Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Stajzs70

AQ 26 DC - KAD44 - Batterier?

Rekommendera Poster

Hej,

Sitter och funderar på vilka batterier jag skall köpa till min AQ 26 DC(KAD44), tanken är nytt start batteri och två nya förbrukare. Jag hade tänkt att köpa  ett Varta Professional Starter 75 Ah som start batteri men är detta tillräckligt för min KAD44? Eller hur vet jag vad jag behöver?

Vad det gäller förbrukar batterier så hade jag tänkt att köpa 2st Varta Professional Deep Cycle 75 Ah, är dessa batterier bra någon som har erfarenhet sedan tidigare?

Idag har jag 2 st Varta Promotive Black 135Ah(1st som start och ett som förbrukare, men dom är körda båda två)

Tacksam för svar!  

mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag välja ett större startbatteri. Jag vill minnas att det i manualen till AD41 rekommenderas 110Ah...

När det gäller förbrukningsbanken är det svårt att säga om det är tillräckligt mycket eller bra. Det beror ju på vad du har för förbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För startbatterier är inte det viktiga antalet Ah utan CCA-värdet. Det bör stå i en brux till motorn vilka krav som ställs. Det finns dock några olika CCA-typer så läs noga.

Vad gäller förbrukarbanken så tycker jag, som jag brukar tjata om, att man ska köpa så många som man har plats för. Här gäller Ah (eller Watt som det tydligen brukar stå nuförtiden).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara instämma med Christer, jag har ett optima 60 Ah startbatteri till 2st KAD 44:or, funkar fin fint!

Det ger ju lite över 900 CCA cold Crank amps har jag för mig det står för och räcker och blir över!

Har använt samma batteri på mina entreprenadmaskiner och det har funkat lika bra där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det blev 4 st nya Tudor 80Ah dual som förbrukare, ett av mina andra batterier Varta Promotive Black 135Ah funkar fortfarande så det sitter kvar som start batteri. Nu har vi varit ute i lite drygt en vecka och det är inga problem med laddningen nu :-).

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...