Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Kenneth_S

Marsch och toppfart VP TMD 30, på Nidelv 28...

Rekommendera Poster

Jag kollar runt¨på större båtar, och har fastnat för Nidelv 28. En jag kollar på har en Volvo Penta TMD 30, och jag undrar lite bland er som har erfarenhet:

Marschfart för denna motor på denna båt?

Toppfart för denna motor på denna båt?

Ägaren själv säger marsch 10, max 12 - Men jag är lite skeptisk till detta, känns snarare som marsch 7 max 10... Och för min del är detta för långsamt. Egentligen vill jag helst marscha 12 och maxa 16/17... Men då blir det motorbyte i så fall...

Vad tror ni kunniga här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker väldigt bra om Nidelven. När det gäller topp och marschfarten så är denna lite beroende på hur mycket båten har utrustats/lastats, vilka vatten den körs i, när på året du gör ''fartprovet'' samt motorns skick. Det vi kan vara överens om att till dina 16/17 knop kommer du inte upp till med en 30 motor. Är allt optimalt, visst 9 - 10 och kring 12 knop. må väl//Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker spontant att tmd 30 låter lite klent på 28 fot. Visst fanns de med större dieslar oxå ?? Kika efter en sån istället....motorbyte är ju inte att föredra såvida båten inte är gratis eller man vet att man ska ha den resten av livet ...typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu kontakt och konversation med en som har en Nidelv 28 till salu, och den har rätt motor i sig - MD40, så att den kan kräma upp i runt16/17 samt marsch runt 11/12 knop... Så om allt går väl med nuvarande båtplats mm så blir det uppgradering av båt för vår del... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en 40b motor i min Coronet 24 family. Det är visserligen en gammal bjässe till klump, men den går så vackert och har aldrig nånsin krånglat. Med lite kärlek är brinntiden lång på denna trotjänare. Men håll i hatten, det går 11 liter motorolja då byte sker. Tror dock att den motorn med sina 6 cyl är bättre än tmd 30 och 4 cylindrar på 28 fot.

Varvtal vid marschfart är omkring 3000 varv och max varv är 3600. När du provkör båten ska du pröva full fart en liten stund, för att se att den når så nära 3600 som det bara går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips, tackar för det. Provkörning beräknas till helgen, eller nästa vecka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...