Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
David_Str

Service av gammal utombordare

Rekommendera Poster

 

 


Hej!


 Har kommit över en gammal utombordare, det är en 3-cylindrig Mercury från 1978, med 70HK. (Brutal pjäs)  Motorn verkar fungera bra. Jag har ingen historik på motorn så min tanke var att göra en storservice innan jag sjösätter båten för att minimera problemen.


 Jag hade tänkt mig en vanlig service och byte av impeller. Har fått prisförslag på detta och det verkar landa på knappt 4000 inkl. material. Tycker det blir för mycket pengar för en sådan relik och tänker serva själv istället. Jag har meckat mycket med bilar/motorer tidigare men inte båtar.


 Nu kommer mina frågor:


Finns det servicemanualer att köpa/ladda ner till denna motor. Hittade en sida här, men det kanske är bluff? http://mercury-marine.servicemanualvault.com/index.html#1978


 Här finns en mer generell instruktion. Något som ni anser saknas?


http://www.servicetips.se/index.php?option=com_content&view=article&id=22:utombordare-2-takt&catid=29:tips&Itemid=29


 Vilket smörjfett bör användas?


Vilka servicedelar kommer jag behöva förutom:


-Tändstift

-bensinfilter

-olja till växelhus,

-oljepluggar med packningar

-smörjfett

-impeller


Sedan har min båt fast tank. Behövs verkligen ett bensinfilter med vattenavskiljare?

Det är bortkopplat på min och ersatt med ett vanligt. Syftet är att ta bort vatten ur bensinen men dagens blyfria bensin har minst 5% etanol och det bör väl lösa problemet med vatten?


Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Först vill jag gratta dig att någon vill jobba med en såpass gammal Murkla. Vidare anser jag att 4000 ink delar samt moms är billigt. För bara det att få isär prylarna kan ofta ta väl så lång tid. Att därtill få en service med tillhörande garanti samt delar för 4000 är inget att orda om (enligt mig).

 

Din fråga angående ifall det verkligen behövs ett bensinfilter med vattenavskiljare kan besvarar på två sätt. Nej, det är inget måste men det är väldigt bra att ha ett bensinfilter med vattenavskiljare i en båt. För historien visar att det bildas vatten och kommer ner en massa skit i tanken. Vidare är det både lättare och enklare att kontrollera filtret än tömma förgasare ifall man skulle få vatten/skit i tanken. Men det är din båt.

 

Det andra svaret är att det är din båt och det är du som är ansvarig för din och dina gästers trivsel och säkerhet.

 

Personligen monterar jag hellre filter på bränslesystem än demonterar eller kopplar bort dessa. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!



Du får gärna utveckla lite, vad är det som kan vara svårt att få bort? Och vilka andra svårigheter kan man stöta på? För övrigt är jag van att mecka gamla (rostiga) bilar så några bultar som sitter fast kan jag nog lösa.



4000 är kanske ett bra pris, men gör jag det själv så lär jag mig detta och kan göra det själv även i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filter skulle jag nog ha som en extra säkerhet, skadar ju liksom inte.

Vad gäller priset på 4000 för en service av en gammal tvåtaktare så tycker jag det låtersom att dom säkrar upp sig mot eventuella problem, det som brukar vara problem är troligen att få loss riggen, bultar som rostat osv. Det beror på hur duktiga tidigare ägare varit med att lossa riggen. Den kan sitta ordentligt fast.

Klart att du skall göra det själv, dels så lär du dig och det är inte speciellt avancerade motorer att meka med, förutom att det kan sitta fast då.

Tror din lista över delar är ganska komplett faktiskt.

Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bra val av motor! Bland 70 tals utombordarna föredrar jag Mercury därför att jag tycker att de har fin gång på motorerna och bra kvalitet på lack och gods i rigg och motor. Japanerna hade inte så bra lacker och gods på 70 talet-har haft ett par stycken och omc tycker inte jag hade så trevlig gång på motorerna-har haft en.

Mitt tilägg till din service är att kolla/byta bränsleslangar och bränsleblåsan på slangen samt bränslekopplingen mot motorn. Jag valde att köpa dyra orginaldelar av ovanstående efter att haft strul med Piratgrejjor/Biltema, men det var 15 år sedan och piratgrejjorna är kanske bättre nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är bortkopplat på min och ersatt med ett vanligt. Syftet är att ta bort vatten ur bensinen men dagens blyfria bensin har minst 5% etanol och det bör väl lösa problemet med vatten?

 

Tvärt om, etanolen fungerar som en magnet och drar till sig fukt, etanol blandad bensin borde vara förbjudet till båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det olika bensin beroende vart man bor tro, jag har under mina 10års motorbåtsägare aldrig haft ett vattenavskiljande filter och peppar peppar aldrig haft problem med vatten.

 

Inte ens när jag renoverade min Sunbird under två säsonger med samma bränsle i tanken fick jag några problem.

 

Har även haft bilar som stått ett par år som även dom startat fint.

 

Har jag bara haft otrolig tur eller är det en aning överdrivet det hela?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar! Perfekt med den där länken till handboken!

Nu har jag beställt delar till motorn, eventuellt börjar jag med den i helgen. Vad gäller filtret ska jag ta ställning till om det behövs när allt annat är klart.

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej å hå!

Nu har man börjat skruva sönder, öh jag menar isär, motorn. Testade kompen på motorn, finfint komp på alla tre burkar.

Fick dock en otrevlig överraskning då jag tömde ur växelhusoljan, den var grå=vatten i oljan :(

Var är det troligast att den läcker?

Har läst lite om trycktest. Är de tillförlitliga och vad kan det kosta? (mitt växelhus är demonterat från motorn)

BÖR väl bara kunna läcka på fem ställen, pluggarna, tätning propelleraxel, tätning drivaxel, tätning växelaxel?

Packningarna till oljepluggarna var riktigt risiga. Kan man ha sån tur det läckte där?

Förutom marinshopen.se, var hittar man reservdelar till detta vrak?

/David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då svarar jag mig själv istället. Lämnade in växelhuset på provtryckning och det konstaterades att det läckte vid packningen vid växelaxeln. Så nu ska det vara tätt igen!

Tror inte det läckte så mycket, oljan/vattnet skiktade sig aldrig, och frös inte heller då jag testade att stoppa in oljan i frysen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...