Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Figo

Vilket material på sittplatsen i ruffen?

Rekommendera Poster

Hej!

Har rivit ut den gamla heltäckningsmattan/klädeln i ruffen på min Regal 242.

Ny durkplywood är på väg in  men det jag är fundersam på är sittplatsen i förpiken.

Dels vill jag ha en snyggare yta på sittplatserna nu när den gamla mattan är borta och dels så behöver framförallt SB sida förstärkas upp då den sviktar lite när man sitter (långt överhäng).

Bifogar en bild så kanske det är ättare att se

Är inne på att limma en skiva ovanpå den gamla men vilket material ska jag använda?

funkar exvis MDF skiva som jag sedan målar eller vad föreslår ni?

//LG

post-10009257-1394237466,5565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett underligt material som kallas plywood och som används mycket till inredning i båtar. Föresten sån som inredningen på bilden är gjort av.

Problemet med att det sviktar ligger mycket i konstruktionen. Dels är det ett relativt långt överhäng och dels har man kapat bort en alldeles för stor lucka som försvagat det hela. Konstigt att det över huvud taget har hållit. Hjälper nog inte att limmma på en ytterligare plyfaskiva.

Ett alternativ är ju att stötta upp det.En plyfabit enligt den röda markeringen på min skiss eller en konsoll av syrafat rostfritt enligt den blå markeringen. Det finns  många möjligheter att lösa problemet.

post-945-1394237466,8377_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej dom funkar inte för smått, håller på toaens förslag, eller om du inte behöver hela hålet intakt till stuvfacket kan ett par lister från skrovsidan ända ut till kanten göra undervärk, du måste göra hål i den stående panelen för listerna så att det är en enda obruten längd från skrovsidan ut till kanten på sittplatsen.

Men Toaens förslag är enklare kanske kompleterat med en list på insidan av stuvfacket som fördelar ut kraften ner till durken.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé med en regel från skrovsidan. Ska kolla närmare på en sådan möjlighet..

Det behöver ju inte inkräkta för mycket på stuvfacket. Öppningen är ju som sagt väldigt stor.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var också en tanke jag var inne på, fast kanske rostfria rör eller vinkeljärn. De sistnämda är väl lättare att fästa i kojbotten med vangsbult.  Men de måste gå ut till borläggningen och begränsar ju hålet i kojbotten.

Annars var det lite snittsig med den utbyggda kojbotten.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja regel är väl att tai, regel är 45X95 i mina ögon, här räcker det med tunna lister 15X30 i god kvalite på högkant limmade och skruvade hela vägen från skrovsidan och ut.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bara 45x95 ??? Tänkte ta överblivna 45*145 från altanbygget wink

nej men däremot tänkte jag ta 18mm byggplywood och såga till lister som är ca 40-50 mm som skruvas och limmas med sika.

//LG 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle använda ett hårdare lim, epoxy eller någor annat som ger en hård fog. Plyfa funkar men det är lite nogrannare med förborrning då den lättare spricker mellan fanerlagren.

Hoppas vi är överens om att den måste vara på högkant!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klokt om lim. Sika ger ju en elastisk fog. Yes vi är överens om att det ska vara högkant.

Kanske ska ta en massiv list istället för plyfa ändå. Få se vad det blir.

Återkommer när det är klart. Först ska jag lägga in durkplywooden i helgen sen får den ligga och härda ett par dagar. Att limma durkplywood med sika bör väl vara funkis eller?

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast ett rostfritt vinkeljärn eller kanske tom ett av aluminium bhöver ju inte ha lika stora dimetioner som en regel av trä.

Överhänget på ena sittbänken i dinetten på min båt bärs upp av ett Aluniniumvinkelkjärn

Det håller gott för mig att sitta på - och jag väger en bra bit över hundra kg.

post-945-1394237468,126_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plywood i balkar fungerar utmärkt men det ska vara liggande. Jämför med limträbalkar. Limma med epoxi, det blir starkt och behöver inget tryck. Skruv är bara till för att hålla ihop konstruktionen till epoxin härdat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag svara emot Toaen en aktoritet på forumet så jag är lite nervös.

Jag vill hävda att på din bild är det inte aluviklen som tar upp den största lasten, utan det är skivan som du sågat bort en bit på :enligt en tidigare tråd; mycket bra att du har en radie i hörnet längst upp, det blir ingen koncentrerad brottpunkt då, det är den som styvar upp hela konstruktionen, men sedan hjälper ju aluvinklen till att fytta ut brytpunkten och föra ner lasten i den stående panelen som den är fäst i.

I TS fall är inte en aluvinkel det optimala då då den neråtriktade vinkeln kommer att röra sig i sidled vid för stor last och då böjs den lätt. En T formad alu skulle vara bättre, i rostfritt ännu bättre.

Beträffande om faneren ska vara liggande eller stående beror det lite på vad man vill uppnå med balken. och i TS fall kommer balken med stående faner inte att kunna flexa i sidled efter limmning och vara mycket styv i höjdled.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar man toaen's bänk så hade jag gjort en vinkel (knä) genom att limma ihop ett par 3 mm plywood, då hade det inte bara hållit att sitta på, då kan man även dansa på bänken.

I TS fall hade jag gjort en balk av flera lager plywood ända från skrovsidan. Det håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt och behöver aldrig va rädd för att säga emot mig. 

Det finns ett yttryck som säger; även den bäste kan fela - det har även hänt mig

Nu är det inte så att jag kan och vet allt och jag har ofta fel. Däremot uttrycker jag mig gärna och har åsikter i en del frågor - därmed inte sagt att jag alltid har rätt. wink Man måste nog ta allt som skrivs på ett forum på internet, med en nypa salt och va kritisk.

I min konstruktion ville jag ta till vara på så mycket styrka i det befintliga materialet som möjligt. Så att plyfaskivor och reglar håller för mycket är jag helt övertygad om.

Värsta senariet skulle ju vara att jag tappar balansen och sätter mig yttert på hörnet. I fritt fall blir mina 115 kg en avsevärd tyngd och för att det var möjligt i konstruktionen utan att det störde la jag tvåstycken 30x30x3 mm vinkeljärn av aluminium i vinkel och fäste den så rejät det gick på ett snyggt sätt.

Om den konstruktionen inte håller för de krafter som den skulle kunna utsättas för, så kan det kvitta. Har tom för mig att jag fick firman jag köpte aluminiumprofilerna av till att svetsa ihop de två girade aluminiumvinkalran för maxinal hålfasthet, även om jag blev tugen att kapa bort det mesta av svetsen pga av en list i hörnet som jag inte tänkte på när jag beställde svetsningen.indecision

Beträffande TS-fråga

En T-balk i aluminium eller som du skriver ännu hellre i rostfritt är nog optimalt. I rostfritt skulle man väl kunna ta lite klenar dimension. Var tidigt inne på ett rostfritt rör, även om det är lite svårare att fästa på ett bra sätt. 

Lättare håltagning med ett runt hål - eller. Det gäller ju att man inte tar upp ett större hål än nödvändigt, så att profilen får ett så bra stöd som möjligt. Speciellt i underkant. där hålet bör va perfekt.

Jag brukar ha ett par ledstjärnor för sånt jag gör.

Det skall va starkt (jag är ju stor och klumpig) och det skall va snyggt.

Fördelen med ett forum är ju att man kan bolla ideer. Även den dummaste tanke kan så småning om leda fram till ett bra resultat.

post-945-1394237468,3468_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar din sista mening Toaen!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så är det ju.

Tyvärr är många så rädda för att göra bort sig att de aldrig vågar säga nåt, fast de sitter inne med mycken klokskap.

Sen finns det andra, speciellt en, som kanske borde tänka lite mer och prata lite mindre. crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å så här blev det....

Blev varianten med vinkeljärn. Köpte en färdig hyllkonsol i rostfritt (170x170mm) på Jula. Epoxilimmad samt dragen med genomgående bult mot väggen. Förstärkte baksidan av väggen (som är 15mm) med 12mm durkplywodd som jag epoxilimmade samtidigt som jag drog fast bulten.

Testar hur det håller och får väl göra nått kraftigare om det inte skulle hålla måttet. Överhänget är max 20cm och man sitter ju alrig enbart längst ut. Dynan har också en hård botten som fördelar trycket en del.

tack för alla bra tips och idéer :)

//LG

post-10009257-1394237472,5791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ser bra ut, en variant på Toaens första ide, kul när man får se vad en tråd lett fram till.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara skicka in en bild på hur det ser ut när allt blev klart.

ha en superskön båtsommar!!

L-G

post-10009257-1394237537,0143_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt prydligt, snyggt jobbat!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut, så bra att jag känner mig lite delaktig, he he

Kallewink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...