Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Bjaerven

Plasta hål under vattenlinjen – sluttampen

Rekommendera Poster

Hejsan, inspirerad av den här tråden om plastning: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=491933 och de mer humana temperaturerna tänkte jag nu avsluta ett tidigare påbörjat jobb.

Båten har haft ett hål stort som ett A4 som ni är igenplastat med glasfibermatta och polyester. Hålet sitter ganska utsatt till under vattenlinjen i fören men polyester-glasfiber-uppbyggnaden blev solid.

1. Frågan är nu var jag ska lägga på för sista yttre skikt innan bottenfärgen?

Det gäller alltså att se till att täta upp denna glasfiber-polyester-lagning så att den inte suger åt sig något vatten.

Om ni är bekväma med det så får ni gärna utgå från Biltemas sortiment (http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/) om ni har några tips, det är nämligen där allting (i vanlig ordning) kommer att inhandlas.

Är det helt enkelt så lätt att jag bara ska på med epoxiprimern?

2. Ytterligare en delfråga: Jag har lite epoxi och vävd matta liggande, finns det något .att vinna i hållfasthet i att lägga på ett sista lager av detta på in och utsida? Frågan kommer av att båten kommer att rulla på lagningen när den trailas.

Tack på förhand för era spekulationer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mycket som skall byggas upp på utsidan?

Jag har gjort så några gånger när jag haft värme i båten att jag satt enenkel form på utsidan och täckt med isolering och plastat igen på insidan.

Det momentet har du tydligen klart.

Sen har jag när temperaturen varit lämplig ute att jag slipat rent/ur skadan (eller bottengenomföringar som det varit i mina fall) och även en 5-10 cm runt om. 

Den senaste båten har ganska tjock botten 15 mm där jag satt igen bottengenomföring. Då har jag lagat upp styvt 10 mm på insidan och resten från utsidan (det är lättare att plast ndeåt än uppåt)

Sen skulle jag laminert upp till rätt tjocklekmed epoxy och väv. När det härdat söipat till en jämn yta, ev spacklat upp med lamineringsepoxy blandad med microbalonger eller nåt annant liknade fyllnadsmedel. Efter avslipning brukar jag dra på ett lager ren epoxy. Då har du ju i princip epoxybehandlingen klar.

Lagar du med polyester och tänker lägga en epoxygrund tex Gelshield, så skall polyestern härda i minst 4 veckor innan du lägger epoxygrunden.

post-945-1394237464,765_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tackar för en snabb respons och tipset med kallplastning!

Precis som du säger är uppbyggnadsdelen av plastandet klart. Allting är dock utfört med polyester och grov matta och gjort hela vägen ut jäms med resten av det skrovet. Jag behöver alltså inte bygga något mer - det är till och med något jag skulle vilja slippa göra på utsidan, i och med att det är slipat i linje med övriga skrovet. Min lagning ser alltså ut som din, fast med skillnaden att min inte är gjord med finväv.

Tror du att jag kan leva med det ovan beskrivna och nu måla på ren epoxy? Vill även passa på att stämma av din definition av ren epoxy; jag tänker mig lamineringsepoxy utan ballonger(?)

Polyestern har härdat över ett år så det bör vara grönt att arbeta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att den nyplastade ytan kommer i kontakt med trailern borde du förstärka på insidan om det finns plats under durkar eller liknande.

 

Enklast gör du med elrör, vp-rör som du plastar över med remsor av glasfiber och polyester. Detta bildar en förstärkningsbalk som styvar upp tillräckligt, se bara till att elrören är längre än den reparerade ursprungliga skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God idé! Har både plats och plast så de kan göras inom kort. Allt döljs under durk ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ren epoxy menade jag lamineringsepoxy utan någon annat iblandat än bas och härdare.

Förhoppningsvis har du gjort en bra urkoning på insidan så du får bra föste för plasten.

Jag är så omständig att jag vill att skrovet skall va urkonat på både utsidan och insidan för att få så maximal styrka som möjligt. 

Det är inte fel att förstärka enligt pseudonym metod.

Nu skall jag gå ner i garaget och plasta upp det sista på relingen på min bohusjulle. För kvällsmaten gjorde jag klar alla förarbetena och slipade rent epoxylaminatet mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt, då använder vi samma definition. Också skönt att det är något som finns hemma.

Jag hoppas också att jag fasat ur nog. Med lite extra kladd med VP-rören så kan jag dra upp båten på stranden utan att få ågren.

Lycka till med det egna kletande och trevlig afton!

edit: stafvning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till en stationär cirkelsåg så kan du ta lite större VP-rör och klyva dem längs efter längden. De halvmåneformade profilerna är då lättare att plasta fast till snyggt resultat.

Jag förstärkte själv relingen på en Cresent-jolle hela vägen runt på det sättet, och det gjorde stor skillnad. Plastade sedan ett halverat 50mm rör i bakre delen av botten som köl, den gick sedan att ro mycket bättre och uppförde sig även bättre på släp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...