Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gogy

Frigolit som isolering

Rekommendera Poster

Har tagit bort tapetsering i för ruffen och funderar på att limma frigolit ( 8 mm ) i stället för underligsmatta.                                                                                                                                      Finns det nackdelar med frigolit som isolering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som isolering funkar frigolit minst lika bra som liggunderlag, men betydligt jobbigare att arbeta med, funkar inte där någon kan hänga mot skrovet, blir den hopklämd har den svårt att återgå till ursprunglig tjocklek. Smular och suger vatten.

Jag har frigolit i taket på styrhytten, men skulle inte rekomendera det någon annanstans.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb svar!

Alltså liggunderlag är att föredra. Suger den ått sej vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar en bit frigolit och en bit liggunderlag och tänder eld på detta så är det knappast svårt att bestämma sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde skrovisolering (10mm) som finns att köpa i de flesta båttillbehörsaffärer. Den är lätt att arbeta med. Den har slutna celler vilket gör att den inte drar åt sig fukt eller brinner särskilt bra.

/LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag isolerade skrovsidor med frigolit ca 1980, pratade för några år sedan med dåvarande ägare och det var fortfarande helt ok. Betr. brandsäkerheten så får frigolit användas som isolering i hus, men den ska vara inklädd. Isolerar man in en båt och klär med en matta (som ska vara flamhärdig) så smälter frigoliten vid en brand och utan att avge farliga gaser. Det har varit några fruktansvärda bränder på discon där man inrett med ren frigolit. Men inklädd frigolit är något helt annat. Liggunderlag får inte allas användas som isolering i hus. Vilket som är bäst ur brandsäkerhetssynpunkt kan man nog diskutera. Men en plastbåt är inge bra att elda i överhuvudtaget. Jag har använt både liggunderlag och frigolit, den senare tycker jag är lättare att jobba med. Men liggunderlag är mjukare att luta sig mot om man klär med matta. Ganska hugget som stucket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är av precis motsatt uppfattning. Frigolit tål ju dessutom inte lösningsmedlet i kontaktlim om man skulle behöva böja det lite kraftigare nån stans. 

Har isolerat hela förpiken på min nuvarande båt med liggunderlag. Att liggunderlagen inte brinner fick jag erfara förra vintern när en båtkudde tog eld av en gnista. Liggundelaget smälte bara precis under båtkudden.

Tänkte inte på att ta nån bild förrän jag knölat ihop och suttit på resterna av liggunderlaget ett par dar. Är det nåt som skulle va förbjudet i båtar av branssäkerhetssynpunkt, så är det de allmänt förkommande båtkuddarna. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=84&artname=B%E5tkudde%20kapock&sok=kudde

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/en-isolerande-foretelse.html

post-945-1394237467,6474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Jo, din brandupplevelse med ett liggunderlag och även argumentet att de är lätthanterligt och böjligt limningsbara osv verkar klart övertygande! :)

Men är verkligen definitionen liggunderlag tillräcklig, tycks numera finnas många kvaliteter av mjuka cellplaster i liggunderlag upptäckte jag efter  googling? Och om så är fallet så måste nog tipset moderniseras till enbart vissa liggunderlag?
 

[Haha, för mig som gammal motvilligt inkallad spaningssoldat på sjuttiotalet så är liggunderlag fortfarande synonymt med de där gamla militärgröna som aldrig påverkades av hettan nära tältets ofta rödglödgade vedkamin. (Håret riskerade att frysa fast i tältduken samtidigt som fötterna värkande svällde upp inuti dojorna ifall man glömt dra av dem. Men liggunderlagen, nejdå inte minsta påverkan som jag kan minnas. Eldvakten/vedmataren hade förutom tunga ögonlock en spann vatten och en reglementsenlig blöt granruska ... men detta var längesedan. :)]

Hmm, kanske bör man uppdatera ditt tips och försöka nyansera/definiera cellplast-sorten bättre? Är kort sagt inte säker på att vi alla tänker på samma sak när vi hör ordet liggunderlag??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vattenbaserade kontaktlim som funkar utmärkt med frigolit. Enklast att limma med är oftast bygglim, vertikala limsträngar, det blir någon millimeter luftspalt mot skrovet så ev vatten inte blir stående.

Frigolit, eller som det egentligen ska heta, cellplast görs av styren. Precis som liggunderlagen. Det är egentligen samma material men med lite olika egenskaper, liggunderlaget är mjukt och segt, cellplasten hård och spröd och dessutom något bättre isolerande egenskaper. Cellplasten suger inte vatten, då skulle man inte kunna ha det som tex fasad eller grundisolering.  Båda materialen fungerar i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att cellplast/frigolit inte skulle suga vatten vill inte jag hålla med om. Hamnens Ybommar har flytkroppat av thermoplast fyllda med frigolit, och efter några år i sjön har frigoliten sugit så mycket vatten att den knappt bär bommen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som en boj av cellplast flyter år efter år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl knappast nån fördel med en luftspallt mellan skrovet och isoleringen i en båt - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju ingen större nackdel heller. Men det händer ju tex att det blir lite vatten från kondens på diverse konstiga ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygger man en luftspallt så bör man nog vara konsekvent. Har man lite sumpmässigt placerade hålrum kan inte va nån fördel. Hellimmar man isolerigen tät mot skrovsidan så finns det ingen luft som kan fälla ut fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ingen luftväxling i en millimeter tjock luftspalt och därför ingen kondens. Kondens eller läckage kommer snarast från något däcksbeslag eller eller skarv däck/skrov. Nu är inte målet att skapa en luftspalt utan det är en konsekvens av metoden att limma med bygglim som är väldigt enkel och snabb. Har man en gammal matta kan man skära stripes och lägga limsträngar, det sparar mycket arbete. I det fallet blir det troligen ingen luftspalt heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac

Lite OT

Vad är för båt du har på din profilbild.

Den ser trevlig ut. På nåt sätt har man nog varit lite svag för två master - fast jag bara haft båtar med en. På min nuvarande båt har jag löst det på det sättet att jag skippat stormasten och bara har en mesanmast. wink

 

Bygglimmet du skriver om är det sättlim på tub för sprutpistol.

Har en kompis som skall börja klä sin gamla Rånäsjulle med ny inredningsmattai ruffen  i dagarna. Den är ju klinkbyggd och det ställer ju till lite problem. En tanke han hade var att klä utanpå topparna med liggunderlag. Det blir ju i så fall en del längsgående luftspalter som faller akterut. Bygglim hade ju i så fall varit utmärkt att limma med.

Har du nån länk till det du brukar använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac skrev: Det blir ingen luftväxling i en millimeter tjock luftspalt och därför ingen kondens. Kondens eller läckage kommer snarast från något däcksbeslag eller eller skarv däck/skrov.

Hänger inte med riktigt i resonemanget men gissar att du med luftväxling menar internt cirkulerande konvektion? Annan luftväxling via läckage (läs tjuvdrag, dåliga tätningar) vädrar väl snarare bort kondens?

Nå, som jag fattar detta med värmeisolering så är det själva gasen (här luften) som isolerar, inte frigoliten eller för den delen yllet i en ylletröja. Cellerna i isolatorn skall då bara stänga in luften och förhindra temperaturdriven gascirkulation (konvektion) uppåt längs den varma ytan och neråt längs den kalla. Blir spalten tillräckligt smal så krockar konvektionens motriktade luftströmmar och minskar i betydelse värmemässigt gentemot strålning/ledning. Frågan blir väl då vid vilken spaltbredd detta sker och svaret tycks vara runt 1 cm enligt bildens diagram gällande byggnaders fönster. (Kurvan orättmätigt snodd ur en grundkursbok om energilära som studenter nog plågas med, men men.) Skulle själv i.a.f. vara benägen att ha detta tydligen naturkonstanta mått på 1 cm i åtanke som en viktig faktor med stort V vid de flesta isoleringsprojekt som inbegriper luftspalter, tolkningen dock rätt oklar i de olika tänkbara fallen?? ;-)

Edit tillägg: den nedersta streckade kurvan anger luftens förmodade kurva ifall konvektion inte s.a.s. finns på kartan utan vore ett fast material. Siffrorna till höger anger nog experimentdata avseende tempskillnad inne/ute. 

post-10006646-1394237468,5288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, ser du inte vad det är för båt? Bianca 27! Mesanmasten är fejk, fotomontage. Jag blev erbjuden en liten mast med segel så jag var tvungen att kolla hur det skulle se ut. Men det var för mycket jobb dessutom ger mesanmasten inga fördelar mer än ett bra ställe för radarn.

Ja det är sättlim, finns massor med olika, jag har köpt lite olika men egentligen inte märkt någon skillnad. Brukar kolla att det står cellplast bara. Det är lite fusk men det funkar. Limmade durkar i en båt, bara små duttar men det satt bra och det gick att lossa med visst våld. Jag har limmat några bortglömda lister, liggunderlag i ankarstuv osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju det jag tyckte, men det stämde inte med mesanmasten. På något sätt klappar hjärtat lite extra för Bianca 27 efter att jag ägt en dylik i ca 20 år.

Egentligen förstår jag inte varför jag sålde, men jag hade en dovnperiod i mitt seglande och hade inte varit ute nått större på flera år. Jag hade tom blivit rädd för att segla för att det aldrig fick gunga eller luta när äkt hälften var med. Att segla själv hade jag inte en tanke på innan jag sålde Biancan och blev tvingad att köpa en havsfidra. Det fanns en person i familjen som förstod varför jag sålde och att jag skulle bli odräglig utan båt och som tvingade mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjohej, tar och återupplivar denna tråd lite.

(Har tänkt isolera en båt för (nästan) året runt segling...)

Liggunderlag är (oftast?) gjort av polyeten/etenplast/PE vilket jag sett rekommenderas på andra forum också. Nån skrev att om man tar 30mm PE och bränner på ena sidan tills det börjar smälta så har ytan på andra sidan bara blivit ett par grader varmare... men viktigast av allt är väl att det inte suger vatten och inte låter sig beväxas (hm, är det ett ord?)

Har även blivit rekommenderad nåt som heter Armaflex, det sägs vara ganska dyrt men kommer med ett klister (som tejp liksom) tror jag som kanske funkar direkt mot skrovet? 



Nån som har erfarenheter av det sistnämnda? Eller rent utav båda två?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...