Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Mahogny i brunnen

Rekommendera Poster

La nedanstående fråga i SeglarSnack där jag brukar hålla hus. Fick flera bra tips, men testar att lägga in samma fråga i TräSnack.

Har en one off halvtonnare i diverse träslag och epoxy. Scampiklass. Sittbrunnstofterna och durken i brunnen är snyggt gråmålade men färgen börjar lossna. Så istället för färg har jag köpt rätt dyra TBS-mattor i snygg grå färg. Tror de äldre Dehlerbåtarna hade samma däcksmatta ett tag.

Börjar med att ta bort den gamla färgen och vad hittar jag då? Visar sig att tofterna är byggda med fräscha mahognyribbor. Samma som sitter på rufftaket (se bild, och förmodligen är hela däcket byggt på samma sätt). Ju mer jag sliter bort av färgen desto vackrare blir tofterna. Några småskador, men tofterna verkar ändå täta.På ett ställe är det någon som börjat såga i tofterna, men just det stället kommer att täckas av skotskenan när jag flyttat den.

Så glöm TBS-mattorna, nu vill jag få tofterna i snygg mahogny i ställe!. Men hur tar jag hand om detta på bästa sätt? Eftersom det är tofterna måste det vara en mycket slitstark yta som klarar lite svikt. Det får inte blekna, helst skulle det vara halkfritt också, men det blir knepigt.  Vad använder man för lack? Bör jag använda epoxy? (Som resten av båten är täckt med.)

Tacksam för tips på hur jag tar hand om trät i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tipps. Du behöver bara posta dina inlägg under en kategori. De 70 sista trådarna där någon gjort inlägg i syns under bryggsnacket. Jag går aldrig in under nåt annat än bryggsnacket. Postar man samma inlägg under många rubriker så blir det bara rörigt - inte minst för dig själv. Har du två identiska eller nästan identiska trådar så är det bättre att låsa den ena tex denna. Hade jag inte skrivit i den hade du kunnat ta bort den.

Du skrev i en annan tråd också angående bilder.

Har du försökt lägga in bilder?

Gick det inte?

Då är bilderna för stora.

Jag brukar minska dem till 600x800 pixlar och då blir mina bilder run 100 KBytes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag tvekade lite om jag skulle göra det just för att jag anade att det skulle bli lite rörigt. Men gissade att det kanske finns några som bara är inne på TräSnack. Själv är jag bara inne på SeglarSnack och ibland MatSnack. Bilden är min avatarbild som visar rufftaket som alltså r samma som de nyupptäckta tofterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de allra flesta bara tittar på bryggsnacket - där syns alla aktiva trådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...