aunapuu 0 Postad 18 April , 2013 Hej! Har problem med illaluktande och osmakligt sötvatten. Har försökt att rengöra med de rengöringstabletterna som finns på marknaden men får det inte att bli bra. Har läst om XINIX-FreeBact, men inte hört om det kan vara bra. Någon som har erfarenhet? Vet inte om felet eventuellt sitter i slangarna, men borde inte tabletterna lösa även eventuella beläggningar där? Alla förslag mottags med glädje:-)! Mvh John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 18 April , 2013 Några frågor 1. Har du en manlucka som kan öppnas, så att du kommer åt att inspektera och rengöra med diskmedel och borste inne i tanken ? (Det kan finnas skräp som tidigare åkt ner i tanken eller beläggningar på tankens botten) 2. Har du långa och gamla slangar med avlagringar invändigt som egentligen behöver bytas? 3. Det vatten du brukar fylla på vilken kvalitet har det hållit, ofta bäst om man bara fyller på med enbart kommunalt vatten och helst undviker att ta vatten med okänd kvalite från tex brunnar på öar. Rengöring Sk rengöringstabletter, skall väl ta död på mikroorganismer men jag vet inte om de direkt förbättrar smaken på vattnet, smaken borde snarare sitta i det som sitter på väggar i tank och slangar. Jag har vissa år provat med klorin, men då måste man sköja tanken väldigt noga,väldigt många gånger efteråt, för att få bort detta medel, då det varken är nyttigt att få i sig och smakar även illa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 18 April , 2013 Xinix består av klordioxid. Det är grymt effektivt mot mikroorganismer men har ingen långtidsverkan, är en färskvara och kan inte hjälpa till vid rengöring av ditt färskvattensystem. skilj på att göra vattnet i tanken momentant garanterat fritt från skadliga mikrober och att bekämpa dålig smak. på din beskrivning tror jag du snarast behöver göra rent systemet. Detta görs i två steg med akktivt syre och citronsyra. Finns flera trådar Som behandlar just rengöring. Knappar på liten gammal telefon nu och kan inte länka rätt åt dig men gör det gärna när jag är hemma igen om några dagar. troligen är dock din tank det minsta problemet. Ett slangbyte gör nog sus En. Sen när man gjort slangbytet kan man förhindra bakterie- och smaktillväxt genom att då och då droppa silversalt i tanken. Xinix löser dock inte ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 19 April , 2013 klorin är annars bra för att bli av med mycket.. Sen får man skölja som bara den, men det är effektivt. Som skrivits tidigare - slangar - hur gamla är dom? Vad är det för typ av tank du har? Plast eller RF? Det bästa är ju om man kan plocka isär/öppna tanken å se om problemet sitter i tanken eller slangarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser