordning.

Frågan är om det inte bara är så enkelt att min placering av solceller är för dålig? Ena panelen har ju nöstan alltid lite skugga och eftersom det är seriekopplat så kanske det påverkar väldigt mkt.

post-10000922-1394237480,5496_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hade Du inte två 40W solpaneler i serie? Då låter det som en önskedröm att få ut 10A, Dina 4A låter mer rimligt och vad det inte det Du förväntade Dig i ursprungsinlägget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du menar fyra amperetimmar totalt på ett dygn, och inte 4A strömstyrka? Låter inte så jätte-imponerande i så fall, kanske är panelernas placering dålig som du säger? 4Ah vid 24V är visserligen dubbelt så mycket energi som 4Ah vid 12V.

Både poly- och monokristallina solpaneler ger tydligen den ström som den mest skuggade cellen presterar, enligt länken tidigare. Ett sätt att kolla detta kanske vore att inte bara skugga utan helt mörklägga en del av panelen? Stämmer påståendet så borde strömmen genast bli noll ampere och du får anledning att börja fundera på förbättring av placeringen av panelerna (eller kanske alternativt flytta strålkastare mm).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det stämmer. Skuggar jag en panel så får jag 0A. Ska se över placeringen o se om jag kan påverka något.

Vid ett tillfälle idag var laddningen uppe på 1,1A. När solen stod som högst och det var lite skugga. Önskar jag kunde komma upp till det dubbla bara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Här kommer en liten uppdatering. Mina paneler laddar ca 5AH / dag. Det som är lite märkligt är att de laddar bäst när det är mulet. Jag antar att det beror på att det inte blir skuggning på samma sätt som vid soligt väder?

Ett märkligt men spännande fenomen :)

Min andra laddare som körs när stora motorn är igång laddar långt över förväntan så 5AH/dag tror jag räcker som underhållsladdning när båten bara ligger i hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parallellkoppla panelerna istället. Om bara en panel skuggas så drabbar det i så fall inte laddningen från den andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Netsplit: Blir förmodligen mer diffust strö-solljus när det är molnigt så kärnskuggorna blir mindre. Skulle nog själv testat att flytta främst strålkastaren, kanske kan du ha ett snabbfäste och bara sätta dit den på natten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du behöver 24V får du lätt problem, skuggas en panel tappar du i princip hela laddningen.  Ett sätt att minska problemet är att parallellkoppla panelerna och använda en DC/DC-omvandlare. Nackdelen är att man tappar ca 10% effekt men har man en PWM regulator så blir förlusten betydligt mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10% förlust med en omvandlare låter ju inte så farligt med tanke på att jag har 50% förlust mot vad jag borde få ut i horizontellt oskuggat läge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställ en sådan HÄR och prova. Kan vara värt 40 spänn. Parallellkoppla panelerna på in-gången till omvandlaren och ställ in så den ger ca 29V ut till Steca. Man kan även prova utan Steca, ställ då på ca 27,4 V, det ger bulkladdning men inte toppladdning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...