motorknasen 1 Postad 19 April , 2013 Hej har en 6 år gammal optimax ( jag ägt i två år) Vad behövs göras? Byttes impeller i fjol, sen olja i drev, samt fett där det ska var, tömma på bränsle under vintern, Hur är det med tändstift när ska de bytas? Bränslefilter bytes ifjol ska det göras igen? Är det några andra filter, eller remmar? Som ska bytas? Tacksam för svar samt om jag glömt nåt som ska göras Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ryds568gti 0 Postad 20 April , 2013 Hej Du ser när du tar ut tändstiften om elektroderna är slitna. Tändstiften håller i flera år. Gör rent dem och ställ in elektrodavståndet på 0,8 mm. Du behöver lossa en elkontakt för att komma åt det nedre tändstiftet, samt att du behöver en ledad tändstiftsnyckel. (Finns på Biltema). Bränslefiltret skall enligt instruktionsboken bytas varje år. Försök att skaffa det vektryget som behövs för att lossa filtret. Det underlättar mycket. Har du ett filter i båten också så byt även detta. Detta är lätta att byta. Lycka till med din Optimax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motorknasen 1 Postad 22 April , 2013 Tackar. Byter detta har ett vattenavskiljarfilter som jag också byter. Inga remmar eller nåt som ska göras? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 23 April , 2013 Optimax får inte har separata bränslefilter. Endast det inbyggda är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
deaw 2 Postad 23 April , 2013 Här ser du vad dom rekommenderar att man gör.http://www.mercury-marine.eu/cache/Documents/Mercury/OptiMax%2090/0/sv-SE/DocumentFull.pdf Jag kommer inte att byta bränslefilter i år eftersom vattenavskiljarfiltret inte innehöll smuts eller vatten. Remmen byter jag inte heller. Tändstiften byttes ifjol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser