aunapuu 0 Postad 18 April , 2013 Hej! Har problem med illaluktande och osmakligt sötvatten. Har försökt att rengöra med de rengöringstabletterna som finns på marknaden men får det inte att bli bra. Har läst om XINIX-FreeBact, men inte hört om det kan vara bra. Någon som har erfarenhet? Vet inte om felet eventuellt sitter i slangarna, men borde inte tabletterna lösa även eventuella beläggningar där? Alla förslag mottags med glädje:-)! Mvh John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 19 April , 2013 Jag har precis fixat min tank, bytte slangar och uppsugningsrör, ny pump osv. Tanken har jag fyllt med vatten ett par ggr och spolat ur, i vattnet hade jag ett medel som jag inte minns namnet på, men det var nåt med klor i, tog väldigt lite..När allt var sköljt ett par ggr så fyllde jag i en halv tank igen och slängde i några desinfektionstabbletter, tror det var 1 per 10l man skulle ta. Dock tror jag inte att tabletterna rengör ledningar osv utan då får man nog ha något starkare medel, alternativt byta slangar om det är läge för det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 19 April , 2013 Jag gjorde rent min tank med klorin. Funkade bra! Sköljde ordentligt efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 19 April , 2013 Peter_K !! Hur blandade du klorinet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 19 April , 2013 En liten skvätt... minns inte, en deciliter kanske? Sedan vatten, en sådär en fem-tio liter? - jag torkade ur med svamp genom servicehålet. Pumpade ut det genom slangarna, fyllde upp tanken med vatten och pumpade ur ett par gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 April , 2013 Följande text kommer från en broschyr från Hallberg-Rassey: Det finns beskrivningar på tankrengöring som utformats av några av våra centrala hälsomyndigheter. Beskrivningarna är bra i teorin men många anser - med rätta - att de är svåra att efterleva. Bl a rekommenderas att borsta tankarnas insida med diskmedel. Men en del vattentankar går inte att komma åt för hand helt och hållet, särskilt de som är formade efter skrov och spant. Dessutom avråds bestämt från borstning av plasttankar. I engelsk båtlitteratur varnas för detta eftersom den mycket släta och blanka insidan kan bli repig och algväxten blir än värre än tidigare. Våra myndigheter rekommenderar dessutom att fylla tank och ledningar flera gånger med varmt vatten. Men hur många båtägare med inbyggda tankar har tillgång till några hundra liter tillräckligt varmt (hett) vatten i närheten av sin båt ? Ytterligare ett tveksamt råd i de centrala anvisningarna är rådet att använda Klorin. Klorin innehåller inte enbart natriumhypoklorit som det står på flaskan. Det innehåller också diverse rengöringsmedel. Några båtägare med plasttankar och plastledningar har upplevt att rengöring med Klorin har gett en obehaglig lukt och smak åt vattnet under lång tid efteråt, trots försök till urskjöljning. Dessutom finns det de som har trott att eftersom Klorin är ett klorpreparat som rekommenderas att rengöra vattentankar med så är det troligen också bra att klorera vattnet med. Det står nämligen inte på förpackningen att Klorin också innehåller andra kemikalier. Men det är inte alls bra att ha Klorin med sina rengöringskemikalier kvar i dricksvattnet! Då återstår att nöja sig med att göra mekaniskt rent så gott det går, dock utan att använda borste i plasttankar. Därefter kan man chockklorera, lämpligen med Dakins stamlösning 1 (finns på apoteket). Det kan göras såväl under säsong som före och efter. Minst 10 gånger så hög dos som för dricksvatten används. Har man mindre än en tiondel vatten kvar i tanken så är det lätt. Fyll på klordosen. Gör en tur med båten så att vattnet skvalpar om, pumpa igenom slangar och kranar så att vattnet tar slut. Fyll på nytt rent vatten. Samma förfarande kan användas vid säsongens början och slut fastän i det senare fallet fyller man inte på nytt utan tömmer alla slangar, pumpar och kranar. Försök hålla vattentanken full med rent vatten. Då är det lite luft i tanken och vattnet håller sig bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 19 April , 2013 Från Klorins och Javex (också klor-preparat) tillverkare, http://www.colgate.se/products/householdcare/tip_02.shtml Klorin tar bort alla bakterier som kan bildas i brunnar samt i vattentankar i båten, husvagnen eller fritidshuset, då dessa ej används. Dosering till stora vattentankar och brunnar: 1 del Klorin till 320 delar vatten, t ex 3,1 dl till 100 liter. Fyll upp alla ledningar och låt stå ett dygn. Låt sedan vatten flöda genom kranarna/pumpen tills det är fritt från smak och lukt av klor. Dosering till små vattendunkar: 1 dl Klorin till 8 liter vatten. Låt verka 10 min och skölj ur. Använd INTE Javex så här: Javex kan inte användas för desinfektion av vatten. Använd Klorin istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 April , 2013 Jag har också gjort rent vattentanken med klorin precis som Peters anvisningar, fyllde upp och tömde tanken 2 gånger, funkade kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2013 Dakins stamlösning, som nämndes i brochyren från Hallberg Rassy, är något som man på apotek på det bestämdaste avråder att användas för rengöring av vattentankar. Nu kommer jag inte ihåg vad och varför, men uppgiften har jag fått från en absolut säker källa - min fru - som jobbat på apotek hela livet. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6481 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 19 April , 2013 Hej, Som jag svarade i din andra tråd så är Xinix ett medel för desinfektion av vattnet som du har i tanken - inte rengöring. Xinix består av klordioxid som har flera fördelar (mycket effektivt), men också nackdelar (tex har själva preparated kort livslängd). För att göra rent tank och ledningssystem behövs helt andra metoder (medlen finns i handeln): 1. Aktivt syre (väteperoxid) för att ta kål på bakterier och alger i tank och ledningssystem. Vanligt i pool-sammanhang, men har ingen aning om dosering för vattentankar annat än om man köper just det medel som är avsett för vattentankar. 2. Citronsyra för att avlägsna unken lukt, smak samt kalkavlagringar. Om detta inte hjälper behöver du sannolikt byta slangar, snarare än tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 27 April , 2013 Tabletterna har jag testat och funnit fullständigt odugliga. Fick kraftig beväxning en gång i vår vattentank, den luktade som ett akvarium. Såg ut som brun sammet i hela tanken. Det tog nog fyra timmar att få ren den och jag använde yes och borste. Torkade ur det mesta diskmedlet först, fyllde och tömde sedan tanken flera gånger. Med 150 liter tog det en stund. Numera använder jag två flaskor klorin till en tank på våren. Tömmer, suger ur, fyller på, tömmer och fyller på. Klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 28 April , 2013 I ett par andra trådar som heter Dålig lukt och mögel, vad är det rekommenderas ozongenerator som jag själv köpt men inte använt i båten. Kanske en dum fråga men kan man tänka sig att man kan få bort lukt och smak i vattentank om man låter slangen från ozongeneratorn gå ner i tanken och blåsa ut ozon under 30 minuter och kanske längre? Kanske värt att testa och man slipper kemikalier som skall spolas ut. // Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 April , 2013 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=493239&highlight=vattenrening Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 29 April , 2013 Ozon är väl egentligen detsamma som aktivt syre? Vore intressant att veta om en ozongnerator orkar avlägsna beväxningar på tank och ledningssystem. Annars vet jag att aktivt syre som pulver (väteperoxid) funkar. Man låter det stå i tank och ledningssystem 8-10 timmar. Kvar blir bara koldioxid och vatten, så det är mindre skadligt än klorin att spola ut efter användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 29 April , 2013 Ozon består av 3 syremolekyler och heter O3. Oxygen (syrgas) har 2 syreatomer och heter O2. Om ozon har några andra handelsnamn vet jag inte. // Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2013 Lite upphittade text om ozon: Ozon, vad är det? Ozon (O3) är en molekyl som består av tre syreatomer (O2). Ozon kallas populärt för aktivt syre. Ozon finns naturligt marknära samt uppe i stratosfären. Ozonet som finns marknära bildas bl.a. genom fotokemiska reaktioner vid skog och vattendrag, samt vid elektriska urladdningar vid åskväder. Det marknära ozonet är en viktig del av naturen då det hjälper till att rena luft samt ytor från mögel, pollen och andra föroreningar. Hur fungerar ozon? När ozon möter föroreningar av sker neutralisering av dessa genom oxidation. Ozon är en av de starkare oxidationsagenterna som finns. Den elektriska laddningen i ozonmolekylen skapar vid kontakt med förorening en mikroskopisk explosion vilken neutraliserar föroreningen. Kvarstoden efter ozonet och föroreningen är endast koldioxid och vatten. Ozonmolekyler är mycket reaktiva och faller efter kort tid sönder till rent syre om de inte möter förorening. Är ozon skadligt? Ozon är en stark oxidationsagent som man bör behandla därefter. Rätt hanterad är ozon och dess egenskaper mycket positiva och hälsofrämjande. Över vissa gränsvärden är dock ozon toxiskt och innebär en viss hälsofara. Gällande gränsvärden för ozon finns satta hur höga koncentrationer som tillåts i luften. Världshälsoorganisationens (WHO´s) gränsvärden går vid 0,12ppm (parts per million). EU´s riktlinjer för ozon är 0,055ppm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser