Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
facil26

färgkod till trimlinor

Rekommendera Poster

Hejsan jag är i gång att byta ut div. tampar till riggen, o har letat  i förtvivlan. det lär finnas ett fägskema på dom flesta dvs kick-rev- cunningham- storfall- fockfall- lazy jacs med flera. Kanske någon vet, det skulle va kul att få dessa i rätt färg, jag har sett det i en bok men kan ej finna var.  Så snälla den som sitter på den kunskapen skriv en rad MVH FACIL.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seldén har visst en 'standard' där man kör:

Fock - Blå

Spinn - Röd

Stor - Vit

Men, det finns ingen vedertagen standard, inget 'rätt'

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ej om det finns standard.

Jag gillar själv när det finns ett system tex:

*  Fallen är vita med kardel-islag av olka färger olka för fockfall 1, 2 och storfall

*  Skoten är mörkare och helfärgade

*  Revlinor med samhörande färger tex

Rev 1 Främre röd-vit och bakre helröd

Rev 2 Främre grön-vit och bakre helgrön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan har varit uppe förr och jag har för mig att det funnits en del förslag.

Tycker både Peters och Hasses tankar är tilltalande och kanske i kombination. 

post-945-1394237468,8915_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla Segel och Riggtrim av Ivar Dedekam, 174:- kr på www.bokus.se Har den inte själv, men har för mig att det finns något förslag där. Det finns dock ingen standard.

Som tidigare sagts så välj färger som på något vis hänger ihop, men också skiljer sig åt så att det inte blir misstag om man har nya oerfarna seglare ombord eller när det blir panik.

Märk gärna fallavlastare mm med texter så att man ävan kan läsa sig till var tamparna hör till eller vad den gör. Det finns färdiga klisterlappar på någon av de stora marinbutikerna, minns inte vilken.

Om du inte villI/ska byta allt så försök i alla fall att få färger som går lätt att beskriva och skilja åt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget bra förslag. Jag har faktiskt inte heller inte hört talas om att det finns någon rätt färg, trots att jag seglat och kappseglat på mängder med olika båtar de senaste 25 åren. Intressant att det finns böcker med förslag kring det.

Men jag glömmer nog aldrig första gången jag gastade på en 505, där man kan trimma allt! Alltså, jag menar alllt! Bomuthal, bominhal, mastlut framåt, bakåt osv...

Vi seglar ut och faller av för att sätta spinnen första gången varvid jag får instruktioner av rorsman om vilka tampar jag ska dra i och i vilken ordning.

När jag frågar vilken tamps som gör vad svarar han den blå. ALLA TAMPAR VAR BLÅA! De hade helt sonika köpt en hel rulle lina och använt till alla trimsnören! cool Funkade klockrent för dom som seglade och tränade ihop för jämnan sedan många år. Knepigt med någon ny i båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...