Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
elanen

Högtryckspolning.

Rekommendera Poster

Måste testa i en hink eller ngt, ids inte gå ner i havet denhär tiden på åretObestämd

Minns nu den episoden av Mythbusters, ganska oväntat resultat faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att ta bort min självpolerande bottenfärg med högtryckstvätt, en skaplig Kärcher. Jag har provat med både roterande och vanligt munstycke. Hur nära jag än går och hur länge jag än spolar så försvinner ingenting av färgen. Havstulpaner och annat flyger dock all världens väg.

Jag har också provat med kaustiksoda och tapetklister, fungerade inte heller nåt vidare. Kanske att det allra yttersta skiktet blev lite mjukare, men jag var ändå tvungen att skrapa. För att få bort all färg skulle jag behöva upprepa behandlingen en himla massa gånger.

Om nån har nån annan mirakelmetod så är jag idel öra!

/Marcus

Edit: man kan inte köpa en högtryck! En högtryckstvätt kanske.



Senast ändrad av Maximarcus | 01 december 2009 | 17:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag är rädd att det är handskrapa som gäller, och sedan slipmaskin när man når ner till grundfärgen.

Nyfiken fråga; varför ska du ta bort färgen? En polerande bottenfärg slipar man av lätt och lägger på nästa skikt direkt. Eller?
Om man inte ska byta färgtyp till hård bottenfärg, då ska allting ner till grundfärgen bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog förstått att det bara är hårt jobb som gäller!

Färgen är väldigt ojämn, och eftersom jag efter motorbytet åker betydligt fortare så tänkte jag att det kanske vore bra med en tåligare färg. Har väl funderat på nån form av epoxibehandling också, och då måste ju all gammal färg bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandblästring är nog det enklaste om du skall ha bort färgen helt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Fast det finns en massa besvärliga miljöregler om hur man får göra sandblästring och inte.

Att köra iväg båten till en godkänd blästringsfirma med tillräckligt stor lokal och uppfångning av sanden blir tämligen dyrt.

Hänga upp en presenning och dra över botten själv på uppställningsplatsen är billigare men inte godkänt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nyss i en finsk båttidning om hur man sandblästrar billigt själv. Finns ett munnstycke till vissa HT tvättar, en säck sand och sen är det bara att blästra, stod inget om att det var förbjudet, bara att man kan samla in färgen på en presenning och föra till soptippen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står å andra sidan inte heller att det är förbjudet att köra för fort i en bilbroschyr...Det beror kanske på var man ligger med sin båt, på våran marina är det förbjudet att blästra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vara väldigt försiktig med att blästra om du inte verkligen vet vad du gör- lätt att gelcoten ryker om du bär dig galet åt/har fel utrustning- allt enligt folk som sysslar med bottenblästring av båtar

innan epoxibehandling.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högtryck kan du glömma, jag har en av dom största hetvattentvätten från kärscher och det händer ingeting, även om man kör med blästermunstycke (roterande).

däremot finns CO2 bläster, en meod där man använder nerkyld koldioxid som då blir till vätska/is och bildar små is kulor.. inget spill att ta hand om, inget grisande, osv.

finns några företag som syslar med detta, kostar en del, men det går fort och är miljövänlgt.

googla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, koldioxid anses ju vara farligare än napalm nuförtiden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe.... jo, men co2 är en naturgas, det e när man producerar mer co2 än vad naturen klarar av som det blir problem...  en botten blästring är inte många kilo.

på tal om co2 så kan det vara kul att känna till att bilindustrin håller på o byter ut det gamla köldmediumet R134a som man har i bilar till AC.n till just co2.

har för mig att just 1 kg R134a har 1500 gånger så stor miljöpåverkan än just 1 kg co2. sug på den du... o då finns det väldigt många bilar....

var på en föreläsning för några år sen där bilindustrin räknade med en hållbarhetstid på ac-systemet till under 2 år!!! i snitt asså.. mao, så kommer din nya bil att läcka ut ca 1kg köldmedium innom ca 2 år efter att den är ny.. o bidra till co2 problemet med ca 1500 GWP..(Global warming potential) poäng... 

sorry, lite off topic..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gick just till anfall på min bottenfärg med en halv kraftig ht spruta med roterande munstycke något sent på året kan tyckas men resultatet var fantastiskt kanske beroende på den låga temperaturen ca 1 minus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...