Rubank 0 Postad 10 Februari , 2005 Hej! Har nyligen skaffat en Uttern 6000. På denna sitter en Mercury 70hk 2-takt från -87. Firman som servat den ger 3 månaders garanti från sjösättning. Kan ingenting om motorer så mina frågor är helt enkelt: är det ett vanligt förfarande att man ger en sådan garanti, samt erfarenheter vad gäller denna motor? Aldrig har det väl varit så långt till vår och sommar. Rubank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 10 Februari , 2005 Om det är vanligt förekommande vet jag inte, men det händer. Jag fick en liknande Funktionsgaranti på min motor. Frågade vad det innebär, och fick svaret att man förväntar ju sig att den ska fungera och det är väl just det den täcker. Den ska dock inte på något sätt jämföras med en garanti man får när man köper nya grejor. Men heller inget jag skulle vilja vara utan!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 10 Februari , 2005 Om motorn vet jag inget men såg en båt på annons från en firma som gav två veckors garanti från sjösättning. I det perspektivet ser tre månader ganska bra ut på en motor som är 18 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 10 Februari , 2005 Hej! En firma har skyldighet enligt lag att lämna minst 3 månaders garant! Den firma som inte lämnar 3 månader eller mer är alltså inte seriös. Garantin omfattar det mesta som om motorn vore ny rent juridiskt. Konsumentverket kan upplysa dig om vad som gäller. Vad du ska vara helt säker på är att växelhusoljan är bytt. Den ska bytas varje höst. Be även att få se kompressionsprov på motorn. Du har redan köpt den, men hävda att du vill ha den för att kunna visa upp till en eventuell köpare den dagen du vill sälja. Om han inte vill gå med på ett kompressionsprov bör du nog ana ugglor i mossen! Hoppas att allt går bra. Lycka till med allt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Båtspekulant Postad 15 Februari , 2005 Hej Är du säker på att begagnade båtar måste säljas med 3 månaders garanti? Gäller det inte bara motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Februari , 2005 Hej! Jag tror att mitt svar stämmer med exakt 98, 73% säkerhet! :-D Men är du osäker och att det här är viktigt för dig (och det bör det vara) så kan du kontakta konsumentverket. De lär ju veta om några. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 15 Februari , 2005 Tjena, 3 månader låter normalt. Jag köpte en motor i sommras som jag fick garanti på som tur var för efter en vecka började trim o tilt kolven läcka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 15 Februari , 2005 En snabb koll på konsumentverkets hemsida visar att det inte där finns något om båtar. För bilar som säljs begagnade finns inga krav på att ge garanti från säljaren. Antar att det samma gäller båtar. Måste kännas skit om man köper båt som pajar efter två veckor och ingen garanti kvar. Nobba såna handlare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Februari , 2005 Hej! Det är möjligt att det inte står något om båtar på Konsumentverkets hemsida, men om man ringer dem kan de ju svara. De har ju svaret även om alla svar inte finns på hemsidan. Ja, stackars den som råkar så illa ut och dessutom får stå där med lång näsa! Inte alls kul och tyvärr förekommer ju det ibland även om man köper i butik. Däremot är det betydligt vanligare att hamna i den situationen om man köper privat. Men i samtliga fall handlar det ju om en balansgång mellan pris, kvalitet, och risktagande. Det här är just en av orsakerna som i alla fall jag brukar rekomendera att gå igenom en motor i en verkstad före ett bewgagnatköp. Då ökar man nog odssen för ett lyckat köp även om det inte är en 100 %-ig säkerhet. Därför kan det ju vara bra att ha några månaders garanti, men det är ju viktigt att titta på vad garantin innehåller. Man kan också om det är möjligt hålla ett getöga på vad för slags rykte som handlaren har. Om den är seriös eller inte, hur den har hanterat tidigare reklamationer osv. Man ska inte glömma bort att det finns betydligt fler båtar och båtmotorer än vad detr finns båthandlare. Alltså: Nobba handlaren om den inte uppfyller minst grundläggande krav. Båten/motorn hittar du ändå! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser