Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
bror1

270 drev

Rekommendera Poster

Har tidigare försökt att plocka av mitt 270 drev men utan resultat.

Tänke idag att nu måste jag ta tag i detta.

Men det går inte att lossa dom två ledtapparna.

Och jo jag har lossat insexskruvarna,

Jag har bankat&bankat,borrat hål bredvid ledtapparna och sputat i 5.56.Bankat igen med don och även på fast hylsa.

Men inget tycks hjälpa.

Att skruva med hjälp av spåren som finns på ledtapparna är inte att tänka på.

Dom sitter som berg.

Hur i hela friden ska jag få bukt med detta ??

(nr 32 i bild)

post-22517-1394237464,2492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Menar du att du borrat i skölden, eller? Ledtapparna eller styrtapparna är som orden säger bara en tapp, dvs en rak axel. I denna har du en en tumgänga (samma som på locket till växelviren).

Ett förslag är att du tar en skruv som du kan gänga in i styrtapparna och sätter fast skruven i en glidhammare och med dennas hjälp drar ut tappen.

Du kan även slå in tapparna (när du flyttat på styrningen så att du inte förstör styrhjälmen). Tag ett don, kraftig hammare och dundra på. Så brukar det släppa. Om det inte släpper värm. må väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Värm försiktigt på godset runt om sprintarna. Då brukar det som oftast släppa utan problem.

Ta en sida i taget då du värmer.

//Weber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem förra året.Köpte kulbultsavdragarset på biltema 19-1425.Lite bökigt men det funkade.Gör ett märke i mitten av spåret så du inte slinter med avdragarn.Det går en liten bit i taget och mycke banka blir det men de funkar.Glöm inte putsa tapparna med smärgelduk och fetta in med vattenfast fett.                                                                                   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att tapparna är gjorda av ett ganska mjukt material. Ju mer man slår, desto hårdare fastnar de. Har du slagit på dem med en dorn av stål, så har de nog utvidgat sig i hålen. Jag skulle prova att borra igenom minst halva tappen, med så stor borr som möjligt, och sedan sätta dornet i hålet och knacka. Då borde de lossna. Tappar till nyare drev, som 290, har ett gängat hål, så att man kan rycka ur dem med en glidhammare, med en M8 skruv i änden. Om du köper nya tappar så får du sådana. De är ganska dyra, ca 600:- st, så det kan löna sig att försöka få tag i begagnade. När du sätter ihop, se till att tapparna löper lätt i bussningarna. Det brukar bildas oxid runt bussningarna, som klämmer ihop dem, så att tapparna kärvar. Då får man slipa rent i hålen, och sedan limma fast bussningarna med Sika eller liknande, så att inte vatten kommer in emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...