Amanda31 21 Postad 14 April , 2013 Har en one off halvtonnare i diverse träslag och epoxy. Scampiklass. Sittbrunnstofterna och durken i brunnen är snyggt gråmålade men färgen börjar lossna. Så istället för färg har jag köpt rätt dyra TBS-mattor i snygg grå färg. Tror de äldre Dehlerbåtarna hade samma däcksmatta ett tag. Börjar med att ta bort den gamla färgen och vad hittar jag då? Visar sig att tofterna är byggda med fräscha mahognyribbor. Samma som sitter på rufftaket (se bild, och förmodligen är hela däcket byggt på samma sätt). Ju mer jag sliter bort av färgen desto vackrare blir tofterna. Några småskador, men tofterna verkar ändå täta.På ett ställe är det någon som börjat såga i tofterna, men just det stället kommer att täckas av skotskenan när jag flyttat den. Så glöm TBS-mattorna, nu vill jag få tofterna i snygg mahogny i ställe!. Men hur tar jag hand om detta på bästa sätt? Eftersom det är tofterna måste det vara en mycket slitstark yta som klarar lite svikt. Det får inte blekna, helst skulle det vara halkfritt också, men det blir knepigt. Vad använder man för lack? Bör jag använda epoxy? (Som resten av båten är täckt med.) Tacksam för tips på hur jag tar hand om trät i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 14 April , 2013 Polyuretanlack, kanske denna från biltema eller liknande. Halkskydd i form av strösocker i sista lagret som sedan löses upp med vatten efter härdningen av lacken. http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretanlack-30553/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 April , 2013 Tack. Prövar detta.Hur många lager och är du säker på socker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2013 Hej, jag har testat med halkskydd på sittytorna. Ingen succé alls, byxbaken slets ut på nolltid och det var redigt obekvämt att sitta på. Byxorna satt som klistrade och kroppstyngden tenderade att stödja sig emot byxgrenen vid krängning. På övriga däck däremot kan halkanix som jag använde - alternativt tydligen socker - vara bra. Här ett jämförande test på ett jägarforum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 April , 2013 Ok, bra synpunkt. Tänkte nog hålla sittytorna så snygga och släta som möjligt med polyuretanlacket men sätta en teaklist över kanten som också funkar som stöd för fötterna när man sitter på sargkanten och seglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 15 April , 2013 Mahognylist..? F ö skulle jag fundera om jag inte skulle lägga ett lager epoxy + tunn väv först - eller finns det redan? Sedan köra med en 2K-lack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 15 April , 2013 Jag använde för sittbrunnens teak-delar West 105 epoxy med specialhärdare 207, som ger en glasklar yta där trä syns vackert genom. 2 x epoxy + 3 gånger klar 2-komponent lack som extra uv-skydd ger en slitstark yta, med nästan en möbel-finish.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 April , 2013 Mahognylist är säkert snyggare, men väljer jag teak kan jag låta den vara obehandlad eller bara oljad. Det blir bättre fäste för fötterna, tänkte jag. Vad för slags väv? Är det inte risk att det snygga trät döljs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 April , 2013 Just det där med fäste tycker jag är viktigt på båt... Av egen erfarenhet avråder jag från lackade ytor där man går eller sitter, det blir fina kullerbyttor förr eller senare! Om du är orolig för hållfasthet kan du kanske förstärka underifrån? Men det har ju hållit hittills..... Ytbehandla med olja istället är mitt förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 April , 2013 Håller på att fixa med min bohusjulle. Sittbänkarna i aktern är gjorda av nåtad durkplya. Spillbitar som jag fick på ett varv. Dessvärre har jag inte vårdat båten så väl som jag borde och lacken har släpt på ett par ställen.Flera par ställen. Relingen, som är mer än 30 år var betydligt sämre, så den har jag plastat med två lager 300g väv och epoxy. På bänkarna och på toften (som var i ganska snygg ek när jag fick slipat bort lack och mahognybets) tänkte jag plasta med ett lager 300 grams väv och epoxy, så trät syns igenom. Nu är jag betydligt mera rädd om mina arnar och ben än min byxbak. Armar och ben har man bara en uppsättning. Man kan visserligen få en stålprotes inoppererad om man tex skulle bryta lårbenshalsen, men jag har sett hur resultate har blivit för vissa. Byxor finns det hur många fabriker som helst som tillverkar. Det finns tom utslitna jeans med hål i att köpa. Jag kommer definitivt att ha halksyddsmedel i lacken som jag lägger ovanpå epoxylaminatet. Frågan är bara - vilken typ 1k eller 2k Mina tankar om ett liknade problem som TS´s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 16 April , 2013 Så skulle jag med göra. Lister i mahogny och det viktigaste är att du underhåller varje år med slipning och 1-2 lager lack för att behålla finishen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 5 Maj , 2013 Tänkte bara avsluta detta. Mahognyn jag hittade under färgen på tofterna var ganska skadad, så jag höll fast vi den urspungliga planen. dvs att lägga en ljusgrå TBS-matta. Kanterna täckte jag med hörnlist i teak. Sika 291 under mattan och innanför listerna. Tar som allt annat man gör med en båt lite tid, men lätta att få snyggt. Jag mallade och klippte sedan TBS-mattan med en kvalitetssax. Återstår att lägga en sealer över övriga kanter och skarvar. Blev mycket bra. Kan verkligen rekommendera detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 5 Maj , 2013 Socker har du i kaffet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser