arvikaglava 4 Postad 14 April , 2013 Jag blev ägare av en båt som hade en kompass som bestod av en kupol som om man betraktade den rakt uppifrån visade kompassriktnangarne i en inre markering, men som hade diametrala noteringar kring kanten. Det gjorde mig yr i huvudet och jag skaffade omedelbart en kompass som hade en flat översida och som var kardanupphängd. Det blev omedelbart lätare både att styra efter den och att ta en någorlunda bäring bäring över kompassen. Kanske jag är gannal och dum, men jag klarar inte nya kompasser. Dessutom kan man inte ställa en kafekopp på dem! Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 15 April , 2013 Tycke och smak är ju olika. Jag är seglare och har kompassen ute vid ratten, så jag skulle nog få kaffesump på glaset och tappa kursen ... Så jag fördrar kupol för att vattnet och annat spill skall rinna av. Roade mig att kolla lite olika kompasslösningar. På denna bild är en kompass med all visning längst fram.Den känns rätt avig, bla så känns det konstigt att syfta en bäring över denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 15 April , 2013 Då är den här modellen bättre Här får man en djupare dimension och bättre riktkänsla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 15 April , 2013 Och den här modellen bäst Svårt att förklara varför men känner att både kurshållning och uttag av bäringar blir tydligast med denna typ av visning. Synpunkter ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2013 Givetvis ska kompassen avläsas i framkanten, det är ju så beckbyxor skiljs från rena amatörer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser