robpet 0 Postad 18 April , 2013 Hej Jag har en jofa winth som ska bottenmålas kan man använda biltemas färger ? Vad i såfall heter den? Är det epoxi primer? Färgen över grundfägen vad heter den? Peter k du brukar ju ha svaren eller någon annan? mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 18 April , 2013 Vill du fuktspärra skrovet använder du epoxiprimer i ungefär en miljard lager. Vill du bara få bottenfärgen att fästa, räcker det med vidhäftningsprimer i ett lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robpet 0 Postad 18 April , 2013 Jag har tagit bort all bottenfärg och slipat.Ska jag måla 2-3 gg eller? slipa mellan gångerna ? Kan man laga lite repor som är 2-3 mm djupa med glasfiberspakel? och sen måla över? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2013 En miljard lager var starkt överdrivt. Den epoxygrundfärgen som jag har använt på några båtar - Internationals Gelshild, skall läggas i 7 lager. På nån båt där jag bara ville ha en bra grund att måla på. 2Komponetslack på skrovsidorna och bottenfärg på botten la jag 3 lager. Hade egentligen bara tänkt ägga två, men det belev en del färdigblandad färg över, så jag strök ett lager vått i vått för att gör slut på färgen, som ju ändå var förstörd. Skall man absolut använda biltemas produkter så är det nog den här som är epoxyprimer. http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-30623/ I länken stod en ganska bra beskrivning av hur man gör. Rekomendation 4-5 lager fär att uppn¨lämplig tjocklek. Har man en ren och fin botten så finns det ingen anledning att fuska bara för att man är lat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robpet 0 Postad 18 April , 2013 Men kan jag laga eller fylla i med glasfiberspakel innan jag målar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2013 Skall du måla med epoxygrundfärg är det nog bättre att spackla med ett epoxyspacel. Om du läser i den länk som jag la in ovan så står det att ny polyester måste härda 5 -15 veckor innan det målas över med Biltemas Epoxygrundfärg. Spacklar du med epoxyspackel bör du kunna reducerat den tiden till den tid det tar för att spacklet härdat. Så brukar jag göra - laga allt under vattenlinjen med epoxy. Går det inte åt så mycket finns det färdigt epoxyspackel att köpa (tror jag). Jag brukar blanda spackel av epoxy där jag blandar epoxy och härdare, ochsn rör i ett fyllnadsmedel tex mickrobalonger. Finns också andra fyllnadsmedel, men till spackel är mivlrobalonger ganska bra. Blir lättslipat. Nu har jag aldrig använt glasfiberspackel - är alergisk mot att använda spackel, mer än till att jämna till ytan som inte är helt perfekt. Glasfiberspackel - med polyeterbas - är nog mer för att göra större uppfyllningar. Skulle jag spackla med polyester som bas, skulle jag blanda polyester med härdare och sen blanda i talk till en spackelkonsistens. För dig gäller ett epoxyspackel och när ytan är slät och fin en epoxygrundfärg. http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30625/ Även här bra beskrivning av arbetsgången i länken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robpet 0 Postad 18 April , 2013 Tack så mycket Toaen. Detta forum är guld värd för en nybörjare som jag. Ett stort tack Mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser