Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
coke

Bottnemåla

Rekommendera Poster

Hej! Har tänkt att botten måla båten till somaren! Det jag undrar är hur ska man gå till väga vad ska man göra? Är det bara att skrapa rent botten och sedan måla eller? Botten är målad sen tidigare och verkar vara lite ojömn! MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att våtslipa till jämn yta och måla på nytt, om du inte skall hålla på och epoxybehandla och ha dig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag målar aldrig min botten. Ser till att håla den ren istället, så jag är alltså ingen expert på det här. Men jag vet att renskrapningen är av yttersta vikt. Att man inte slarvar med det alltså. Men innan du börjar måla ska du visst rengöra väldigt noga med acceton för att färgen inte ska släppa. Det måste också göras väldigt noga. Rent som attan ska det va! Lycka till! Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst coke

hej! Vad menar du med att epoxybehandla? Vad är det och hur går det till? Hur vet man om man behöver göra det? MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att måla botten beskrivs av vissa som en hel vetenskap ibland. Innan jag målade min så läste jag internationals metodbok som jag tycker ger rätt mycket kött på benen (den finns både på färghandeln och på internet) I stora och enkla drag bör man göra ungefär så här: ta bort all lös bottenfärg, färg som sitter löst under gör att den nya färgen kommer att lossna. ta reda på vad för färg som sitter där nu och vad du ska måla med, vissa färger är svåra att måla på varandra. Om så är fallet bör du lägga en epoxiprimer först så att den nya färgen verkligen fastnar ordentligt. är det dåligt med geloat under den gamla färgen och glasfibren syns igenom så bör du även då lägga epoxiprimer under för att få plasten tät (låter sjukt men vanlig plast som är under vatten längre tider drar åt sig vatten och bildar grund för plastpest). Under alla förutsättningar gäller det att vara nogrann med att alla ytor är rena och släta innan den nya bottenfärgen läggs på för att få ett bra resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid målning av epoxy:temp över 15 plus.Låt varje lager torka ordentligt många målar nästa lager för snabbt inpå varandra.Epoxy är dyrt och allargiframkallande till tusen.Gör enligt konstens alla regler(flytta masktejpen ngn.mm efter varje strykning så slipper du den feta svällkanten)så håller detta garanterat 10år!!ring 08-7169470 så får du epoxi till bästa pris men skynda dig då detta endast finns att tillgå tom mars!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Coke

Oki! Så vad jag förstår så penselmålar man epoxy? Vad är det för företag som säljer det då? Vad kostar epoxy och varför bara till mars? Hur ser jag om jag behöver lägga på epoxy eller inte på min båt? MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehj Andreas! Var har du din hemma-hamn någonstas? Ostkusten, västkusten, eller insjö? Svaret är avgörande för vilken färg di ska använda. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Coke

Hej! Ja ligger i mälaren med min båt! MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rollade min båt med epoxi. Använd inte skumgummiroller, den löser upp sig! Kör med en liten och finhårig sak istället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roddarn! Var har du din båt? En bekant till mig struntade i att bottenmåla i början av 2000, 2003 tror jag det var. Det var väldigt mycket sjöliv han hade på skrovet, trotts att han simmade runt med en borste och hade sig. Det var en aluminium båt, det kanske är skilnad med plast... Hälsningar Vicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jeppe

Jag tycker absolut att ni skall lägga en bra epoxigrund, saken är den att så länge man underhåller bottenfärgen så är detta ett arbete som man bara behöver genomföra en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Vicke! Jag har min båt på lite olika ställen, men jag vårdar båten som ett barn! Då är det lätt att se till att botten alltid är rent och fräscht. Och är den ren och vaxad blir det svårare för skiten att få fäste. Jag tror att det kan vara lättare att få fäste på aluminium än på plast. Säker är jag inte, men jag tror så. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...