Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Phillip

Behöver tips/råd ("Laga" badstege)

Rekommendera Poster

Hej,

Dags för mitt första inlägg!

Armarna / stöttorna på min badstege är snea och jäkliga, även fötterna som vilar mot båten i nedfällt läge är itu.

Hittar inga reservdelar men jag har hittat likadana på biltemas ena badstege. Tänkte köpa den bara för att kunna ta delarna, men dom är ju också av plast så det lär inte hålla särskilt länge..

Därför tänkte jag mig istället nån annan smart lösning, och det är där ni kommer in i bilden!

Det är alltså något som fyller upp avståndet mellan badstegen och båten som jag behöver ha.

Avståndet stege - båt är 6 cm (funkar även med 5-8 cm)

Stegens bredd är 30 cm

Min spontana tanke är något brett och avlångt (stegens bredd) som ligger mellan stegen och båten, fastklamrat i stegen. 

Så, har ni några tips på hur jag kan lösa detta på ett bra och billigt sett? 

Hoppas ni förstår vad jag menar!

post-10024563-1394237464,1334_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel och hållbar lösning är att skaffa ett par tjocka delrinklossar (vitt plastmaterial ungefär som plastskärbrädor). Forma till klossarna så de passar mot både stege och akterspegel. Fäst på lämpligt sätt i stegen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inte helt dumt!

Vet du om det går att köpa i vanlig handel typ bauhaus/k-rauta osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ej, men det är nog mer en industriprodukt.

Det här företaget http://www.npgroup.se/vara-plaster/pom-acetalplast/ säljer ämnen men jag vet inte om de säljer till privatpersoner (jag bara googlade...). Om de inte säljer till privatpersoner så kan de kanske hänvisa till någon av deras kunder som säljer...

Annars är det bara att leta vidare på nätet.

Ett annat alternativ är att köpa ett utbordarfäste och skära sönder det http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=19502

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

En rostfri 5 mm platta i botten svetsa två stag i den längden du ska ha samt två svep att fästa stegen.

Annars får du ta varvet runt i dom olika butikerna så som Jula,K-Rauta,mm och se vad du kan hitta som grund för ditt problem.

//Weber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God idé! Problemet är bara att jag inte känner någon som har möljigthet att svetsa rostfritt. Och att leja ut någon som kan blir väl dyrt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla beslagspessialisten,  Ikea eller likn om dom har plastfötter till bord- sängben i dina mått för en billig penning och byt lite oftare. Bor du i Sthlm kan du säkert få hjälp hos Timanders rostfria.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte får tag i lämpligt plastmaterial går det ju faktiskt att använda t.ex. teak. Jag hade ett liknande problem med en modifierad stävstege och använde en teakbit något bredare än röret. Sedan borrade jag igenom mitt på med ett borr av lämplig dimension (lnågot större än röret) och  delade biten i två längs med och rakt igenom hålet. Därefter avpassade jag bitarna i  höjd och anliggningsvikel mot skrovet. Sedan torkade jag av med aceton och klädde ytan med ett lager glasfiberväv/ epoxi. Tilll sist täckmålade jag med ett par lager topcoat i båtens färg. Innan topcoaten härdade tryckte jag klossarna mot ett vaxat rör i samma dimension  som stegens och fick på så sätt ett exakt dimensionerat säte för stegen. Därefter monterade jag klossarna mot skrovet, men det går ju också bra att fästa dem på stegen och eventuellt limma dit något mjukt material på undersidan för att det inta skall bli märken i gelcoaten.

Omständligt? Javisst, men kulsmiley och fungerar klockrent.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger ni om en sån här på varsin sida på stegen?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fjadring/Fjadring-ovrigt/Genomslagsgummi-universal-63107/

Får så fall sätta upp nån genomskinlig film på akterspeglen för eventuella märken..

Står inte hur lång bulten är, den kanske går att byta? Ska köra inom och ta en titt efter jobb

Edit: länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gummi och skruv är nog sammanvulkade och skruven sannolikt av vanligt järn.

Det ser nog inte så vackert ut med rostränder efter en säsong på vattnet......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hann inte åka förbi och kolla idag.

Risken finns att det är så! Håller tummarna för att det går att byta ut skruven.

Annars har jag funderat lite på att snickra ihop ett extra trappsteg som är brett nog att även fungera som stöd (längsgående) mot akterspeglen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om de inte är RF så är det ju bara att dra ut dem och ersätta dem med valfri gängstav och gojsa ner lite tvåkomp.lim. 

Personligen tycket jag att det låter som en god idé fram till den biten med att lägga någon film på aktern där de svarta gummit ligger an. Det låter eventuellt som man kommer ha ett par trista rektanglar där efter ett par säsonger när man plockar väck skyddsmaterialet. Kanske kan du istället klä det som ligger an - vad det nu blir - med fendermaterial; bra antiglid och inga märken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde ju gå, så länge dom inte sittar allt för jävligt.

Att skydda från märken ska nog inte vara något problem :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Finns du i Malmöområdet så kontakta Eric Linders på EP Design i Västra Kärrstorp. Han gör och har gjort jobb åt oss och är mycket bra & kunnig.

www.epdesign.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, bor i Malmö. Ska prova fixa det själv först, skulle det gå åt skogen kontaktar jag dom!

Tack för tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle köpt ett par dörrstopp och bytt ut bultarna mot rostfria. Borrat hål i röret och gängat alternativt genomgående med mutter. Det måste finnas en hel del dörrstoppar som passar om man söker lite. Jag hittade den här på Jula t ex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns flera fiffiga saker m dörrstoppar: De finns i olika längder, de är billiga och man har råd att byta ut dem när de torkar (för de gör de), man kan skära lite i dem om de behöver justeras något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det blir den enklaste lösningen för en billig peng! Och samtidigt smidigt att bulten är lös och lätt att byta ut. Ska kolla upp färgutbudet, lite trist med gråa. Men man ska inte begära allt för mycket :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där! Var inom Jula och handlade nyss, tror detta blir riktigt bra. 

Ca 140 riksdaler för 2 dörrstopp, rostfria muttrar, bultar och brickor.

Två hål i stegen i veckan och hoppas på det bästa! Kommer bild när det är klart

post-10024563-1394237467,0242_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är dom på! Tror det blir helt OK, måste bara kapa skruvarna lite, dom tog i akterspeglen när stegen blev belastad.

(Dom gamla stöttorna ska givetvis skruvas av, missade det helt och hållet idag)

post-10024563-1394237468,0589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...