Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
springer

Hängsäkring!!!

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har dragit en 2.5mm kabel från batteriet till förarplatsen där jag ska montera en plotter.

Den röda kabeln har jag dragit till en strömbrytare vid förarplatsen och den svarta ska jag skarva ihop med plotterns svarta kabel.

Min fråga är om jag ska sätta en hängsäkring ska jag sätta den före strömbrytaren elller efter den???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här finns det delade meningar om, men jag hade satt säkringen innan brytaren, så säkrar man av även den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte satt en hängsäkring alls, utan använt en riktig säkringshållare eller säkringspanel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkringen bör sitta innan brytaren... fick idag uppleva vad som händer (i mild form) om man inte gör det samt någon med tankevurpa ska koppla! (inte min båt och inte jag som kopplade)

Kunde gått illa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkringen skall sitta direkt på batteriets pluspol. Det är kabeln säkringen skall skydda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garantikrav i vissa fall

När man köper nya prylar från tex Garmin så ställs kravet att hängsäkringen på den medföljande strömkabeln har använts och att kabeln inte har kapats för att garantin ska gälla.

Så jag har låtit denna sitta kvar, och då hamnar den hos mig efter strömbrytaren och säkringspanelen.

Därför så så kommer spänningen till denna först passera huvudströmbrytare och sedan en huvudsäkring direkt efter batteriet, denna kraftsäkring är då anpassad till (en av 3) elkabelar som går med matning till säkringspanelen från batteriet. Sedan på säkringspanelen så har jag strömställare och mindre säkringar till akuella GPS, Ekolod mm, med säkringsstorlek anpassade för dessa. Den medskickade hängsäkringen får då sitta kvar så länge jag har garanti kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...