Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
studiobtc

88ah-hur länge räcker det vid min förbrukning

Rekommendera Poster

Har endast 88 ah i min båt som förbrukning, jag har ju oftast motorn igång så då laddar det rätt bra, men ungefär hur länge tror ni att 88ah räcker om man har gps, ekolod, vhf, autopilot, kylskåp (ibland) wallas 1800b (ibland) radio, diverse belysning och lanternor?

Klarar man sig på det eller bör man smälla in ett till batteri till förbrukningsbanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är det berömda snöret?

Antingen kollar du i manualer el på resp apparat, alt googlar dessa, betr strömförbrukningen  och tar det därifrån. Sen kanske specificera mer vad ibland innebär i antalet timmar per dygn... Det är ju inte direkt lätt att gissa vad du har för strömförbrukning på dina prylar samt hur mycket du använder dem...

Kan ju säga att jag som använder autopilot alltsomoftast, VHF påslagen när jag sitter i båten, dator 4 tim/dygn, värmare 0-10 tim/dygn, belysning under de mörka timmarna, plotter/ekolod under gång osv osv gör av med allt mellan 10 och kanske 50Ah på ett dygn. Så stor variation? Ja, eftersom mycket bara används ibland där datorn och TV är de stora bovarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lite mer det jag menade, hur mycket ni andra gör av med på ungefär samma utrustning....

Känns ju som 90ah borde räcka trots allt...Har en voltmeter i båten, kan jag räkna ut på ett ungefär hur mycket det finns kvar med hjälp av det talet jag får i voltmetern? 12.5 är ett fulladdat batteri va? om det tex står 10v? eller 11? kan jag lätt räkna ut hur mycket som är kvar då på ett ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan bara plocka ur ungefär hälften ur ett batteri innan detr så pass urladdat att det kan ta skada. Jag vågar påstå att din batteribank är i minsta laget för dina förbrukare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite snålt. du har ca 50A att leka med. stannar du 2 nätter på samma ställe kan det vara kört. Din båt behöver säker köra en timme om dagen för att du skall klara varje natt. Vhf  autopilot mm användes under körning. Kyl 3-6 Amp beroende på öppning av dörr tex. radio ca 1 Amp då volymen är ca 20 men ökar till 2Amp när du skruvat upp 50% till 30. Wallas är rätt snål då jag själv har eber o min drar 5Amp. 12.9 volt 100% batteri men 12.0 är en gräns du ej bör köra under. Led lampor drar nästan noll Amper. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

88Ah är vad batteriet hade när det var nytt, med tiden sjunker kapaciteten. Titta på min energibudget som bygger på faktiska, uppmätta siffror. Att komma under 30Ah/dygn stillaliggande och ytterligare 10Ah/dygn när man seglar är nog svårt. Räcker ett dygn utan laddning om man inte vill ta ut mer en 50% av batteriet. En 50W solpanel tillför ca17Ah/dygn, någon timmes motorgång, ja då kan det räcka. Men ska man klara att ligga stilla några dygn med dåligt väder, då räcker det inte. Jag skulle säga att 2x88Ah batteri och 50W panel är ett minimum och 3x88A batteri och 100W panel är önskvärt. Batteriet är fullt vid 12,7V och 12,3 är den spänning man normalt inte bör understiga. I nödfall kan man gå ned till 12,0V men då måste laddningen komma igång direkt. Men spänningen är lite lurig att gå efter, för att få korrekta värden måste batteriet vila lite innan man kan mäta. Ett batteriinstrument är betydligt säkrare och väldigt praktiskt.

Något som är väldigt underskattat tycker jag är ett bensindrivet elverk. De är tysta och lätta (typ 1000W/15 kg). Hörs knappt om man ställer det på badbryggan, ännu bättre om man kan ställa iland det. Visst kan man ladda med dieseln men den måsr inte bra av en massa tomgång, ma glaserar cylindrarna. Ett dyrt nöje på sikt.

post-43065-1394237467,3707_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har startbatteri, plus 240 Ah i min bank plus en solcell på ca:44 W. Min förbrukning verkar vara som din på ett ungefär. Det brukar räcka hyfsat, på en tre veckors semester brukar jag bara behöva ladda en gång i veckan beroende på hur mycket motorgång det blir. Framgår inte vad du har för båt, men min är en segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...