ogopogo 0 Postad 18 April , 2013 Hej! Då jag av olika skäl (båda mycket korkade) drog av två fall som löper inne i masten, behövs de nu ersättas! Sagt och gjort, nya fall införskaffade. Snokande på nät och forum över hur man bäst drar fall genom masten har lokaliserats och studerats! Naturligtvis är ett av dem gammla fallen kvar inne i masten, men jag glad och ganska oerfahren började dra ut detta fall förra veckan har den snärjt sig inne i masten. Med all sannolikhet med lazyjack linan. Nu uppkommer min fråga, hur tusan får jag av botten på min mast. Mastfoten är väl det man fäster masten i och sitter fast på båten, så jag döpte det till botten på mast. Rätt namn önskas gärna också! Bilder är bifgade! Det satt en lite skruv på sidan av masten, där änden börjar, men det är så klen så jag har svårt att tro att den håller maste. För övrigt var hela ändelen av bly, nytt för mig! Tacksam för hjälp på hur man får av denna del, om det nu går. Tackar! /O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 18 April , 2013 Nästa bild! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2013 Utan att påstå att jag vet är mastfot ett ord som kommer för mig. Min sitter nitad - se bifogad bild. Det tror jag att alla de gjort på alla de aluminiummaster jag haft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 18 April , 2013 Bortsett från en liten skruv, är det helt plant runt masten. Inga nitar eller bultar! Försökte skruva ur den , men vred sönder toppen på skruven så det blev fram med borren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 18 April , 2013 Mastfoten får du av genom att skruva (eller i ditt fall borra som du redan gjort) av skruven. Den är där bara för att hålla kvar mastfoten i masten, tex vid av/påmastning. När nitar/skruvar är av är det bara till att ta fram en träkloss och hammare/slägga och knacka av foten. Flytta runt klossen så att mastfoten kommer ut jämt. Släpp/lossa alla fall också Edit: Stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 18 April , 2013 Finns inga nitar eller skruvar. Enbart den skruven (som numera är borta). Fram med träkloss och hammare då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 18 April , 2013 Det är bara att köra på! Oftast har den inte varit avtagen på bra tid, så inget märkligt om den sitter rejält. Hade själv av min i veckan för att dra upp lite nya elkablar och flytta ett fall. Hade faktiskt samma problem med en skruv, jäklen gick av.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 18 April , 2013 Toppen! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 18 April , 2013 Och när du fått av mastfoten (som inte är av bly utan av gjuten aluminium) så ska fallen i. Förra gången jag drog tamp i masten så köpte jag några längder elektrikarrör och några skarvmuffar. Bara att montera ihop och stoppa in. Du kan t.o.m. trä rören på fallet - köra in röret - fästa falländen - och dra ur röret. Då vet du att fallet ligger på rätt sida om ev bultar mm inne i maströret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 19 April , 2013 Aha! Gjuten aluminium, låter mer logiskt. Elkabelrör för att trä in är riktigt fiffigt, har jag inte tänkt på . Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2013 Inte fel att tejp skarvmuffarna så rören inte åker isär när du skall dra ut dem. Brukar lägga elrör i båten för att dra i elkablar. Hårda sk VP-rör behöver ju inte fästas så tätt som de kablar (sladdar )som man vanlig drar i båtar. Har även lagt i VP-rör i masten för att dra kablar i. Hade glömt dragfjädern hemma, så jag använde vajern till det nya förstaget som dragfjäder. Det gick utmärkt. Muffen satte jag dit för att röret inte skulle åka in i masten medans jag drog i kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 19 April , 2013 Måste fråga... hur hindrar man fallen från att korsa varandra när man drar i ett extra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 19 April , 2013 Jag har gått bet på att få bort mastfötter. De är så fastärgade att foten ingått nån slags kemisk förbindning med maströret. En riggare berättade att de inte åtar sig sådana jobb pga okänd utgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2013 Det är väl inte lättare med toppen!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 20 April , 2013 Jag fick av toppen enklare på min, lite struligt med den genomgående riggbulten bara. Gällde att få den exakt rakt ut, sen var det bara till att plocka av toppen för hand. Så det funkade på min mast iaf.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 20 April , 2013 Det undrar jag också, tycker det är svårt nog att dra linor genom min korta bom. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 21 April , 2013 Har man masten liggandes på bockar och både mastfoten och toppen av är det inga svårigheter. Man ser ju hela vägen genom masten och kan låta fallen ligga opända inuti, enkelt att kontrollera att dom ligger fria genom att spänna en och en och se om någon annan också lyfts upp. Sen är det ju viktigt att varje fall kommer ut på rätt plats genom mastfoten.. Kan vara värt att kontrollera det även om man inte ska lägga i ytterligare fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 21 April , 2013 Mindre saltstänk på masttoppen än mastfoten. Dessutom spänner man inte fast masttoppen på samma sätt som mastfoten. Alla riggkrafter går ju ner i foten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 April , 2013 Det var precis det som var min utgångspunkt när jag skrev mitt påstående/fråga. Om man måstre slå loss den fastoxiderade mastfoten har det ju sina risker. Ju hårdare den sitter ju hårdare slår man och mastfoten består ju ändå av gjuten aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 22 April , 2013 Okej... så mycket förstår jag - är masttopp och mastfot borta är det enkelt. Men, det vore ju rätt skönt att slippa ta bort en mastfot som suttit i många år - i mitt fall sedan 1980. Så, fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 22 April , 2013 Det traditionella sättet är väl att dra i fallet med masten stående. En cykelkedja i falländen och sedan matar man ner den från toppen och petar ut den när den når botten. Är de andra fallen spända borde kedjan falla rakt ner och hitta rakaste vägen ner med så lite överlapp som möjligt. Har iofs aldrig behövt göra det själv, men sett att metoden rekommenderas lite här och där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser