Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
elanen

Högtryckspolning.

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en högtryck för borttagning av bottenfärg. Undrar om det räcker med en mindre modell. Volvo säljer nån för under tusingen. Räcker den. Eler är det bättre att kosta på nån lite dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Den räcker säkert så länge den håller. Själv har jag väl varit dumsnål många gånger och köpt för billiga grejer. Så länge det inte är en massa extra finesser får man nog i viss mån vad man betalar för... Själv kostade jag på mig en halvproffs-maskin som har en enda finess - av och påslagning. Det var 20 år sedan och den håller än trots flitigt användande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej elanen! skaffa dig en sandbläst istället.....då lär du nog få bort bottenfärgen :-D :-D Allvarligt talat....det är ju omöjligt att svara på din fråga. Man vet ju inte förrän man har provat. Jag brukar heller inte köpa billiga budgetprylar eftersom det ocfta blir dyrare i längden. Men min högtryckare är den billigaste tänkbara, och den har i alla fall fungerat i 3 år. Får väl se hur länge till. Men bottenfärg kan ju sitta hårt som attan, så det är frågan om trycket räcker till. Det är bara att prova. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högtryck till bottenfärgen! Att jag inte tänkte på det. Färgen tycks inte sitta så hårt på båten vi köpt, så högtrycket borde ju ta bort en hel del av färgen. Det lönar sig kika runt i detta forum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde nog lära mig läsa lite bättre:D För bottenfärg är det nog bläster som gäller. Skulle du hitta en högtryckstvätt som har tillräckligt högt tryck får du en betydande nackdel: Du blåser in vatten i laminatet. Inte mycket, men är inte ytan 100 % så är viss vatteninträngning oundviklig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

?-) Alltså, INTE högtryck till bottenfärgen då! Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte du får bort färgen om du inte har en med hur många bar som helst. Det sitter rätt hårt... Men testa å hör av dig vetja.... Jag har tre olika högtryckar här hemma. En som är 15år gamal och det tar knappt bort löven på garageuppfarten längre ;-) En som farsan har fått på jobbet som hae pajat, vi bytte oackningarna och ventilerna i den och jag råkade blås bort klarlacken på hans motorhuv när jag tväatade bilen hans :oops: Sen har jag min farbrors som han köpte nyligen rätt billigt. Det vicktigaste är att man har ett bra munstycke som klarar av att ge en minimalt smal men bred stråle så trycket kommer dit det ska. Det klarar inte min farbrors nya, det är en sån där gul sak... Kärcher tror jag den heter. Helt kasst munstycke. Blir inget tryck alls...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Allvarligt talat så finns det ju vissa risker med högtryckstvätt. Trycket är ju väldigt högt och dessutom koncentrerad till en väldigt liten yta. Går du dessutom väldigt nära skrovet blir trycket enormt! Och det är nog väldigt frestande när man vill få bort skiten eller färgen. Men har du otur får du en skada på båten. Det klokaste är nog att kolla upp vad det finns för alternativ till högtryckstvätt och bara ha HT som en slags andra eller tredje utväg. Skulle nog tro att slipning är det som gäller, men där är jag lite osäker. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

?-) Hur är det med den omtalade giftigheten? Är det gasmask på om man slipar/skrapar bort bottenfärgen. (Synd att inte högtryck var bra!) Rubank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en platsbåt så kan du få goda råd hos en bottenfärgleverantör. Det är inte säker att du behöver ta bort den gamla färjen före du lägger ny och det kan också vara så att kemikalier är bästa metode. Högtryck villa jag personlig bara använda till att ta bort sneckor etc. på hösten, men håld avstådn. Högtryck kan skada gelcoaten om den är för hård. Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju ganska självkjlart att du måste använda någon form av skyddsmask vid slipning. Gasmask är nog överdrivet men något som håller dammet borta från lungorna måste du ha. För övrigt tror jag också precis som Ahlgren att den kemiska vägen kan vara bra eller bäst. Hör med din lokala båthandlare om råd. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gällde det bara självpolerande bottenfärg. Kanske skulle skrivit det. Har hört att flera har tagit bort sin lösa bottenfärg. Men var osäker på vilket tryck en billig högtryck har. Inte kan det skada om man inte sätter den exakt emot glasfibern. Tar man bort snäckor åker ju bottenfärgen ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde högtryck på polerande bottenfärg i höstas. Jag kan ju informera om att det mesta sitter kvar. Dock gick jag inte speciellt nära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Slipa istället. dock ej torrslip, giftigt mycket damm, att båtgrannen inte vill ha ditt slipdamm över hela sin båt. endast våtslip är det som gäller. Skrapa går oxå, men för att få jämnhet så blir det iallafall slipning efteråt. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa är nog inte bra. När man har grundmålat med dubbelkomponent skyddsfärg. Blir nog att trycka på med högtryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Att ta bort gammal bottenfärg med en VattenHögtryck tvättare/spolale, är inte så enkelt. Det beror på, är det fråga en om träbåt, plastbåt eller stålbåt. I plastbåtar och stålbåtar, går det bara med vatten/sand blästring, för att få bort gammal bottenfärg. Träbåtar är en annan sak !! Har inte läst alla dessa kloka inlägg, men detta är mitt tipps !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra våren provade jag få bort gammal självpolerande bottenfärg med högtryckstvätt. Det gick inte alls bra. Visst , det lossnade en och annan färgflaga där den gamla färgen var som tjockast och skrovligast och högtryckstvätten var av lågbudgettyp (ingen värsting direkt). Slutligen gjorde jag jobbet med hårdmetallskrapa med efterföljande slipning. Först provade jag med billig skrapa från Clas Ohlson, men den var rena skiten. Köpte kvalitetsskrapa, typ Sandvik-skrapa(?), som var ett rent nöje att jobba med. Det gäller bara att se upp så man inte repar gelcoaten med kanterna. Det hela tog några kvällar efter arbetet, men det tycker jag det var värt. Tror det är bättre lägga slantarna på annat än högtryckstvätt, om du nu inte behöver en av annan anledning. Det där med blästringstillsats låter i och för sig intressant, men är inget jag provat. Lycka till! //flipbop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrapa blir det ju inte mycket av grundmålningen med dubbelkomponenten. Det är ju skyddfärg speciellt anpassad för att det inte ska komma in vatten i plastskrovet Eller är det så att många bara målar på bottenfärg rakt på skrovet. Man får det intrycket av flera här när man läser. I så fall är det ju galet av fler här. Nu gäller det ju inte aluminium. Eller så är det en missuppfattning av mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag har 5 lager med epoxygrund under bottenfärgen, och jag slipar bort de rester med bottenfärg som finns kvar. På min båt syns det tydligt när man har kommit ner till grunden. Ibland måste man dessvärre bättra på med mer epoxy eftersom man ibland vid närkontakt med okända element (botten) skrapar upp lite av grunden. Ser inget problem med detta. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall, med skrapningen, tog jag medvetet bort grundfärgen (okänt för mig vilken typ det var, en- eller tvåkomponentfärg) och gjorde skrovet plastrent. Därefter epoxibehandling och slutligen ny botenfärg (icke självpolerande). Borde kanske fått med detta i förra inlägget... :-? //flipbop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn

Plastbåtar klarar högtryckstvättning bra. Man bör vara försiktig med vedhögar Ops! förlåt träbåtar heter det visst... Arbetstrycket måste vara högt på tvätten. Flödet är inte lika viktigt Roterande munstycke tycker jag ger bäst resultat. Det ger en koncentrerad stråle som river bort det som sitter löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv bara haft dåliga erfarenheter med roterande munstycken. Om du nu menar ett sådant som ser it som en liten boll och har ett skovvelhjul inuti. Så det blir som en pluserande effekt. Om du däremot menar sådan som man har på terassgolv som ser ut som en fotpall så vet jag inget om de. Iaf så tycker jag att det lilla munstycket bara minskar trycket och delar det på lite större yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med högt tryck på högtryckstvätten? Hur högt? >150 bar? Du har alltså lyckats med att får bort färg och inte bara mer eller mindre lösa flagor? Kan även var intresant att veta vilken typ av bottenfärg du hade/tog bort... //flipbop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-) Vi har ett högtryck (Alto tror jag märket heter) med bla ett munstycke där strålen roterar. Det är det som tar hårdast. Har provat att ta bort färg på både metall och trä med detta. På metall försvann färgen snabbt och effektivt. Det gjorde det på trä också, fast då försvann även en del av trät. Inte testat på plast. Har säkert betydelse vad det är för färg och man får nog vara lite försiktig om man har ett kraftigt högtryck. MvH Rubank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan kanske skilja mellan färgtyperna. T ex är ju en självpolerande färg lättare att tvätta bort än en hård. Så ni kanske har rätt båda två..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högtryckstvätt är nog helt okay för att ta bort lite ytlig beväxtning när man just tagit upp båten på land. Men att ta bort bottenfärgen med HT är nog inte att rekommendera. Den brukar jag köra med våtslippapper innan jag lägger på ett nytt lager innan sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som det har blivit lite sport att väcka liv i gamla trådarOskyldig, vad har man för bottenfärg om man kan blåsa bort den med en högtryckstvätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att nån annan väckte denna tråd :) Trots att den är gammal så är den fullt aktuell ännu.

Jag har en lite OT fråga, hur funkar det att rengöra bottnet under vatten med HT? Jag tänkte ta upp båten vid stranden och använda roterande munstycket under vattnet.. Självklart måste man skölja handtag, munstycke etc med sötvatten sen.. Men har nån testat? Det är svårt att nå med en borste, men HT munstycket är ju långt och smalt lång ledning..

Senast ändrad av Mark77 | 01 december 2009 | 08:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt om en högtryck fungerar under vatten, möjligen kommer strålen några millimeter eller en centimeter. Vatten bromsar stenhårt.

Jag tror det var Myth Busters som testade att skjuta pistol och gevär i vatten; deras grymmaste höghastighetsgevär gick bara några decimeter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...