Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Inos

Torrbollar

Rekommendera Poster

Jag är ingen kemist, men jag har en fundering om det här med refillpåsarna till torrbollarna, är det samma som vägsalt? Finns det någon som har provat :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killen i vår färgaffär hävdar att det funkar lika bra med salt. PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Observera att det måste vara vägsalt, inte tösalt. Det skall alltså vara sådant salt som man strör på sommarvägar för att det inte skall damma, som alltså binder vatten, dvs kalciumklorid. Vanligt vintersalt - tösalt - är natriumklorid och det fungerar inte alls. En lagom mängd är ca 2 kg i ett durkslag, placerat över en hink. CaCl tar upp ungefär 1 liter vatten per kg. CaCl köps enklast i säckar på t.ex. Granngården. Betydligt billigare än Torrbollen och fungerar exakt lika bra. En säck räcker länge, men tänk på att försluta den väl! Utförlig information i ämnet finner du på Kryssarklubbens tekniska sidor: http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, nidelvbo för det utförliga svaret, skall snart testa. Det är ju stor pris-skillnad på refillen och kalciumklorid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som inhandlat sig en säck kalciumklorid som kan tänka sig att sälja vidare något kg? Jag har inte plats att ha en 25kg säck stående hemma. =(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte köpa nått kilo på Ica istället ? Funkar bra det oxå !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ica?? Vad är det för värld vi lever i, när man kan köpa mat på mack och vägsalt i matbutik?? =)

Ska kolla upp det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Killen i vår färgaffär hävdar att det funkar lika bra med salt.

PJ

Köp inte kemikalier av den killen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste inte vara vägsalt !! Köp grovsalt om du måste köpa så lite som nåt kilo eller så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, möjligen seltin i så fall, där de bytt ut hälften av natriumkloriden mot kaliumklorid, men det blir dyrt, pillrigt och jag känner ingen som provat. Kanske funkar för småutrymmen, t.ex. kameraväska.

Vanligt natriumklorid (koksalt) hjälper föga, vad jag förstått.

Så jag vill nog helst komma över kaliumklorid om någon har hemma, annars får jag väl köpa en säck på lantmännen och se om jag kan kränga de 20 kgn jag inte behöver. 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae! Nu har du kommit lite fel! Inte kaliumklorid (KCl) utan kalciumklorid (CaCl3)skall det vara. Varken kalium- eller natriumklorid fungerar. Tror att det kan vara svårt att hitta mindre förpackningar än 25 kg, tyvärr. Någon som vet?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahaaa !!!  Köp på Lantmännen då o kasta dom 20 kg du inte behöver och inte har plats till. Det kostar väl ungefär som tre Expressen !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en 25 kilos säck kostar mindre än 2 torrbollar...drygt 100:- har jag för mig...

Använt det i 3 år nu...funkar kanon!

Har 3 spänner med durkslag...En i Förpik, en i Salongen och en längst in i stickkojen.

Brukar ligga runt 10 cm vatten i 10 liters spännerna på våren, men då har jag takventilerna (Elextrolux) öppna...

// Marko K

www.markok.blogg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt göttiga bilder.. Nu blev man ju inte mindre sugen på sjösättningen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta ihopblandningen av kloriderna. *S* Jag kuggade kemin 5 gånger, märks det? =)

Nå, jag ringde lantmännen och de skulle ha 175kr för 25kg om jag inte minns fel. Klart billigare än en torrboll (79kr på nätet)

Dock, då jag inte är kemist.. avger saltet något ämne när det tar upp vattnet, eller är det fritt fram att ha salt i båten även när man själv sover/lagar mat i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör du i köket hemma ??? Har du salt där ? Lagar du mat där ? Självklart kan du både sova, fixa mat, läsa tidning, skälla på nån, diska, kolla sjökort.... Skämt o sido ! Det går bra, du behöver inte vara orolig....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang: farligheten

Det finns en stor risk att du har ätit saltet i fråga utan att ha vetat om det smiley-wink.gif\

Kalciumklorid (vägsalt), CaCl2 (det aktiva ämnet i torrbollen) används i livsmedelsindustrin (E 509)...bland annat vid ost-tillverkning och som näringsmedel vid äppleodling (pricksjuka som beror på kalciumbrist) och av akvarie-entusiaster för att kontrollera PH-värdet (kalkning)?..så man kan ju undra hur farligt det kan vara smiley-smile.gif\

Jag köpte en 25-kilo säck på Lantmännen (Granngården), för ca: 125 kronor, och 4 kanonbra spannar/spänner för <30 kronor, ett par kilo i varje har hållt min 9 * 3 stålbåt torr och fin smiley-cool.gif\

http://school.chem.umu.se/Experiment/180

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 februari 2007 | 21:21

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 februari 2007 | 21:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saphire kanske har ätit av det och det kanske var farligt, hon har ju kuggat 5 gånger på kemin. Kan det ha med saltet att göra ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha! Nä, mest för att allt jag blandar sprängs!!

Nä, skämt åsido, kemi var ett favoritämne, men jag virrade jämt till det när provångesten kom. 11.gif\

Jag tänkte att det är bäst att vara på säkra sidan. Syremolekylerna är ju trevliga att andas när det sitter två och två, men tre och tre är det värre.. så bara för ett salt funkar i maten så behöver ju inte nästa salt vara lika trevligt, tänkte jag. Tänk om det fäller ut vätgas så hela båten fylls med knallgas så den flyger i luften när jag ska koka kaffe??

(Då jag inte hört något om massa båtar som flyger i luften varje år vid sjösättningstid så gjorde jag slutsatsen att vätgas inte är en biprodukt..)

Men nu vet jag att saltet är ett snällt salt! Jag tänkte jobba en hel del i båten redan tidigt i vår, varpå jag kommer bli ganska nära med min hemgjorda torrboll. Skönt att veta att den är harmlös.

Tummen upp och tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minsann blev det inte fel ändå. Dåligt av en gammal kemist.7.gif\ CaCl2 skall det naturligtvis vara. Ber om ursäkt!

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En massa fria syreatomer är nästan ännu värre. Förhoppningsvis sitter de fast i saltlaken som plaskar i botten på spannen och åker ut i det fria framåt vårkanten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...