Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
ljunggren

Lägga igen hål. Tips och råd mottages tacksamt.

Rekommendera Poster

Hej båtvänner.

Ska på bästa sätt lägga igen 10 st genomgående hål med diametern 9mm. Hur gör jag detta på ett fackmannamässigt och hållbart sätt?

Har läst om en metod som går ut på att borra rent hålen och sedan försänka från båda håll. Sen täppa till på utsidan och fylla med lamineringsepoxi. Är det ok?

Vill helst använda epoxibaserade produkter för att slippa vänta innan coppercoaten åker på.

mvh

Crew of Gerda

post-18260-1394237469,3102_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så proffetionellt vet jag inte.

Jag gjorde så när jag bytte från en gammal Sumlogg till en modern givare för logg och lod. Det blev två hål jag inte kunde trolla bort. De borrade jag upp med ett 5 mm borr, försänkte både på utsidan och insidan och satte en bit silvertape över hålen på utsidan. Använder du ett borr att försänka med så ta det försiktigt. Det är lätt att det hugger i och borrar igenom om man kör med borrmaskin. Försänkare är säkrare, men man kan inte ha allt.

Slog i några droppar epoxy i hålen, så att det blev en epoxyplugg som på skissen. När det hade härdat slipade jag bort gelcoaten på utsidan  och laminerade över två lager väv över hålen. 

Hängsle och livrem. Skulle tro att det räcker med epoxypluggen, men jag plastade ändå igen några bottenföringar så lite slipning och en minimal laminering mer eller midre spelade ingen roll.

Jag kör alltid epoxy under vattenlinjen nu för tiden, av samma skäl som du.

Det är fyra år sen och båten flyter fortfarande trotts att den legat i sjön året om. Jag är övertygad om att det håller, bara det är rent i snittytorna, även utan extra glasfiberlaminat på utsidan.

 

post-945-1394237469,4356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst flera trådar där det varnas för att borret kan hugga när man ska försänka hål. Har man bara ett bra borr så är tipset att köra baklänges när man försänker, reversera maskinen. Fungerar även mycket bra i trä (faktiskt bättre än i plast) där risken ju är ännu större att det hugger. Just i det här fallet krävs det kanske lite mer försänkning men vid skruvning och liknande så är det effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog köpa en försänkare, det är värt pengarna. Jag tror att det är viktigt att fa fram ren plast att fästa i, Skulle av den anledningen även borra med en halv mm större borr i hålet också för att frächa upp ytan där, så att det dels rensar bort ev kvarvarande silicone eller Sika som kan finnas efter hålkanterna, All gammal bottenfärg och gammal tätning bör tas bort invid hålet då den kan försämra den permanenta limningen du tänker göra.Tvätta även rent därefter med tex aceton. Viktigt att få rent!

Epoxi har god vidhäftning men rengöring är viktigt för att få bra fäste!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och synpunkter. Kommer köra på föreslagen metod, dvs. borra rent hålen, försänka från båda håll(riktig försänkare från undersidan, från ovansidan blir det dremel pga platsbrist). Sist ordentlig rengörning med aceton samt fyllning med epoxi.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden om du inte misstycker - du verkar ju ha fått bra svar :-)

Jag vill ta bort en gammal loggivare 4,5 cm i diameter, hur gör man det på ett bra sätt? Är epoxymetoden med försänkningar tänkbar även här?

Om alternativet är att slipa ner ett halvmeterstort område, lägga många lager glasfiberväv, mm så sätter jag nog bara i den plugg som medföljde (en s.k.blanking plug). Eller finns det ett enklare men ändå acceptabelt alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den metoden som diskuterts ovan för att sätta igen ett hål på 4,5 cm är direkt olämpligt.

Enligt min uppfattning är det bästa sättet att plasta igen hålet på gängse sätt.

Nån halv kvadratmeter är det inte frågan om. Hur stor urkoning so behövs beror ju på laminatets tjocklek. Man talar om en utkoning på 1:12. 

Är skrovet 10 mm slipar man lämpligast ner 5 mm på var sida vid hålkanten och konar ut till 0 mm  60 mm in. Jag slipar gärna ytterligare lite på utsidan så att det blir ren från bottenfärg och andra föroreningar, så att jag inte plastar ut på dessa. Annars kan det se ut som på bifogd bild. Inte kul om laminatet släpper i ytterkant bara för att man är slarvig, eller skall vi kalla det lat, när man inte gör ett arbete ordentligt.

Jag brukar laminera med epoxy och väv (Biltema) när jag gör såna arbeten.

Laminerar man med polyester rekomenderas det att polyestern får härde 4 till 15 veckor (olika tillverkare) innan man målar över med epoxygrundfärg.sad

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

 

http://boatworkstoday.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det var väl det jag egentligen också trodde. Alltså att riktig laminering behövdes och att det inte fanns några genvägar på den storleken av hål...

Men vad är alternativet till att använda loggens blindplugg - alltså som alternativ till att inte omedelbart plasta igen hålet? En dyvika? Någon annan typ av blindplugg? Eller kanske duger loggens blindplugg några somrar? I någon inte alltför avlägsen framtid kanske jag skaffar ett framåtseende ekolod och vill återanvända hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...