Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Badpojken

Sjösättning nalkas för en nybörjare

Rekommendera Poster

Ska vilken dag som helst sjösätta, och är lite fundersam på hur mycket vind jag klarar som nybörjare. Vad innebär i praktiken 10 m/s för en sådan båt jag har (Örnvik 640 Pilothouse). Har svårt att bedöma om den vindstyrkan är stark, måttlig eller ”skit samma” när man ska in mellan y-bommarna. Någon som har konkreta tips?

Ska förhoppningsvis ha med mig en släkting som är grym på båtar men om något kommer emellan får jag vara beredd på att göra det här ensam. Båten kommer lyftas i av varvet i hemmahamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite övning och sunt förnuft så klarar du det galant.

Ett tips kan ju vara att öva mot en kaj innan du går in mellan bommarna första gången, på så sätt kan du få lite hum om hur din båt beter med vind från olika håll m.m.

Ta det lugnt och ha skoj så löser det sig.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 m/s är mycket för den båten om det är sidvind och du skall in mellan y-bommar. Du riskerar att skada båten om du är ensam. Tipset är att träna under lugnare förhållanden och lära känna båtens beteende i olika vindar och riktningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Tja, du har alla förutsättningar att klara dig bra på sjön. Du är försiktig och frågar.

 

Pilothousen är ganska lätt och har en relativt stor överbyggnad. Detta sammantaget gör att hon blir vindkänslig. Beroende på varifrån vinden kommer ifrån så kan 10 m/s vara lite väl tufft. Men har du din släkting med dig så har du alla förutsättningar att både få en lektion i tilläggning samt lyckas sätta båten. må väl//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hej o välkommen hit!

Så himla skönt att läsa att du faktiskt ställer en relevant fråga som bevisar att du har både sunt förnuft och omtanke för både dig själv, de dina och din båt.

Vi har alla varit nybörjare och när det gäller vissa saker är man det kanske fortfarande! Fullärd blir man aldrig och det är en skön insikt för när man väl är det (?); ja vad fan ska man göra sedan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båt du har.

Jag är inte intreserad av motorbåtar över huvud taget, men skulle jag skaffa mig en ren motorbåt (som inte har segel) skulle det bli nåt som din.

Du har ju fått de svar som gäller. 

För mig är 10 m/sek en alldeles lagom vind. Men är man inte erfaren med en okänd båt kan det va i mesta laget. Sen har det en oerhört stor betydelse från vilket håll vinden kommer. Enklat är det ju om vinden kommer rakt frammifrån när du skall köra in mellan Y - bommarna. Kommer vinden från sidan kan det ju bli lite jobbigare.

Är det morderna Y-bommar med plastöverdrag, behöver du inte va så rädd för att gå mot bommarna. Det blir inga skador av dem. Sen är väl båten till för att användas och då kommer du att få en del skador efter hand. Det finns betydligt värre ställen än in mellan två y-bommar.

Om det inte är gamla hemmagjorda Y-bommar utan plastöverdrag, så är det bara att få fören in mellan bommarna och trycka till med motorn, så leder bommarna dig in.

Sen tillverkar du avpassade förtöjningsända med ryckdämpare och splitsade öglor som du bara lägger över knaparna. Då får du enkelt varje gång du skall lägga till och båten ligger perfekt - varje gång.

Lycka till med din nya båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en enorm respekt för havet och dess krafter. Tog förarintyget för en dryg månad sen. Målet är FB klass VIII i framtiden.

Farsan och alla hans syskon på den sidan är sjöbefäl och yrkesfiskare m.m. Farsan kan dock inte hjälpa mig så mycket då han fått strokar och inte mår så bra. Annars hade jag haft mer hjälp än jag önskat tror jag 

Tack för era svar, och som jag förstår det så ska 10 m/s  inte vara några större problem efter lite övning men jag bör inte ge mig på det ensam första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

10 m/s är ganska mycket, definitivt över skit-samma-nivån, och kan ge en del svärande vid tilläggning om den inte kommer rakt bakifrån eller rakt framifrån. Att ha en extra person som kan vara i nosen och ta emot och leda in rätt kan hjälpa. Passa bara händer så de inte kommer i kläm, använd båtshake.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anger prognosen att det ska blåsa 10 m/s och det inte finns något inom rimligt avstånd som kan ge lite lä är det inte lätt att lägga till om vinden kommer det minsta från sidan. Att fegköra brukar inte fungera för då driver båten snabbt i sidled. Ofta får man ta sikte på sidan av sin plats och hela tiden ha växeln i med lite grundgas. En stark båtshake som inte går sönder eller skjuts ihop är nästan ett måste. Det känns inte kul att gå så snabbt in mot bryggan ifall det inte blir rätt. Önskar ibland att man hade en tyngre båt eller en med riktig köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är nästan sagt i denna tråd utom att varna för by-vinden. Ofta ligger ju hamnarna relativt väl skyddade i vikar men även i dessa brukar det smita genom en del vassa kårar som kan ställa till med problem.

Nu är din båt relativt lätt så det går ju att styra den in med handkraft för någon som håller ett rep på bryggan.

Lycka till!

Och välkommen hit till dårarnas skara! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att se att en del pratar om nybörjare osv.. jag har kört båt i 40år snart och är inte direkt någon nybörjare, har dessutom en båt som väger 12 ton men att lägga till mellan ybommar med byar på 10m/s från sidan är ingen lek direkt. Brukar få ta om någon gång när vinden tar tag i båten. Viktigt att se till att du ligger helt rätt framför bommarna och sen vara ganska bestämd i dina manövrar. Går inte att gå in för långsamt och helst inte för snabbt. Se till att ni är två så kommer det att gå galant. 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som oroar mig lite är att jag bara har en plats bredvid mig sen kommer typ berget. Känns som risken finns att jag driver in med aktern där och pajar propellern. Men ska nu definitivt inte vara ensam första gången, det förstår jag av era svar. Förmodligen finns massa lediga platser längre ut från berget som jag kan öva på innan slutliga tilläggningen sker. Ska nog ta manöverintyget också om jag bara får tid. Har haft lite praktik på förarintygskursen men det var ju mest för att pejla och navigera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv brukar jag låta fendrarna hänga kvar från sjösättningen när jag kör bort till min kajplats  några hundra meter längre bort. De skyddar både min egen båt och grannarnas båtar just när man lägger till första gången efter sjösättning och innan man fått alla förtöjningar på plats och rep mellan båtarna. Detta borde även hjälpa dig och skydda båten om du kommer lite snett mellan bommarna och det är svårt att manövrera.

// Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite på sidan på ämnet, men en sak som vi talade om när vi var ute med en liten lätt lånad styrpulpetbåt igår, för att transportera material. Vi var bägge ovana att manövrera en sån lätt båt, då vi bägge har tunga segelbåtar med relativt tung och djup köl.

Ibland verkar det som att man är rädd för att göra bort sig om en manöver inte går så bra. 

Då jag nästan alltid seglar själv och det inte alltid går som på räls att tex lägga till med en båt på 3 till 6 ton som jag haft, nu 4,5 ton, har jag kommit fram till att det är bättre att avbryta en manöver som håller på att gå åt skogen, gå ut och göra om från början - om det går. 

Att sen vissa människor kan ha roligt åt detta, brukar jag bjuda på, men det är ju också de som inte har en aning om de villkor som gäller för att manövrera en båt. 

Det finns ju ett talesätt som gäller bilkörning som  kan överföras till det mesta principiellt.

Bätter bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd

 

post-945-1394237468,8421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig fullt ut. Jag gör detsamma om jag ser att jag inte kommit in helt rätt.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är sjäv nybörjare och har haft mycket glädje av denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157477213 ,rekommenderas varmt. Jonas Ekblad beskriver på ett mycket bra sätt hur man kan klara av de knixigaste situationer om man bara tar det lugnt och använder ett par kloka knep. Trevligt att kunna plugga under lugna fårhållanden, så är man väl förberedd när det verkligen gäller.

Trevlig läsning!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men den boken har jag redan. har nog all teoretisk kunskap jag kan få i det här läget ihop med förarintygskursen :) nu gäller bara praktisk övning förmodligen och det får lite bära eller brista känner jag. Fått mycket bra information på den här sajten så jag är lite tryggare, men ändå är det med skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot sjösättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppskattar verkligen ärligheten här på denna sajten för när jag frågar släktingar som kan det här så är allt så himla enkelt. Orden piss i Mississippi är jag lagom trött på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det gick bra för dig!

 

Köpte själv vår första båt förra säsongen och jag kan väl inte säga annat än att jag var oerhört nervös och ville absolut inte göra bort mig.

Men det gick fint, i läggning och en kort tur på sjön gick (nåja) som en dans.

Det var värre att komma in i båtplatsen (5-10cm till godo på var sida om pålarna) som ligger i inloppet till en lång å med båtplatser. Det duggade, blåste, var strömt och tjejen var gött trött (less) efter en heldag med att hämta hem båten.

2 riktigt nervösa försök, 7 försök med hjälp av svordomar och ett djupt andetag senare så var vi faktiskt på plats.

 

Det jag har funnit vara det bästa sättet är alltså att testa men avbryt tidigt, repetera tills du börjar få in knixet så ordnar det sig. Stressa inte upp dig (lätt att säga) och det enda försäkringen inte täcker är ödmjukhet och respekt. ;-)

Värre än så blir det faktiskt inte.

 

Se däremot till att ha jäkligt roligt under tiden, annars tröttnat man! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Roligt att någon följer upp och kollar läget :)

Sjösatte i slutet av April. Jag tog med mig min farbror som är uppvuxen i skärgården med båtar sedan barnsben. Det var närmare 1 m vågor (enligt YR iaf) och det var väldigt nervöst. Allt gick dock bra och jag övade på en hel del på att lägga till mellan bommarna.

Sen dess har jag varit ute minst 1 gång i veckan och har lagt ca 100 distansminuter bakom mig. Börjar få bra kläm på powertrim, marschfart och att lägga till går som en dans. Endast en gång har det varit jobbigt att lägga till. Då kom jag snett och var på väg in i grannens båt. Jag la lite halvt panikartat in backen och fick stopp och det luktade lite bränt (ungefär som man slirat på bil-kopplingen). Hoppas inte motorn tagit skada av det. Precis som du säger så avbröt jag helt, backade ut och började om från början efter några andetag.

Nästa rutt går norrut mot Göteborg. Ska även ut och leta naturhamnar.

EDIT: Senast jag var ute var det 25 grader varmt och 0,0 i vågor. Susar fram längs västkusten när det kommer regnoväder från ingenstans (Varken YR eller SMHi förutsåg det). Det var en fantastisk känsla att susa fram i ösregn över ett lugnt hav och se blixtar flasha i horisonten. Jag var även väldigt glad över styrhytten just då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju så många trådar sol dör ut utan att man får reda på slutresultatet :-)

 

 

Haha, ja det där med att glida in i grannbåten är inget kul! Vart nära själv ett par gånger. Värst är ju när man glider snett framåt, då hjälper inte mycket :-)

 

Jag tycke att bland det bästa som finns är en varm mulen sommardag, ligga till ankars med kapellet uppe, lagom regn och en kopp varmt kaffe, det är livet på en pinne :-)

Gärna lite vågor också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...