Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Taihamn

Nytt kapell

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis fått hem mitt nya kapell från England. Behöver jag impregnera detta på något sätt innan användning eller är det gjort från start på nya kapell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ställt frågan till leverantören av kapellet? Det borde väl vara den säkraste källan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kapellmakaren borde som sagt veta och även skickat med uppgifter om skötsel och den använda vävens produktnamn? Att behöva impregnera ett helt nytt kapell förefaller så osannolikt att det rimligen kan glömmas, tycker även jag.

[Vet du produktnamnet kan egenskaperna nog googlas, kollade snabbt som exempel Markilux 37. Den har tydligen vattenpelare 1200 mm vilket betyder att det kan bildas en drygt meterdjup sjö uppepå kapellet innan väven börjar läcka. ;) Ena sidan av väven (undersidan) är en smula glansig för att den är plastbelagd, inte mycket men skillnaden syns tydligt när man kan jämföra direkt. Detta med plastbeläggning gäller förmodligen i ditt fall också? (Kan tillägga att min sprayhood på segelbåten höll sig helt tät i över 20 år utan extra impregnering, men efter en dag med slagregn så läckte den helt plötsligt som ett såll. Fick bli en helt ny, det där med att spreja stinkande kemikalier är inte min grej och att slippa detta under 20+ år kan vara värt en slant.)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har precis fått hem mitt nya kapell från England. Behöver jag impregnera detta på något sätt innan användning eller är det gjort från start på nya kapell?

Hej,

Får man fråga vart du köpt kapellet? Om de har någon hemsida el telefon.. Jag letar nämligen kapelltillverkare i England. Tack på förhand, Mvh Frida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...