Henced 5 Postad 16 April , 2013 Hej. Har läst och vet att det finns en del trådar om detta men det behandlar oftast bara just hur man hänger dit en motor. Jag är mer undrande över andra saker. Många har sagt att jag inte borde byta bort Yamaha på en Yamarin men nu blev det så iallafall. Alltså, jag byter en F150 Yamaha mot en DF300 Suzuki. Båten är en Yamarin 76DC, allt från 2007 Till mina frågor, när jag plockar av min F150, jag antar att även startspärr osv som sitter i båten följer med motorn? Det stora vattenavskiljar filter som sitter i båten, tillhör det motorn? Instrumenten och reglaget följer naturligtvis med motorn, är det mycket kablar som sitter över allt som skall loss? Tänkte på tankgivare osv. Passar dessa givare med Suzukis instrument? Tips och funderingar mottages med största tacksamhet. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 16 April , 2013 Jag har inte bytt en Yamaha till en Suzuki, men väl en Honda mot en Suzuki. Till motorn, eller båda motorerna finns ett kablage mellan motor och instrumentbräda/startpanel/reglage. Detta skall med den gamla motorn. och naturligtsvis de instrument som hör till motorn. Dessutom kablarna till motorn från startbatteriet. Fick du inte med ett reglage till den nya motorn, kan du sannolikt använda det gamla, även om det inte är så snyggt med ett Yammamärkt reglage till nya motorn. Behåller du gamla reglaget måste du kolla om det är samma funktion på gasen, dvs skjutande eller dragande på båda motorerna. Får du med ett teglage till nya motorn, skickar du med det gamla. Reglagevajrarna tillhör båten så de kan du behålla, även om det kan behövas andra terminaler i vajerändarna för att passa nya motorn och det eventuella nya reglaget.. Vattenavskiljande filtret tillhör båtens installation så det använder du till nya motorn, om det har kapacitet att mata den större motorn. Samma sak med tankgivaren, men här behöver du kolla hur den är inkopplad i tändningslåset och koppla bort det. Tankgivaren fungerar nog med Suzukins tankmätare, men det vet andra bätter än jag. Startspärr kan jag inget om så det borde du prata med leverentörern om det inte är originalmonterat på motorn förståss.. Lycka till, för det är lite pyssel och innan första start, skall reglagen justeras in på rätt sätt.. Annars kanske inte startmotorn går runt för på min Suzuki finns det två säkerhetsbrytare, dels ett i reglaget samt dels i motorn. Dessa skall säkerhetställa att motorn inte startas med växel ilagd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 16 April , 2013 Tackar. Till DF300 är det elektroniska reglage så det måste till en lite kabeldragning. Startnycklarna står det yamaha på men dessa sitter inte i reglaget utan är installerat rätt i båten. Hm det verkar bli en del pyssel som du sa. Fler synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 16 April , 2013 Bor du i Stockholmsområdet, kan du ju alltid be Prispressarna eller liknande företag som säljer och monterar både Suzuki och Yamaha om en offert att göra jobbet. Men jag kan förstå att du kan se det som en utmaning att fixa det själv. Jag är lite så själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 17 April , 2013 Vill göra det själv, man lär sig alltid något. Kom även på att jag inte har en aning om vilken propellar man skall ha den denna kombination. Någon som kan tipsa eller räkna lite på detta, har tyvärr aldrig lärt mig detta. Vet att Suzuki har lite annorlunda utväxling i drevet och använder sig av större propellrar en Yamaha men det är tyvärr det jag vet. //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 17 April , 2013 Det finns formler för att beräkna propellerstorleken. Men för att någon eller du skall komma så rätt som möjligt, vill man veta hur det ser ut med nuvarande motor. Toppfart, toppvarvtal och stigning på nuvarande propeller. Dessutom någon gissning om toppfarten med nya motorn. Idé om detta kanske du kan hitta i Yamahas Körfakta om de testat olika motorer på just din båt. eller någon liknande i samma storlek. Sedan är det bara, nästan, matematik med stigning, toppvarv och utväxling i drevet.. Du kommer få bra hjälp här, för det finns flera som är duktiga på propellerval. Annars kan du vända dig till någon expertfirma som offererar rärr propeller. Men du är nog liksom jag, vill försöka själv. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 18 April , 2013 Tidigare så gjorde båten 34kn med 150hk. Enligt Yamaha körfakta så skall båten göra ca 48kn med 300hk men har hört att det inte är opimalt utan att man kan nå 50+, vilket skulle va kul. Suzuki DF300 har ett WOT på 5700-6300 och en utväxling i drevet på 2,08:1 Båten i sig väger väl ca 2300kg med motorn monterad och normalt packad. Någon som kan hjälpa till med att räkna ut lämplig propeller? //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 18 April , 2013 Nu gör jag dig nog besviken, men jag tror att Yamahas testfakta är så optimalt det kan bli och att du inte skall räkna med att få högre toppfart än 48 knop, snarare tvärtom. Utgå från att de har så lätt båt som möjligt, att de har minimerat luftmotståndet och annat samt att de valt en propeller för lätt last. Detta styrks av att de uppnår bara 5500 varv på topp, vilket torde vara det varvtal där motorn har sin maxeffekt. Semesterpackar du det ekipaget kommer toppvarv och fart sjunka, Jag har lärt mig att vid normalanvändning skall man välja en propeller som ligger i övre delan av rekomenderat fullgasområde. Nåväl, om vi antar att ditt toppvarv också skall vara mitt i fältet, dvs 6000 varv och båten nå 48 knop på topp så skall rent matematiskt din propeller ha 22,88 i stigning. Om man sätter in Yamahas värden i en beräkning blir teoretisk toppfart 53,5 knop, men verklig 48, dvs en slip på normala ca 10%. Sätter man in Suzukins värden, 6000 varv och 23 tums propeller blir den teoretiska toppfarten 53,7 knop och vid 10% slip följaktligen 48,4 knop i förväntad verklig fart. Eftersom jag inte tror att din båt är lika optimerad som provbåten tror jag inte du når dessa värden, tyvärr. Men om detta kan andra som har mer erfarenhet säkert ha andra synpunkter på. Jag vet vad jag skulle välja, och det är en propeller på 22 eller 22,5 tum för att säkerhetställa att toppvarvet ligger i övre delen av skalan för min normallastade båt. För mig är toppfart nästan något teoretiskt för där kör man aldrig längre sträckor, utan marschfarten och ´marschvarvtal är viktigare. Men det är jag det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 18 April , 2013 Tackar Rober99 Du kan har rätt och visst är toppfart något som sällan nyttjas. Hoppas ändå att nå 50kn, är lite speciellt. Jag kommer gå på en 23 tums propeller så får vi se vart vartal osv hamnar. //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 3 Maj , 2013 Har en fråga till. Tillhör fuel flow sensor båten eller motorn? Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 3 Maj , 2013 Hittade svaret själv, den tillhör motorn, tack för dina uppmuntrande ord Soumi. Nä jag har inte gjort detta förut men hur svårt kan det vara. Vi har kranar för 20 ton i taket på jobbet och 1200kvm verkstad med verktyg så jag skulle tro att jag kan lyckas. Dessutom skall det bli jävligt roligt //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser