Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
propellorn

smutsig däck

Rekommendera Poster

hej, jag äger en 30år gammal Albin 78.  min fråga är det någon som vet hur man kan få bort smuts märken i däckets halkskydds prägling? 

Det är svarta prickar som inte går att skrubba bort med rengöringsmedel.  min gissning är att det är en lavväxt eller lichen.  det krävs någon specialmedel som inte skada gelcoaten tror jag.

min boat märkar jag inte är den enda som drabbas på briggan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat liten borste och VIM/JIF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem på min förra båt. Testade allt, stålull, JIFF och Autosol med en skurborste. Men det var inte lavaväxt utan små små järnspån som hade lagt sig på däcket och sånt går tyvärr inte att ta bort OM du har fått det. Men det blev rent cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej - OM det är järnspån brukar man kunna få bort dem med oxalsyra. Men akta aluminiumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan testa  m Fälgrengöring låt sitta ca10-15min,kör därefter med högtycks tvätt. Det brukar bli super-rent men var beredd att vaxa efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är i botten av halkskyddsmönstret så kan det vara så enkelt som att gelcoaten försvunnit och det är den mörka plasten som skymtar fram. Ta med förstoringsglas nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag hade en 40 år gammal Albin båt.

Jag var förvånad att högtryckstvättens roterande stråle (sk. smutfräs) gjorde allt snövitt.

Har du provat något annat än smala mejselstrålen på högtryckstvätten?

Det behövdes inga etsande eller alkaliska kemikalier, kan vara värt att prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är lav/mossa så får du bort dom med en synål. Kör med den trubbiga sidan av nålen. När du dödat laven blir den svarta pricken istället ljusgrön och då kan du torka bort den. Blir det inte grönt så är nog pricken något annat. Jag gjorde rent hela däck på det viset. OBS tidskrävande. Men effektivt och skadar ej däck eftersom du inte behöver skrapa på däck utan bara på pricken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade också en del sådana fläckar på vår Albin 78. Har för mig jag fick bort dem med T-Röd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...